مزایای رژیم غذایی با فیبر بالا

مزایای رژیم غذایی با فیبر بالا

یک رژیم غذایی با درصد فیبر بالا برای بهبود سلامت قلب، از بین بردن مشکلات یبوست، و دیگر مسائل مرتبط با سلامت مفید است. این مقاله به خواص مختلف فیبر در سلامت خواهد پرداخت.

ترکیبی از پروتئین‌، چربی، کربوهیدرات و فیبر در رژیم غذایی برای عملکرد مناسب بدن ما ضروری است. با این حال، اهمیت فیبر با دیگر مواد مغذی تفاوت می‌کند. فیبر خوراکی عمدتاً از محصولات گیاهی که شامل میوه، سبزیجات، و برگ‌های خوراکی است، بدست می‌آید.

فیبر به دو نوع محلول یا انحلال پذیر و نامحلول یا انحلال ناپذیر تقسیم می‌شود.

فیبر محلول: این نوع فیبر به راحتی در آب حل شده و یک ماده‌ی ژلاتین مانند نرم را تشکیل می‌دهد. مرکبات، جو دوسر، لوبیا، هویج، سیب، جو، آجیل، نخود فرنگی، و غیره، منابع غنی از فیبر انحلال پذیر می‌باشند. عملکرد اصلی این فیبر پایین آوردن سطوح قند خون و کلسترول است.

فیبر نامحلول: این نوع فیبر حرکت مواد زائد از طریق دستگاه گوارش را تسهیل ساخته، و همچنین به کنترل تعادل pH روده‌ها کمک می‌کند. همچنین حجم مدفوع را افزایش داده و به تسکین دفع نامنظم یا یبوست کمک می‌کند. دانه‌ها، آجیل، محصولات گندم کامل، گل کلم، لوبیا سبز و سیب زمینی، و غیره، منابع غنی از فیبر نامحلول هستند.

افراد مبتلا به یبوست قطعاً نیاز به افزایش مصرف فیبر خوراکی دارند، به این دلیل که می‌تواند دفع آرام و منظم از روده را تسهیل سازد.

فواید سلامتی

فوائد آن در سلامت، به مصرف نوع فیبر بستگی دارد. گنجاندن فیبر در رژیم غذایی به طور عمده برای از بین بردن چندین مشکل مرتبط با دستگاه گوارش مفید می‌باشد. جدای از این، خطر ابتلا به مشکلات مربوط به قلب را نیز به حداقل می‌رساند.

رفع یبوست

افراد مبتلا به یبوست بایستی فیبر نامحلول بیشتری در رژیم غذایی خود وارد کنند. گنجاندن مواد خوراکی زبر همچون سبوس در رژیم غذایی به رفع این مشکل کمک می‌کند، به این دلیل که با مدفوع مخلوط شده و در نتیجه آن را نرم ساخته و حجم مدفوع را افزایش می‌دهد. این امر اجابت مزاج را آسان ساخته و یبوست را به روشی طبیعی کاهش می‌دهد.

کنترل اسهال

فیبرها می‌توانند به کنترل اسهال نیز کمک کنند. افرادی که دچار اسهال شدید یا مدفوع آبکی شده‌اند، بایستی مصرف فیبرهای محلول را افزایش دهند، به این دلیل که این نوع فیبر آب را از دستگاه گوارش جذب می‌کند. این امر موجب سفت شدن مدفوع شده و به دفع عادی آن کمک می‌کند.

طبیعی کردن سطح قند خون

فیبرهای محلول همچنین سطوح قند خون را پایین‌تر می‌آورند. افراد مبتلا به قند خون بالا نیاز دارند که مصرف مواد غذایی حاوی فیبر محلول را افزایش دهند، به این دلیل که جذب قند در خون را تحت کنترل در می‌آورد. یک رژیم غذایی با محتوای بالای فیبر محلول برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید است.

پایین آوردن سطح کلسترول بد

یک رژیم غذایی متشکل از فیبرهای محلول و چربی غیر اشباع قادر به کاهش کلسترول بد یا LDL است. همچنین به کاهش فشار خون و التهاب کمک می‌کند.

دیگر فوائد

مطالعات پژوهشی نشان داده‌اند که مصرف مواد غذایی غنی از فیبر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کولورکتال یا سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. مواد غذایی غنی از فیبر دارای اثر سیر کنندگی داشته و گرسنگی را دور می‌سازند. افرادی که تحت رژیم کاهش وزن قرار دارند، می‌توانند فیبر مضاعفی را در رژیم غذایی خود وارد سازند. جدا از کاهش علائم یبوست، فیبر خوراکی همچنین در درمان سندرم روده تحریک پذیر و دیورتیکولوز مؤثر است. آزمایشات بالینی نیز اثربخشی فیبر در محافظت در برابر سرطان سینه، رحم، و پروستات را نشان می‌دهند.

وارد نمودن مواد غذایی سرشار از فیبر به رژیم غذایی خود، قطعاً موجب تناسب اندام و سلامتی شما در دراز مدت خواهد شد. با این حال، اطمینان حاصل کنید که مقدار مناسب را حفظ کرده تا از اثرات زیانبار مصرف بیش از حد فیبر در بدن جلوگیری شود. میوه‌های تازه، سبزیجات، آجیل، غلات، و حبوبات را وارد وعده‌های غذایی خود کرده تا از فوائد فیبر خوراکی در سلامت بهره‌مند شوید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و به هیچ وجه قصد جایگزینی توصیه‌های کارشناس و متخصص در این امر را ندارد.

منبع:راسخون