مهارت‌های ارتباطی در محل کار

مهارت‌های ارتباطی در محل کار

برای موفقیت در محل کار، شما نیاز به انجام اموری بیش از سخت کار کردن دارید. شما به آداب معاشرت خوب و همچنین مهارت‌های ارتباطی خوب نیاز دارید. در اینجا برخی از مهارت‌ها در محل کار که نیاز دارید داشته باشید نوشته شده است.
عاقلانه است که قبل از مراجعه به محل کار، اعمال غیررسمی خود را در خانه رها کنید و با خود به محل کار نیاورید. در اداره، شما یک کارمند هستید، کسی که قرار است در کار خود حرفه‌ای باشد. یک راه برای صحبت کردن با مافوق، هم درجه‌‌ای، و زیردستان‌تان وجود دارد. این نحوه ارتباط به عنوان ارتباط در محل کار شناخته می‌شود و عموما رسمی است.

این مهارت‌ها شامل:

• ادب: شخص همیشه باید در محل کار در حال صحبت با دیگران، چه ارشد چه تازه‌کار مودب باشد. شخص نباید با تازه‌کارها به صورت اهانت‌وار صحبت کند، در حالی که با ارشد خود با تحسین و تمجید صحبت می‌کند. مودب بودن در محل کار باید صرف‌نظر از رتبه طرف مقابل باشد.

• دقت: قرار نیست در محل کار بنشینید و گپ بزنید. ارتباط در محل کار باید بنا به ضرورت باشد و در بیشترین سرعت ممکن انجام شود. باید بیشتر شامل واگذاری وظایف و گزارش نتایج باشد. بنابراین گپ زدن باید کوتاه باشد.

• زبان: هرگز نباید از اصطلاحات عامیانه در محل کار استفاده شود. ارتباطات در تجارت باید واضح و روشن باشد به طوریکه هرکسی بداند که شما چه می‌گویید. اصطلاحات عامیانه می‌تواند باعث سوء‌تفاهم شود و همچنین غیر‌حرفه‌ای به نظر برسد. بنابراین نباید از اصطلاحات عامیانه در اداره استفاده شود.

• آرام صحبت کردن: شخصی ممکن است با کسی که بلند صحبت می‌کند روبرو شود. شاید مادرزادی چنین هستند یا برای ذکر برخی نکات مهم صدایشان را بلند می‌کنند. اما بلند صحبت کردن باعث آزرده شدن خاطر دیگر افراد در اطراف می‌شود، از این رو باید آرام صحبت کردن ملاحظه شود.

• وضوح: همچنین این نکته ضروری است تا اطمینان حاصل شود که شخصی که شما با او صحبت می‌کنید به طور کامل متوجه منظور شما می‌شود. از این رو، باید بسیار آرام و واضح صحبت کرد. اگر شما لهجه غلیظ محلی دارید، اطمینان حاصل کنید که به آرامی صحبت می‌کنید و بنابراین شخصی که به حرف‌هایتان گوش می‌دهد متوجه منظورتان می‌شود. فقط در مواقعی که شخصی متوجه منظورتان نمی‌شود، خوب است همیشه بپرسید که آیا متوجه منظورم می‌شوید؟

• گوش دادن به دیگران: اکثر مردم ارتباط موثر را چیزی یک طرفه می‌دانند. اما شنونده خوب بودن هم به اندازه سخنران خوب بودن اهمیت دارد. دیگران اغلب چیزی برای گفتن جهت شرکت در یک بحث را دارند، از این رو گوش دادن بسیار یکی از مهارت‌های ارتباطی موثر در محل کار است.

• طرز ایستادن و زبان بدن: می‌گویند که عمل کردن از حرف زدن بیشتر سر و صدا می‌کند و این سخن در محل کار هم صادق است. بدن هم زبان مخصوص خودش را داراست، و در محل کار، بدن باید مودب باشد. نکات ریزی وجود دارد که بهتر است به خاطر داشته باشید، که این نکات می‌تواند شامل صبح بخیر گفتن یا داشتن لبخند مودبانه در محل کار باشد، خوش لباس بودن در اداره یا راست نشستن در برابر کسی که با شما صحبت می‌کند هم شامل آن نکات است.

ارتباط نوشتاری

روش‌های مدرن اجازه حداقل استفاده از حالت‌های ارتباط نوشتاری را می‌دهند. امروزه ما از ایمیل، فرم خدمات، کاغذهای گزارش استفاده می‌کنیم. مهارت‌های شما باید در این ناحیه گسترده شود. در ایمیل‌هایتان به صورت یکنواخت در مورد چیزها صحبت نکنید. در واقع، ایمیل یک بهانه مناسبی است تا آن‌ کوتاه، سریع، ساده و موثر باشد. حین پر کردن گزارش‌ها در مورد هر پروژه‌ای یا برای ارزیابی کارکنان، زبان نوشتار باید پاک و ساده باشد. این نشان می‌دهد که شما شخصی سخت‌کوش و چالاک هستید.

اگر شخصی اهمیت چیزی را بداند، در این صورت حس می‌کنم که آن چیز را به بهترین نحو ممکن انجام خواهد داد. بنابراین به جای تقسیم کردن مهارت‌های ارتباطی با اهمیت، برای همه افراد مهم است تا به صورت مساوی اهمیت موضوع را درک کنند. رسمی و صمیمی بودن در محل کار به چند دلیل مهم است. در مرحله اول، شما باید توسط تمام افراد در محیط کار شخصی با تاثیر مثبت به نظر برسید. چنین اشخاصی همیشه آرزوی شرکت‌ها هستند. در مرحله دوم، وظایف خود را یاد بگیرید و مطمئن شوید که کار آنطور که باید انجام می‌شود. و در مرحله سوم (کمی اینجا غیررسمی) شما شبیه بازیکن یک تیم به نظر می‌رسید و این کار باعث می‌شود توسط سراسر اشخاص اداره دوست داشته شوید.

این نکات همگی در مورد مهارت‌های ارتباطی در محیط کار بود. حال شما می‌دانید که چگونه و چرا در محل کار ارتباط موثر داشته باشید. بنابراین این نکات را در محل کار به کار ببرید.

منبع: راسخون