چگونه مصرف میوه و سبزیجات کودک خود را افزایش دهید

چگونه مصرف میوه و سبزیجات کودک خود را افزایش دهید

چگونه مصرف میوه و سبزیجات کودک خود را افزایش دهید

آیا کودک‌تان بهانه می‌‌آورد تا از خوردن میوه و سبزیجات اجتناب کند؟ خوب، برای کودک شما نرمال است که این کار را انجام دهد اما مهم است که مواد مغذی کامل را دریافت کند. چند توصیه برای این که چگونه مصرف میوه و سبزیجات کودک خود را افزایش دهد در اینجا برای شما ذکر شده است.
به عنوان کودک، سر سخت و ناخنک زن بودن، طبیعی است. ما به عنوان پدر و مادر می‌دانیم که بزرگ کردن کودکان با سلامت جسمانی و ذهنی بهینه، کار آسانی نیست. مشکل عمده در مورد بیشتر کودکان این است که به نظر می‌رسد، آنها میوه و سبزیجات کافی که سهم مواد مغذی مهمی از رژیم غذایی روزانه‌ی آنها را تشکیل می‌دهد، نمی‌خورند. ما این واقعیت را می‌دانیم که اینها پر از مواد مغذی هستند. اما رنگ سبز روی برگ‌هایشان، آنها را برای پناهگاه و حفاظت در تمام جهات ممکن ساخته است. اگر کودک کمی بزرگ‌ باشد به سادگی سبزیجات را قبل از خوردن جدا خواهد کرد اما خردسالان کاری خواهند کرد که تمام خانه را قاشق به دست به دنبال آنها بدوید. نق زدن مداوم، اجبار کردن و دویدن در خانه، هم برای والدین و هم برای کودک سالم نیست. به عنوان والد، رها کردن و یا تسلیم طرز برخورد سر سختانه‌ی کودک شدن، راه حل نیست، چون مواذ مغذی کامل در طول دوران کودکی برای رشد و پیشرفت بسیار مهم هستند. خوب، نگرانی‌ها را کنار بگذارید، ما توصیه‌های ویژه و روش‌های آسانی داریم که می‌توانند به کودک شما کمک کنند تا میوه‌ها و سبزیجات سالم بخورد.

روش‌های آسان برای افزایش میوه‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی کودک خود :

سخت است که کودکان بدون دردسر زیاد، شفاعت و یا داد و فریاد بر سر میز شام، دز توصیه شده از میوه‌ها و سبزیجات را بخورند. کار بسیار مهم این است که صبر داشته باشید و هرگز اجبار نکنید و نق نزنید. سخت به نظر می‌رسد؟ در نکات زیر یاد بگیرید که چگونه این کار را آسان سازید.
• الگویی برای کودکان خود باشید. بگذارید آنها بدانند که شما چقدر از خوردن میوه‌ها و سبزیجات تازه لذت می‌برید. اگر رژیم غذایی سالم نداشته باشید کودکان نیز همین کار را خواهند کرد. صبر داشته باشید، زمان می‌برد تا نتایج آن را ببینید.
• وقتی به خواربار فروشی و یا بقالی می‌روید، غذاهای سالم برای کودک خود بردارید. برداشتن و پر کردن سبد فقط با غذاهای سالم به معرفی عادات تغذیه‌ی سالم کمک خواهد کرد. بگذارید کودکان نیز به هنگام خرید میوه‌ها و سبزیجات، به شما ملحق شوند. بگذارید آنها میوه‌ها و سبزیجات دلخواه خود را بردارند.
کودکان خود را به روش خلاقانه و خنده دار با میوه‌ها و سبزیجات آشنا کنید. بگذارید آنها میوه‌ها و سبزیجات ساده را در خانه بکارند. آن می‌تواند یک جعبه‌ی کوچک و یا گلدان در باغچه‌ی آشپز خانه با سبزیجات ساده باشد. هم چنین شما می‌توانید از آنها برای شستن میوه‌ها و سبزیجات کمک بگیرید.
شما می‌توانید کودک را به کشف دنیای سبزیجات و میوه‌ها ببرید یا به طور آنلاین در خانه و یا این که او را به سفر کوتاهی به مزرعه‌ی سبزیجات ببرید.
روش خلاقانه برای آشنا کردن کودک با تغذیه سالم، با انجام برخی بازی‌های سرگرم کننده داشته باشید. متخصصان معتقدند که کودک باید حداقل 15 بار، غذا را ببیند و مزه کند تا آن را دوست داشته باشد. بنابراین طوری برنامه ریزی کنید که او بتواند چند گاز از میوه‌ها و یا سبزیجات بردارد. او به آرامی طعم و مزه را رشد خواهد داد و در خوردن غذای سالم شک نخواهد کرد.

