میخچه و درمان خانگی آن

میخچه و درمان خانگی آن

میخچه از مشکلات رایجی است که در نقاط مختلف پا و به ویژه در انگشتان پا ایجاد می‌شود و علت به وجود آمدن آن، ضخیم شدن لایه‌های پوست به دلیل وجود فشار و سایش متوالی است.

میخچه به برآمدگی و ضخیم شدن بخش هایی از پوست پا بخصوص در نواحی انگشتان و مفاصل گفته می شود که این مشکل ناشی از فشار زیاد و مستمر و نا مناسب بودن کفش است. در واقع میخچه هم به عنوان یک ضایعه پوستی، نوعی واکنش طبیعی بدن برای حفاظت از خود است.

میخچه دلایل مختلفی دارد ولی از مهمترین آنها پوشیدن کفش های تنگ و نامناسب است.

کفش های نامناسب اغلب باعث بروز مشکلاتی برای پا می شود که میخچه و پینه از عمده ترین آنهاست. البته نباید میخچه و پینه را یکی دانست.

پینه زمانی ایجاد می‌ شود که لایه‌ های پوست به دلیل فشارها و سایش ‌های پی ‌در پی ضخیم و سخت می‌ شود. این حالت بیشتر در زیر مفاصل انگشتان پا یا در پاشنه پا و دست‌ها و هر نقطه‌ ای از بدن که تحت فشار باشد ظاهر می ‌شود. پینه ‌ها معمولا دردناک نیستند. زمانی که پینه گسترده شده و در مرکز آن سلول‌ های مرده پوست تجمع می ‌کنند، تبدیل به میخچه می ‌شود. میخچه معمولا در قسمت بالایی انگشتان پا و یا در کناره و جاهای برجسته پاها ایجاد می ‌شود و عموما به دلیل این که اعصاب پوست را درگیر می ‌کند دردناک می‌ شود. به علاوه میخچه کوچک تر از پینه است.

داروی خانگی میخچه

زردچوبه

یکی دیگر از درمانهای خوب برای درمان میخچه زردچوبه است. با توجه به ماهیت ضد التهابی آن، زردچوبه می تواند ناراحتی را تسکین، درد را کاهش و به سرعت بهبود دهد
یک قاشق چای خوری زردچوبه و کمی عسل مخلوط کنید تا خمیر شود به محل آسیب دیده بزنید . بگذارید خشک شود دو یا سه بار در روز برای حداقل یک هفته یا تا زمانی که درمان شود ادامه دهید.

جوش شیرین

جوش شیرین لایه بردار طبیعی است که پوست مرده میخچه را از بین می برد ، همچنین ضد قارچ است و خواص ضد باکتریایی آن به پیشگیری از عفونت کمک میکند
2-3 قاشق غذاخوری جوش شیرین را مقداری آب گرم اضافه کنید. پای خود را در این محلول برای 10 تا 15 دقیقه فرو ببرید. منطقه مبتلا را با سنگ پا مالش دهید تا پوست مرده از بین برود یا با یک قاشق چای خوری جوش شیرین، آب لیمو وکمی آب خمیر درست کنید. در منطقه آسیب دیده مالیده و رویش را پانسمان کنید تا یک شب بماند صبح روز بعد آب کشی کرده و با سنگ پا لایه برداری میکنیم.

منبع: http://www.akairan.com