معرفی لامپ ها روشنایی

معرفی لامپ ها روشنایی

با توجه به افزایش جمعیت و لزوم صرفه جویی در مصرف انرژی، باید در انتخاب و خرید وسایل برقی دقت بیشتری داشته باشیم. در میان وسایل برقی انتخاب لامپ مناسب برای هر منظوری که دارید از میان انواع لامپ های روشنایی متنوعی که در بازار هست بسیار مهم است.

 فلئورسنت

LampRoshanaye1

چراغ های فلئورسنت برای تحریک بخار جیوه برای تولید موج های UV از الکتریسیته استفاده می کنند که باعث میشود فسفر به فلئورسنت تبدیل شده و نور تولید شود. چراغ های فلئورسنت اصل T-12 سرما تولید کرده و نور خشنی دارند. در نتیجه، آنها معمولا در انبارها و مکان های تجاری استفاده می شوند. هرچند، به تازگی چراغ های T-8 تولید شده نور گرم تری ایجاد کرده و در مکان های مسکونی هم استفاده می شوند. هزینه های پایین انرژی به طور معمول هزینه های نصب اولیه را جبران می کنند. لامپ های فلئورسنت به منظور تنظیم جریان الکتریکی لامپ به بالاست نیاز دارند. البته خطرات بهداشتی و زیست محیطی نیز وجود دارد.

 فلئورسنت متراکم

LampRoshanaye2

CFL ها (لامپ های کم مصرف) یا چراغ های فلئورسنت متراکم، در شکل و اندازه و انتشار نور شبیه لامپ های رشته ای هستند اما یک سوم برق مصرف می کنند و ۱۵ بار بیشتر از آنها عمر می کنند. قیمت های CFL ها نسبت به اندازه و وات شان متغیر است اما برای مناطق مسکونی عموما از ۱۳ وات آنها استفاده می شود و عمر آنها ۷ سال است. یکی از مضرات این لامپ ها اینست که حاوی مقدار کمی جیوه هستند بنابراین آنها را با دقت استفاده کنید.

 CFL ( لامپ های کم مصرف)

LampRoshanaye3

لامپ های کم مصرف به شکل مارپیچی نسبت به شکل های دیگر لامپ های رشته ای یا هالوژن هایی که شما: A-خطی، حبابی، چندشاخه (لوستر)، بازتابنده ،PAR مینامید، به خوبی شناخته شده هستند. همه این لامپ های کم مصرف در واقع یک کم مصرف رشته ای را داخل ورقه بیرونی خود دارند. لامپ های کم مصرف چند کاره هستند و می توانند در هرچیزی از چراغ های رو میزی گرفته تا لوستر استفاده شوند.

 هالوژن

LampRoshanaye4

لامپ های هالوژن شکل تغییریافته لامپ های رشته ای هستند. هالوژن ها خانواده خیلی بزرگی دارند، هرچند در یک محیط مسکونی هالوژن های رایج مورد استفاده لامپ های PAR30 و PAR38 می باشند. لامپ های هالوژن به دلیل اینکه دمای خیلی بالایی را ایجاد می کنند و رشته آنها خیلی نزدیک به سطح شیشه می باشد خطر آتش سوزی و سوختگی دارند. به دلیل این خطرات این لامپ ها باید به کنترل کننده گرما مجهز باشند تا از افرادی که با آنها در تماسند محافظت کنند.

HID

LampRoshanaye5

ز کلمه High Intensity Discharge گرفته شده است و به معنی تخلیه با شدت بالا می باشد. لامپ های HID قطعا مثل نام خود عمل می کنند. این لامپ ها طول عمر بسیار بالایی مخصوصا در مقایسه با لامپ های رشته ای استاندارد دارند. اگر یک لامپ رشته ای حدود ۱۰۰۰ ساعت روشنایی ایجاد کند یک لامپ HID بیست برابر بیشتر یعنی حدود ۲۰۰۰۰ ساعت روشنایی ایجاد می کند. این لامپ ها نباید در مناطق مسکونی استفاده شوند به دلیل اینکه مقدار قابل توجهی اشعه UV ایجاد می کنند و نیاز به فیلتر مسدود کننده UV برای جلوگیری از تخریب وسایل داخل لامپ دارند. لامپ های HID معمولا زمانی استفاده می شوند که به نور زیادی برای روشنایی منطقه بزرگی احتیاج باشد.

هالوژن های ترکیبی CFL

LampRoshanaye6

GEاخیرا سه تکنولوژی لامپ های کم مصرف، هالوژن و لامپ های رشته ای را باهم ترکیب کرده و لامپ های ترکیبی (Hybrid) را ساخته است. این شرکت اخیرا مدرک “Energy Star” را بدست آورده است، به این معنی که این شرکت از آژانس حفاظت از محیط زیست (Environment Protection Agency) عبور کرده است. این لامپ ها طول عمر طولانی تری را نسبت به لامپ های رشته ای استاندارد دارند.

منبع: www.delgarm.com