مواد غذايي ممنوعه براي زخم معده

مواد غذايي ممنوعه براي زخم معده

مواد غذايي ممنوعه براي زخم معده

 

قهوه به مخاط معده آسيب مي‌رساند

اگر از زخم معده رنج مي‌بريد از مصرف برخي نوشيدني‌ها مانند قهوه و چاي بپرهيزيد. قهوه مانند چاي، اگر به ميزان زيادي مصرف شود باعث افزايش اسيد معده شده و معده درد را بيشتر مي‌کند.

از مصرف آب پرتقال بپرهيزيد

پرتقال يک ميوه مفيد و پرخاصيت است اما اگر زخم معده داريد بهتر است دور اين ميوه خوشمزه را خط قرمز بکشيد. چون باعث ترش کردن معده در افراد حساس مي‌شود. اما جالب است که اين اتفاق با مصرف ليموترش يا گريپ فروت نمي‌افتد. البته دليل آن هنوز به درستي روشن نشده است اما واقعيت اين است که پرتقال باعث ترش کردن مي‌شود. در نتيجه توصيه مي‌شود از مصرف پرتقال و همچنين آب آن خودداري کنيد.

اما مصرف متعادل مرکبات ديگري مانند نارنگي، ليموترش و گريپ فروت ايرادي ندارد. توصيه مي‌شود اين مرکبات را به همراه غذا و همچنين صبح با شکم خالي مصرف نکنيد.

گوجه فرنگي

گوجه فرنگي به طور طبيعي يک ميوه اسيدي محسوب شده و ترکيبات آن (پوست و دانه‌هاي آن) باعث تحريک مخاط معده مي‌شود.
اگر از زخم معده رنج مي‌بريد براي مصرف گوجه فرنگي لازم است که آن را پخته و پوست بگيريد تا مشکلي بروز نکند.

علاوه بر گوجه فرنگي بايد از مصرف پياز، فلفل دلمه‌اي، زيتون و قارچ‌ها نيز بپرهيزيد. اين مواد غذايي نيز باعث ترش کردن و سوزش معده در افراد حساس‌تر مي‌شود. ميوه‌هاي ديگري مانند انجير و ميوه‌هاي ريزي مانند توت فرنگي و تمشک نيز باعث تحريک معده مي‌شوند. البته سبزيجات اشاره شده در صورت پخته شدن واکنش کمتري ايجاد مي‌کنند.

بدانيد که

براي تسريع درمان معده بهتر است که روزانه 5 تا 6 وعده ي غذايي کم حجم و ميان وعده داشته باشيد تا از پر شدن و سنگيني معده جلوگيري شود. با اين حال لازم است که از ريزه‌خواري بپرهيزيد چون مي‌تواند بر عکس عمل کرده و باعث تحريک بيشتر معده شود.

پنيرهاي خيلي چرب يا خيلي تخمير شده

به طور کلي مواد غذايي چرب مانند گوشت‌هاي پرچرب، کره، سس‌هاي چرب، گوشت‌هاي فراوري شده مانند سوسيس و کالباس و همچنين ماهي‌هاي دودي و مواد غذايي سرخ کرده و پنيرهاي خيلي چرب جزو مواد غذايي پرهيزي براي شما هستند. به خاطر اينکه اين مواد غذايي، ديرهضم بوده و معده را به زحمت مي‌اندازند. به خاطر اينکه اين مواد غذايي به مدت بيشتري داخل معده مي‌مانند و باعث ترشح اسيد بيشتر مي‌شوند. اگر دچار زخم معده هستيد بهتر است حداقل تا بهبودي و برطرف شدن زخم از مصرف اين مواد غذايي خودداري کرده و از جايگزين‌هاي کم چرب مانند گوشت‌هاي کم چرب، پنير سفيد کم چرب و مواد غذايي غيردودي استفاده کنيد.

عسل حاوي اسيديته ي پنهان

بدون شک، ما به صورت مستقيم متوجه نمي‌شويم اما عسل يک ماده ي غذايي اسيدي است. اما به خاطر طعم شيرين عسل حالت اسيديته‌ي آن پنهان مي‌ماند. با اين حال بايد بدانيد اگر معده خيلي حساسي داريد با شيرين کردن دمنوش شبانه‌تان با اين ماده خطر اسيدي شدن معده در شب بيشتر مي‌شود؛ چون خواب هستيد و وضعيت خوابيده نيز مزيد بر علت مي‌شود.

بدانيد که

سوزش و ترش کردن معده الزاما به وجود اسيد طبيعي يک ماده ي غذايي مربوط نمي‌شود. اين حالت بيشتر ناشي از وجود عوامل فعال موجود در مواد غذايي يا ترکيبات فيبري يا تحريک کننده است که به مخاط معده آسيب مي‌زند.

حواستان به ادويه‌هاي تند باشد

مواد غذايي تند شهرت زيادي در ايجاد سوزش معده دارند. توجه داشته باشيد که ادويه‌هاي‌ تند مانند فلفل، کاري و زنجبيل و غيره حاوي مولکول‌هاي تحريک کننده‌اي هستند که ميزان زياد آن باعث بروز التهاب در معده و روده‌ها مي‌شود. علاوه بر اين ادويه‌ها بهتر است در مصرف نمک نيز هشيارتر باشيد چون ميزان زياد آن باعث افزايش حالت اسيدي معده مي‌شود. گفتني است که ادويه‌هاي ديگري مانند وانيل يا دارچين چنين تاثيري ندارند.

 

منبع: ghatreh