مواد غذایی که هضم آن‌ها راحت است

مواد غذایی که هضم آن‌ها راحت است

مواد غذایی که هضم آن‌ها راحت است

مواد غذایی که راحتی هضم می‌شوند آن‌هایی هستند که فیبر زیاد و چربی کمی دارند. سبزیجات دارای برگ سبز و میوه‌هایی مانند هندوانه و موز برای افرادی که دستگاه گوارشی ضعیفی دارند توصیه می‌شود.
افرادی که مشکلات گوارشی دارند اغلب به دنبال مواد غذایی هستند که باعث ناراحتی معده آن‌ها نشوند. هنگامی بدن توانایی خود برای هضم غذا را از دست می‌دهد، باید عادت‌های تغذیه‌ای خود را اصلاح کنیم. برای مثال، در بیمای‌هایی مانند اسهال و استفراغ لازم است که شخص با دقت زیادی مواد غذایی مورد مصرف خود را انتخاب کند. در چنین مواردی، استفاده از مواد غذایی که به راحتی هضم می‌شوند می‌تواند نقش بسزایی در کاهش مسائل مربوط به گوارش داشته باشد.
مواد غذایی که منبع خوبی از فیبر هستند به راحتی هضم می‌شوند. فیبر محلول و غیر محلول هر دو نقش مهمی در حفظ کارکرد دستگاه گوارشی ایفا می‌کنند. آ‌ن‌ها حرکت غذای هضم شده را از طریق مسیر روده و دفع مدفوع را آسان می‌کنند.

سبزیجات دارای برگ سبز

سبزیجات دارای برگ سبز حاوی مقدار زیادی فیبر نامحلول هستند بنابراین، به راحتی هضم می‌شوند. این مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و برخلاف مواد غذایی با چربی بالا سرعت فرآیند گوارش را کاهش نمی‌دهند. این سبزیجات همچنین تولید آنزیم‌هایی که به سم‌زدایی دستگاه گوارش کمک می‌کنند را افزایش می‌دهند. پس، اگر دستگاه گوارشی شما تنبل شده است، مصرف سبزیجات دارای برگ سبز مانند اسفناج، یونجه، کدو سبز و کدو مسما توصیه می‌شود.

برنج سفید

پزشکان اغلب گنجاندن برنج بیشتر در رژیم غذایی را برای گوارش بهتر توصیه می‌کنند. محتویات برنج به تحریک فرآیند گوارش کمک می‌کنند. دستگاه گوارش کار سختی برای تجزیه کربوهیدرات‌های موجود در برنج ندارد. اگرچه برنج قهوه‌ای انتخاب سالم‌تری است ولی، برنج سفید سریع‌تر از برنج قهوه‌ای هضم می‌شود. کربوهیدرات‌های موجود در برنج سفید با سرعت بیشتری به قند تبدیل می‌شوند بنابراین، برنج سفید سریع‌تر هضم می‌شود.

میوه‌ها

میوه‌هایی مانند هندوانه، طالبی، پاپایا و پرتقال به زمان بسیار کمی برای هضم شدن نیاز دارند چون، محتویات آب آن‌ها زیاد است. هندوانه به عنوان ماده غذایی با سریع‌ترین سرعت گوارش با حدود 20 دقیقه در نظر گرفته می‌شود. میوه‌هایی مانند موز، هلو و زردآلو حاوی آنزیم‌های خاصی هستند که به افزایش گوارش کمک می‌کنند.

مرغ

اگر فکر می‌کنید به کسی که ناراحتی معده دارد چه چیزی بدهید، مرغ آب‌پز شده پوست کنده انتخاب خوبی است. وعده غذایی با مرغ کم چربی و برنج پخته شده مطمئناً باعث ناراحتی معده نخواهد شد چون، این مواد غذایی به سرعت هضم می‌شوند.

بلغور جو دو سر

بلغور جو دو سر به آسانی هضم می‌شود چون، حاوی فیبر زیادی است. به افرادی که از مشکلات گوارشی رنج می‌برند اغلب توصیه می‌شود بلغور جو دو سر را در رژیم غذایی خود قرار دهند. بلغور جو دو سر حاوی فیبر‌های محلول و نامحلول است که به دفع مدفوع و افزایش سلامت دستگاه گوارشی کمک می‌کنند.

ماست

اگرچه ماست فاقد فیبر است ولی، سرشار از باکتری‌های مفید است که به رفع ناراحتی معده و نفخ مرتبط با اختلالات گوارشی مانند سندوم روده تحریک‌پذیر کمک می‌کنند. میلیون‌ها باکتری‌ مفید موجود در ماست به فرآیند گوارشی کمک می‌کنند. آن‌ها مانع رشد باکتری‌های مضر در مسیر گوارشی می‌شوند. باکتری‌های مفید همچنین به بهبود هضم لاکتوز کمک می‌کنند. ماست‌های پروبیوتیک به خاطر مقدار بالای باکتری‌های مفید انتخاب بهتری هستند.

تخم مرغ نیمرو

هضم صبحانه‌ای سبک با تخم مرغ نیمرو و نان تست دشوار نیست. نان تست خصوصاً برای افرادی که از بیماری کرون رنج می‌برند برای خلاص شدن از دست ناراحتی گوارشی مفید است. نان تست سفید حاوی کربوهیدرات‌هایی است که به آسانی هضم می‌شوند و برای افرادی که ناراحتی معده دارند ایده‌آل است. بدن برای هضم نان تست به زمان کمتری از نان تازه نیاز دارد.
هنگام غذا خوردن از نوشیدن آب خودداری کنید. این کار سرعت هضم غذا را کاهش می‌دهد. انجام ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی بعد از غذا خوردن نیز می‌تواند به بهبود فرآیند هضم کمک کند. افزایش تعداد وعد‌ه‌های غذایی راه‌حل آسانی برای بهبود فرآیند گوارش است. به جای سه وعده از 5-6 وعده کوچکتر استفاده کنید. اگر با مصرف غذا‌ها مشکل دارید، آن‌ها را له کنید و استفاده کنید.

منبع:راسخون