موارد زیان آور محیط کار

موارد زیان آور محیط کار

عوامل زیان آور محیط کار باید با رعایت بهداشت کار یا بهداشت حرفه ای کمرنگ تر شود و به شدت باید به مقابله با ان پرداخت . کنترل عوامل زیان آور محیط کار از مهمترین اقداماتی است که باید مورد توجه باشد .

عوامل زیان آور محیط کار چیست ؟

1- عوامل شیمیایی :

عوامل شیمیایی از مهمترین عوامل زیان آور محیط کار می باشد . نظیر دودهای مختلف ، سموم ، مواد شیمیایی و سمی ، گرد و غباری که از راه تنفس یا تماس به پوست یا راههای دیگر به انسان آسیب می رساند .

2- عوامل فیزیکی :

مثل سر و صدا ، گرمای زیاد ، نور خیلی کم ، نور خیره کننده ، رنگهای آزار دهنده ، اشعه زیان بخش مثل اشعه ایکس ، مواد رادیو اکتیو .

3- عوامل مکانیکی :

از جمله عوامل زیان آور محیط کار عوامل مکانیکی مثل ضربه ، لرزش ، سقوط ، برخورد با اشیاء ، تکان های شدید و حوادث می باشد .

4- عوامل روانی :

به گزارش اسان طب ، عوامل روانی مثل عدم احساس امنیت ، تحقیر و اهانت بیجا ، وجود برخوردهای غیر دوستانه و دلهره آور از جمله عوامل زیان آور محیط کار است .

5- عوامل زنده :

مثل وجود باکتریها ، ویروس ها ، قارچها ، سلاح های میکروبی ، حشرات و گزندگان ، حیوانات درنده و خطر آفرین . بحث در مورد بهداشت حرفه ای بسیار گسترده است.

 

نکاتی درباره عوامل زیان آور محیط کار

اول آنکه تمام این خطرات اعم از خطرات اتفاقی و خطرات تدریجی ناشی از عوامل زیان آور محیط کار قابل پیشگیری می باشند . چون هم بسیاری از این تهدیدها شناخته شده می باشند و هم باید با بررسی ها تهدیدهای دیگر را شناسایی و پیش بینی نمود .

دوم اینکه انسان مکلف است با بهره گیری از اطلاعات قابل اعتماد و پیشرو راهکارهای رویارویی و پیشگیری از خطرات را شناسایی و مسئولانه و متعهدانه اقدام نماید .

سوم اینکه با این مقدمات ، هیچ توجیهی برای سهل انگاری و غفلت وجود ندارد هم به لحاظ حفظ جان و سلامت نیروی کار و استمرار انتفاع جامعه و خانواده از آنها و هم به لحاظ احساس مسئولیت نیروی کار در این زمینه ، به عبارت دیگر هم کارگر و هم کارفرما هر دو موظف به رعایت موازین ایمنی و بهداشت کار و دستورالعمل های حفاظت فردی و حفاظت محیط کار می باشند و مشارکت و همکاری جدی آنها با پشتوانه های تعهد دینی همراه است .

 

منبع: asanteb