1

تنوع، کلید علاقمند نگه داشتن کودک به خوردن تمام انواع سبزیجات است. به هنگام معرفی میوه‌ها و سبزیجات، تنوعی از سبزیجات را داشته باشید. او را به خوردن یک سری سبزیجات ویژه به طور روزانه مجبور نکنید. گزینه‌های مختلفی را امتحان کنید. یک یا دو میوه‌ را روزانه امتحان کنید. راهنمای مواد غذایی را برای کودکان در نظر بگیرید؛ مصرف میوه و سبزیجات توصیه شده‌ی روزانه، 5 قسمت از میوه و سبزیجات است که این مقدار معادل با 2 تا 3 فنجان سبزیجات و 1 تا 2 فنجان میوه است. اینها را به دقت در وعده‌ها‌ی غذایی کودک توزیع کنید.
سبزیجات را به روش‌های مختلفی برای کودکان بپزید و سرو کنید. سبزیجات را بریان و یا آب پز کنید و در پاستا، سالادها و ساندویچ‌ها استفاده بکنید. آنها را به هر چیزی که کودک‌تان دوست دارد اضافه بکنید. آنها را در اندازه‌ها‌ی کوچک و عمدتاً به اندازه‌ی تکه‌های لقمه ببرید. آنها را در جایی قرار دهید که دم دست باشند. یک کاسه از میوه‌های تازه را ببرید و در یخچال جلوی چشم قرار دهید. برای میان وعده، خشکبار و میوه‌های تازه را بسته بندی کنید و دم دست قرار دهید.
میوه‌ها و سبزیجات را به اشکال خلاقانه‌ی مختلف ببرید تا کودکان را سرگرم کنید هم چنین می‌توانید آنها را در سینی‌های رنگارنگ سرو کنید. طراحی بکنید و چیزهای سرگرم کننده‌ای روی بشقاب و هم چنین در ساندویچ، درست کنید تا کودک خود را تشویق و ترغیب کنید. از میوه‌های تازه به همراه غلات در صبح به عنوان صبحانه استفاده بکنید و آنها را در سروهای کوچک در هر وعده‌ی غذایی استفاده بکنید. اما از میوه‌های کنسرو شده و یا فرآوری شده اجتناب کنید. سعی کنید میوه‌های تازه به دست آورید.

2

غذا را جالب بسازید، دستور العمل‌های مختلفی را که شامل سبزیجات هستند، امتحان بکنید. سبزیجات را پوره کنید و از آنها در دستور العمل‌ها استفاده بکنید. آب میوه‌‌های تازه را بگیرید. میان وعده‌هایی از سبزیجات خام و یا پخته همراه با سس و یا چاشنی دلخواه کودک خود، درست کنید.
بنشینید و با کودک خود در مورد اهمیت مواد غذایی صحبت کنید. هم چنین می‌توانید از مثال‌هایی از قهرمانان و یا شخصیت‌های کارتونی دلخواه کودک خود استفاده بکنید و به آنها کمک کنید تا بهتر درک کنند. دیدگاه مثبتی در مورد سبزیجات و میوه‌ها در کودک خود ایجاد کنید. همیشه او را با تجلیل و تقدیر از حتی کمترین تلاشی که می‌کند، تشویق و ترغیب کنید.

3

بگذارید که کودکان هر از گاهی از غذاهای محبوب خود لذت ببرند. کودک را وادار به خوردن سبزیجات و یا غذای ویژه‌ای نکنید. نسخه‌های مختلفی را امتحان کنید و از همه مهم‌تر تسلیم نشوید. شما باید بیش از حد تلاش کنید تا او نهایتاً میوه و سبزیجات بخورد.
الزامات غذایی را رعایت کنید و برخی بازی‌ها و فعالیت‌های سرگرم کننده را به هنگام غذا دادن به کودک در نظر داشته باشید. خوردن غذا باید یک تجربه‌ی مثبت برای کودک باشد و به او کمک کند که از غذا لذت ببرد و حداکثر مواد غذایی را دریافت کند تا کودک نه تنها شکم راضی بلکه دیدگاه مثبتی نیز در مورد مواد غذایی داشته باشد!