معرفی انواع موتورهای ماشین لباسشویی

معرفی انواع موتورهای ماشین لباسشویی

 موتور ماشین لباسشویی

انواع موتورهای ماشین لباسشویی

ماشین های لباس شویی فعلی از دو نوع موتور در ساختار خود بهره می برند . این دو نوع موتور عبارت اند از:
1 ) موتور معمولی : تسمه ای (ذغالی)
2 ) DIM (دیجیتال اینورتر موتور)
یک دیجیتال اینورتر موتور ، خود شامل دو قسمت اصلی به صورت زیر است که در شکل زیر مشخص شده اند:
• تسمه ای مگنتی (A)
• گیربکسی (B)

ماشین لباسشویی گیربکسی یا بدون تسمه چیست ؟

در سال های اخیر محصولی جدید در بازار ماشین های لباسشویی خودنمایی می کند. لباس شویی های دایرکت درایو (Direct Drive) یا لباسشویی بدون تسمه عنوانی است که توانسته است توجه همه را به سمت خود جلب کند. اما متاسفانه بسیاری از فروشندگان لوازم خانگی آن را به نام لباسشویی گیربکس دار به مشتری معرفی می کنند . این معرفی در شرایطی اتفاق می افتد که اصلا گیربکسی در این نوع از لباسشویی ها وجود ندارد.
موتور های دایرکت درایو یا انتقال مستقیم حرکت ، دارای عملکردی مشابه با موتورهای پنکه سقفی هستند، اما تفاوت اصلی این دو نوع موتور در این است که جریان برق در موتورهای دایرکت درایو لباسشویی ، مستقیم یا DC می باشد. بنابراین برای راه اندازی دایرکت درایو ها باید از برد راه انداز یا همان درایور (Driver ) استفاده کرد.
در دایرکت درایو ها ، سیم پیچ استاتور درون روتور ثابت و روتور که یک بشقاب آهنی ۳۵ سانتی هست در داخل خود ۲۰ آهنربا دارد . آهنرباهای موجود در روتور توسط استاتور تحریک شده و موتور شروع به چرخیدن میکند. این روتور مستقیم به شفت لباسشویی متصل می باشد.
موتورهای بدون تسمه یا همان دایرکت درایو ها دارای مزایای مختلفی هستند. از جمله این مزایا عبارت اند از :
• بهبود راندمان موتور با حذف تسمه
• کاهش لرزش لباسشویی باتوجه به بالانس شدن وزن موتور
• با توجه به قطر زیاد سیم پیچ و جریان مستقیم DC احتمال خرابی این موتورها بسیار کم است
Inverter Direct Drive فاقد تسمه است ، بنابراین موتور Direct Drive مستقیما به دیگ متصل شده و آن را حرکت داده، لرزش و صدای دستگاه را پائین آورده و عمر ماشین رختشویی را بیشتر می کند. از سویی دیگر با حذف تسمه و تجهیزات جانبی ، علاوه بر کاهش انرژی مصرفی، فضای داخلی ماشین لباسشویی بیشتر شده و بنابراین می توان ظرفیت ماشین لباس شویی و دیگ آن را نیز افزایش داد. داشتن ظرفیت شستشوی بالاتر این امکان را فراهم می کند تا در هر بار استفاده از ماشین لباسشویی ، بتوانید حجم بیشتری از لباس را با اندازه های بزرگتر مانند پتوها و ملحفه با صرف انرژی کمتر ، بشویید.

مزایای موتور تسمه ای

موتور های تسمه ای دارای سیستم ساده ای هستند بنابراین به راحتی قابل تعمیر یا تعویض خواهند بود . از حیث بالانس شدن نیز دارای کمترین مشکل هستند.

مزایای موتور اینورتر بدون تسمه

• مصرف پایین برق
• صدای پایین
• کمترین لرزش
• بالانس خودکار عالی
• عمر بالای موتور
موتورهای اینورتر اکنون در بازار آمریکا و اروپا وجود دارند و از محبوبیت مناسبی نیز برخوردار هستند. با این حال قیمت این موتورها کمی بیشتر است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که یک موتور اینورتر دارای مصرف برق پایین و عمری طولانی مدت است ، به گونه ای که می توانید انتظار عمری 30 ساله و بدون خرابی را از این موتور داشته باشید . این نکته را نیز در نظر داشته باشید که موتور اینورتر مصرف برق کمتری دارد و بیشتر لوازم خانگی به سمت موتور های اینورتر پیش می روند.

منبع:یکنام