مشکلات معده در کودکان

مشکلات معده در کودکان

در اغلب موارد، مشکلات معده در کودکان نشان دهنده‌ی اختلال در عملکرد روده بوده که به شکل اسهال و یبوست خود را نشان می‌دهد.
درد معده در کودکان شایع بوده و اغلب بدلیل مصرف آب و مواد غذایی غیربهداشتی رخ می‌دهد. مواد غذایی آماده شده تحت شرایط غیر بهداشتی منبعی قوی از عفونت‌های مختلف بوده که در نهایت می‌تواند موجب بروز بیماری‌های معده و روده شود. مشکلات معده در کودکان می‌تواند به طرق ذیل خود را نشان دهد:

اسهال: در این عارضه، مدفوع کودک آبکی بوده و تعداد اجابت مزاج نیز افزایش می‌یابد. امکان دارد که کودک 3 تا 4 مرتبه در روز جهت اجابت مزاج به دستشویی رود. اسهال یک عفونت ویروسی است و موجب درد شکم در طول اجابت مزاج می‌شود. در اکثر موارد، اسهال در کودکان مدت زمان زیادی به طول نینجامیده و در عرض یک هفته این عارضه بدون انجام هیچ گونه درمانی از بین می‌رود. به این دلیل که اسهال منجر به کم شدن آب بدن می‌شود، ضروری است که کودک مقادیر زیادی آب، و دیگر مایعات دریافت نماید.

یبوست: یبوست که موجب کم شدن اجابت مزاج می‌شود، با دفع مدفوع خشک و سفت قابل تشخیص است. کودکان مبتلا به یبوست معمولاً از اجابت مزاج دردناک شاکی می‌باشند. در اغلب موارد، این وضعیت جدی نبوده و بدون مداخلات پزشکی رفع می‌شود. نوشیدن مقدار زیاد آب، همراه با یک رژیم غذایی سرشار از فیبر، موجب نرم و حجیم شدن مدفوع گشته، و اجابت مزاج بدون دردی را بوجود می‌آورد. ملین (در صورت وجود) تنها پس از مشورت با پزشک بایستی به کودک داده شود.

بیماری التهابی روده (IBD): این عارضه موجب ایجاد زخم در پوشش داخلی روده بزرگ می‌شود. بیماری التهابی روده در کودکان با التهاب روده بزرگ مشخص شده که به دنبال آن کرامپ یا درد معده و اسهال وجود خواهد داشت. IBD هنگامی که شدید باشد، خون در مدفوع مشاهده می‌شود. به منظور فرونشاندن علائم مرتبط با این بیماری، داروهای خوراکی تجویز می‌شوند.

آلودگی انگلی: عفونت روده ناشی از انگل‌هایی مانند کرم حلقوی (roundworm)، کرم نواری (whipworm) و یا کرم قلاب‌دار نیز می‌تواند موجب گرفتگی و دردهای شکمی، مشکلات گوارشی مانند اسهال، مدفوع بدبو و ورم معده شود. تماس با خاک آلوده و خوردن غذای آلوده برخی از عواملی بوده که خطر مواجهه با انگل‌ها را افزایش می‌دهد.

آنفولانزای معده: این بیماری که همچنین تحت عنوان گاستروآنتریت شناخته می‌شود، می‌تواند به دلیل عفونت باکتریایی، ویروسی و یا انگلی ایجاد شود. آنفلوآنزای معده که اغلب با تهوع، استفراغ و اسهال مشخص می‌شود، می‌تواند موجب دل درد شدید شود.

آپاندیسیت: آپاندیسیت اصطلاحی است که به التهاب آپاندیس اشاره دارد. آپاندیس لوله‌ای است، به طول 3 تا 4 اینچ (16ر10-62ر7 سانتی‌متر) که از روده‌ی بزرگ برآمده است. در واقع، ضمیمه‌ای از روده‌ی بزرگ است که با دلیل وجود عفونت، ملتهب می‌شود. آپاندیس مسدود شده نه تنها باعث عفونت می‌شود، بلکه درد معده غیر قابل تحملی را بوجود می‌آورد. آپاندیسیت نیاز به فوریتهای پزشکی داشته و در بیشتر مواقع، به منظور برداشتن آپاندیس عمل جراحی انجام می‌پذیرد.

من حیث‌المجموع، شستن دست‌ها قبل از خوردن غذا، یکی از الزامات حفظ سلامتی دستگاه گوارش به شمار می‌رود. از همه مهمتر، کار با مواد غذایی مناسب و رعایت بهداشت، اولین خط دفاعی در برابر پاتوژن‌های (عوامل بیماری‌زا) ناشی از مواد غذایی بوه و مطمئناً مشکلات معده را دور خواهد ساخت.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع:راسخون