موزه و عمارت کلبادی ساری

موزه و عمارت کلبادی ساری

عمارت كلبادي مكانی زيبا و قديمي در مركز شهر ساري و در مجاورت خیابان انقلاب در محله آب انبار نو است و مدتی نیز به عنوان اداره کل ميراث فرهنگي مورد بهره‌برداري قرار گرفته و اکنون با افتتاح و بازگشايي موزه جلوه ای دیدنی یافته است. قدمت عمارت كلبادي حدوداً يه 200 سال قبل باز مي‌‌گردد. ويژگي هاي اجزاي معماري آن نظير اتاق‌‌ها، حجره‌ها، شاه‌ نشين، حمام اصطبل، حياط و هنر بكار‌رفته بر روي پنجره‌ها و ارسي‌ها و تزئين آنها با شيشه رنگي در نوع خود بي‌نظير است.
عمارت بدستور سردار جلیل از امراء ارتش وقت ساخته شد و بنام فرزند بزرگش امیر نصرت شکوه نظام به امیریه معروف شد. امیر نصرت در جوانی فوت شد و سردار بنا را به فرزند وی منوچهرخان بخشید.
منوچهرخان کلبادی که بعدها از ملاکین منطقه و زمانی نیز نماینده مردم ساری در مجلس شورای ملی بود در سال ۱۳۶۲ دار فانی را وداع گفت و این بنا در سال ۱۳۷۰ در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت.
سبک معماری این ساختمان از تکایای دوره ی قاجاری برگرفته شده و دو بخش اندرونی و بیرونی دارد. بنای اصلی این عمارت در بخش اندرونی در دو طبقه و یک زیرزمین احداث شده و هر طبقه دارای یک شاه نشین و اتاقهای دو طرفه است.
شاه نشین طبقه دوم از زیباترین اتاقهای این عمارت است و جای جای آن یادآمد شیوه های هنرهای تزئینی دوره قاجاری است.مصالح ساختمانی این بنا شامل چوب و آجر و بام آن بصورت شیروانی و سفال پوش می باشد.

82085652-70745762 download (1) download (2) download (3) download (4) download (5) download images (1) کلبادی-لوگو