ممنوعه های مایکروویو

ممنوعه های مایکروویو

مواردی که هیچگاه نباید در داخل مایکروویو قرار بگیرد

مایکروویو یکی از وسیله های آشپزخانه است که کاربرد زیادی داشته و امروزه می توان آن را در هر آشپزخانه ای یافت. در حالی که بسیاری فکر می کنند هر چیزی را می توان در این دستگاه قرار داده و آماده خوردن تحویل گرفت اما باید بدانید که قرار دادن برخی مواد در داخل مایکروویو تبعات ناخوشایندی دارد. برای این که با چیزهایی آشنا شوید که هیچ گاه نباید آن ها را در داخل مایکروویو قرار دهید بهتر است فهرستی که در ادامه مطلب آمده را مطالعه نمایید.

1- میوه

میوه های خاصی مانند سیب و موز را اگر در داخل مایکروویو قرار دهید تنها کمی از مزه و بافت طبیعی خود را از دست خواهند داد. اما قرار دادن انگور در مایکروویو با انفجار آن همراه خواهد بود. میوه های خشک نیز در صورت قرار گرفتن در مایکروویو سوخته و دود زیادی در درون آن ایجاد خواهند کرد.

2- جعبه های غذای آماده

جعبه های کاغذی غذاهای آماده یا جعبه هایی که برای بیرون بردن غذا از خانه از آن ها استفاده می کنید بسیار مناسب و راحت هستند اما در صورت قرار گرفتن در مایکروویو آتش خواهند گرفت. اگر از جعبه های سفید با دسته فلزی استفاده می کنید نیز باید بدانید که این جعبه ها به ناگاه آتش گرفته و ممکن است به مایکروویو آسیب دائمی وارد نمایند.

3- فویل آلومینیومی

فلز، فویل و لبه های فلزی بعضی بشقاب ها باعث می شوند که در درون مایکروویو واکنش های اتمی انجام گیرد. بنابراین از قرار دادن هر گونه شیء فلزی در درون مایکروویو خودداری نمایید.

4- پلاستیک

۹۵ درصد از ظرف های پلاستیکی در صورت گرم شدن از خود مواد شیمیایی متساعد خواهند کرد. اگر چه روی برخی از این ظرف های پلاستیکی نوشته شده که قرار دادن آن ها در داخل مایکروویو بلامانع است اما از قرار دادن هر گونه پلاستیک در داخل مایکروویو خودداری نمایید زیرا مواد شیمیایی خطرناکی از این ظرف های پلاستیکی در اثر گرم شدن منتشر خواهد شد.

۵- تخم مرغ

اگر تا حالا نمی دانستید باید بدانید که گرم شدن با سرعت بالا باعث می شود که مقدار زیادی بخار در زیر پوسته تخم مرغ ایجاد شود. از آن جایی که این بخار هیچ فضایی برای خارج شدن ندارد در نهایت باعث منفجر شدن تخم مرغ خواهد شد. در این صورت تمیز کردن مایکروویو کار بسیار سختی خواهد بود. اگر خواستید که تخم مرغ را با مایکروویو بپزید بهتر است در قسمت بالای آن یک سوراخ کوچک ایجاد نمایید.

6- لیوان مسافرتی

البته برخی از لیوان های مسافرتی که روی آن ها درج شده که برای قرار گرفتن در مایکروویو مشکلی ندارند را می توان بدون مشکل خاصی در درون مایکروویو قرار داد زیرا این لیوان ها طوری طراحی شده اند که محتویات خود را از تغییرات دمایی اطراف لیوان محفوظ نگه دارند. اما ممکن است این لیوان ها باعث رخ دادن واکنش های هسته ای در درون مایکروویو شوند زیرا در ساختار آن ها مقداری استیل ضد زنگ به کار رفته است.

7- گوشت یخ زده

گوشت یخ زده در صورت قرار گرفتن در داخل مایکروویو به صورت نامساوی پخته خواهد شد. در واقع در چنین شرایطی گوشه ها و سطح گوشت پخته شده در حالی که داخل آن هنوز خام باقی مانده است.

8- لیوان و بشقاب قدیمی

لیوان و بشقاب های چینی قدیمی دوست داشتنی را نباید در درون مایکروویو قرار داد. در واقع این چینی های بسیار قدیمی در صورت قرار گرفتن در مایکروویو از خود تشعشعات هسته ای بیرون خواهند داد و در تماس با دیگر فلزات سنگین رنگشان تغییر خواهد کرد.

9- کیسه های کاغذی قهوه ای

هیچ چیز به اندازه کیسه های کاغذی و مقوایی بی خطر به نظر نمی رسد و اگر چه اصلاً غیربهداشتی نیستند اما می توانند دودهای سمی از خود متصاعد کنند. در صورت بالا بودن دمای مایکروویو نیز آتش خواهند گرفت.

منبع:رازیاتو