مواد غذایی با کلسترول بالا

مواد غذایی با کلسترول بالا

 مواد غذایی با کلسترول بالا که بایستی از مصرف آنها اجتناب کرد

پیروی از یک رژیم غذایی سالم قطعاً می‌تواند به حفظ سطوح کلسترول خون در محدوده نرمال و طبیعی کمک کند که به نوبه‌ی خود خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را کاهش می‌دهد. زرده تخم مرغ، احشاء خوراکی (دل، جگر، کله پاچه و غیره)، گوشت قرمز، کره، و غیره، برخی از مواد غذایی هستند که می‌توانند موجب بالا رفتن سطوح کلسترول شوند. این مقاله فهرستی از مواد غذایی با میزان کلسترول بالا که بایستی از خوردن آنها اجتناب کنید را معرفی می‌کند.
کلسترول بالا شما را در معرض افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار می‌دهد. کسانی که میزان کلسترول خون آنها بالا است، ضرورت دارد که به رژیم غذایی خود توجه نشان دهند. بایستی خاطر نشان کرد که کلسترول مورد نیاز بدن است، به این دلیل که در تولید غشاء سلولی و برخی هورمون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، زمانی که سطح این ماده‌ی نرم و شبیه به موم فراتر از محدوده طبیعی افزایش ‌یابد، ممکن است اثر سوء بر بدن برجای گذارد. این کلسترول مازاد می‌تواند خود را به دیواره‌ی عروق متصل کرده، در نتیجه این عروق را تنگ و یا مسدود می‌سازد. این امر حمل خون اکسیژن دار را به قلب محدود ساخته و یا از جریان آن ممانعت به عمل می‌آورد.

شناخت کلسترول

کلسترول توسط حامل‌هایی بنام لیپوپروتئین، میان سلول‌ها منتقل می‌شود. لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) را تحت عنوان کلسترول «بد» می‌شناسند و لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) تحت عنوان کلسترول «خوب» شناخته می‌شود. HDL، LDL، تری گلیسیرید، و کلسترولLp (a) ، تعداد کل کلسترول را تشکیل می‌دهند. LDL را کلسترول بد نامند به این دلیل که می‌تواند به آرامی در دیواره داخلی سرخرگ‌ها به شکل پلاک تجمع یابد. سطوح بالای HDL خطر بروز حمله قلبی را کاهش می‌دهد. اعتقاد بر این است که لیپوپروتئین با چگالی بالا، کلسترول را از سرخرگها به بیرون برده و به کبد بازمی‌گرداند، پس از آن این کلسترول از بدن خارج می‌شود. لیپوپروتئین با چگالی بالا همچنین کلسترول مازاد را از بین برده در نتیجه تشکیل پلاک را آهسته می‌سازد. تری گلیسیرید نوعی چربی ساخته شده در بدن بوده و Lp (a) یک گونه‌ی ژنتیکی از LDL (کلسترول بد) است. بنابراین، فهرست مواد غذایی که بایستی از خوردن آنها خودداری کرده، عمدتاً شامل مواد غذایی است که سرشار از LDL می‌باشند.

در جدول ذیل، Chol مخفف کلسترول در میلی گرم می‌باشد.

مواد غذایی مخصوص صبحانه

ماده‌ی غذایی

پُرس

Chol.

زرده‌ی تخم مرغ

1 عدد بزرگ

245

نان تست فرانسوی با کره

2 برش

116

وافل (نوعی کلوچه) ساده تهیه شده از دستور پخت

75 گرم

52

کروسانت (نان شیرینی هلالی شکل) + کره

1 عدد متوسط

38

ژامبون

2 برش

32

کره

1 قاشق غذاخوری سر صاف

31

شیر کامل

1 فنجان

24

پنیر خامه‌ای

1 اونس (35ر28 گرم)

27

بیسکویت صبحانه با تخم مرغ و سوسیس

1

302

مواد غذایی مخصوص ناهار و شام

ماده‌ی غذایی

پُرس

Chol.

همبرگر فست فود (با نان ساندویچی)

1

122

سالاد فست فود، پنیر، تخم مرغ، بدون سس

1 فنجان

98

تاکو (خوراک مکزیکی)

1 عدد بزرگ

87

کورن داگ (سوسیس هات داگ که با لایه‌ای از خمیر ذرت پوشیده شده)

1 عدد

79

فست فود ساندویچی، کباب گوشت گاو

6 اونس (170 گرم)

73

پیتزا پپرونی

1 تکه کوچک

14

جگر مرغ، پخته شده

6 اونس

880

جگر گاو

6 اونس

648

دل و جگر و چینه دان بوقلمون

1 فنجان

419

میگوی فست فود، از پیش آماده شده، سرخ شده

8-6 میگو

200

گردن بوقلمون

1

185

گوشت گاو چرخ کرده 75% گوشت خالص

6 اونس

152

انواع دسر

ماده‌ی غذایی

پُرس

Chol.

کیک اسفنجی

1 تکه

107

پای گردوی آمریکایی (نوعی کیک)

1 تکه

106

بستنی والینی فرانسوی

نصف فنجان

78

پای مرینگ لیمو (سفیده‌ى تخم‌ مرغ‌ و شكر كه‌ مى‌زنند و روى كیك‌ مى‌مالند)

1 تکه

67

کیک شکلاتی بدون خامه

1 تکه

55

افرادی که سطوح کلسترول بالایی دارند، علاوه بر اطلاع از مواد غذایی که بایستی از خوردنشان اجتناب کنند، همچنین بایستی به مواد غذایی توجه داشته باشند که به کاهش کلسترول کمک می‌کنند. بنابراین نیاز است که مواد غذایی را مصرف کنید که سطح LDL شما را پایین آورده و HDL را بالا ببرند. مواد غذایی سرشار از فیبر نیز برای شما مفید می‌باشند، به این دلیل که فیبرهای خوراکی در مقابل جذب کلسترول در روده‌ها به مبارزه می‌پردازند. میوه و سبزیجات منابع خوبی از فیبرهای طبیعی بوده و همراه با حریره‌ی جو دوسر و سبوس جو دوسر در زمره‌ی بهترین مواد غذایی به شمار می‌روند. گردو و بادام نیز برای سلامت قلب مفید بوده و ثابت شده است که میزان کلسترول بد را کاهش می‌دهند. اگر می‌خواهید کلسترول خود را پایین بیاورید، از مصرف مواد غذایی که در فهرست بالا به عنوان مواد غذایی سرشار از کلسترول آورده شده، خودداری یا مصرف آن را کاهش دهید. وارد نمودن منابع غذایی اسیدهای چرب امگا 3 در رژیم غذایی خود مفید خواهد بود.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع: راسخون