نقش خمیر دندان در سلامت دندان ها

نقش خمیر دندان در سلامت دندان ها

 عنصري كه به طور طبيعي می توان در آب، خاك و هوا يافت کرد عنصر فلوراید است.مصرف مناسب فلوراید دندان ها را مقاوم ، و از پوسيدگي پيشگيري خواهد شد.اگر فلورايد در آب آشاميدني شهر به ميزان مناسب موجود باشد، پوسيدگي‌هاي دنداني را تا حدود 60درصد كاهش مي‌دهد. روش ديگر دريافت فلورايد، استفاده از خميردندان، دهان‌شويه‌ها و ژلهاي حاوي فلورايد است. هر دو روش كاربرد فلورايد يعني سيستميك (فلورايد موجود در مواد غذايي و آب آشاميدني) و موضعي (فلورايدي كه بر روي دندانها گذاشته مي‌شود) در مقاوم كردن دندان‌ها و پيشگيري از پوسيدگي موثر شناخته شده اند.

در مواد غذايي مصرفي، مقاديري فلورايد وجود دارد كه بر حسب انواع آنها، مقدار فلورايد مصرفي نيز متفاوت است. غذاهاي دريايي به نسبت ساير غذاها فلورايد بيشتري دارند. چاي نسبت به آب آشاميدني فلورايد بيشتري دارد. در بعضي تركيبات دارويي نيز فلورايد يافت مي‌شود، بطور كلي مقدار فلورايدي كه به بدن مي‌رسد بستگي به اين دارد كه در چه منطقه‌اي زندگي مي‌كنيم و چه نوع آب و غذايي مصرف مي‌نمائيم.ورايد اثرات ضدپوسيدگي خود را به 3 شكل مختلف اعمال مي‌كند:

الف) باعث استحكام ساختمان دندان مي‌شود.

ب) ضايعات پوسيدگي اوليه بدون تشكيل حفره را دوباره معدني و محكم مي‌كند.

ج) فعاليت ضد ميكروبي دارد.

يكي ديگر از فوايد فلورايد اثر آن بر روي ريشه دندان بزرگسالان است. بسياري از مردم در سنين بالا دچار تحليل لثه مي‌شوند و سطح ريشه دندان آنها در دهان نمايان شده و در معرض خطر پوسيدگي قرار مي‌گيرند.

مطالعات نشان داده است مصرف موضعي فلورايد سطح عريان ريشه را در مقابل پوسيدگي محافظت مي‌نمايد. به طرق مختلف مي‌تواند در اختيار دندان قرار گيرد:

1- آب آشاميدني

2- مصرف مواد غذايي مانند چاي و غذاهاي دريايي

3ـ قرص‌ها و شربت‌هاي حاوي فلورايد

4ـ دهان شويه، خمير، ژل (استفاده در خانه بصورت روزانه)

5 ـ ژل‌هاي موضعي كه توسط دندان پزشك بر روي دندان‌ها گذاشته مي‌شود.

6 ـ دهان شويه‌هايي كه در مدرسه به صورت هفتگي توصيه مي‌شود.

استفاده از خميردندان‌هاي فلورايد دار براي كودكان بالاي 2 سال به ميزان كم ( به اندازه نخود) توصيه مي‌شود و كاربرد دهان شويه‌هاي حاوي فلورايد فقط در كودكان بالاي 6 سال پيشنهاد مي‌گردد.

استفاده هفتگي و منظم از محلول دهان شويه سديم فلورايد 2درصد كه در مدارس ابتدايي كشور توزيع مي‌گردد باعث كاهش شيوع پوسيدگي دندان در حد 30 تا 40درصد مي‌شود.

خمیردندان و مسواک به دلیل سادگی استفاده و مقرون به صرفه بودن، مهم‌ترین و در مواردی تنها سلاح تمیز کردن و رعایت بهداشت دهان و دندان محسوب می‌شود.

به هیچ عنوان مواد دیگری مانند نمک نباید جایگزین خمیردندان شود زیرا، نمک فلوئور طبیعی و وضعیت طبیعی دهان را از بین می‌برد و به بافت‌های دهان آسیب می‌رساند.

ماده اصلی تشکیل دهنده‌ خمیردندان‌ها ساینده‌ها هستند و شاید برخی به دلیل وجود مواد ساینده خمیردندان‌ها را مضر بدانند، اما در کنار ساینده‌ها مواد مکمل بسیاری در خمیردندان وجود دارد.

نکات پایانی

فلوراید ماده‌ای ضدپوسیدگی است و باعث بازسازی و ترمیم سطح مینای دندان می‌شود. علاوه بر آن به واسطه‌ فلوراید سطوحی که پوسیدگی در آن شروع شده یا مستعد پوسیدگی هستند دوباره ترمیم می‌شوند.

علاوه بر فلوراید برای تولید خمیردندان از کلسیم، فسفر و یا ترکیب آن استفاده می‌کند که باعث می‌شود کلسیم و فسفری که از سطح مینا برداشته شده جایگزین شود و همچنین موجب افزایش بزاق دهان و کاهش پوسیدگی دندان‌ها شود.

بهتر است مصرف‌کنندگان نوع خمیردندان‌ها را نیز مانند سایر مواد آرایشی بهداشتی هر از چندگاهی تغییر دهند.

 محاسن استفاده از خمیردندان مناسب بیشتر از معایب آن است، توصیه می شود : متاسفانه ما ایرانی‌ها به خاطر فرهنگ‌مان عادت داریم پس از مسواک زدن، دهان را با مقدار زیادی آب شست‌وشو دهیم در صورتی که لازم نیست پس از استفاده از خمیردندان، دهان با میزان زیادی آب شست شو داده شود و بهتر است تنها مواد اضافی از دهان خارج شوند چراکه خمیردندان حاوی مواد محافظ برای دهان و دندان و باقی ماندن آن‌ها در دهان مفید است.

 در بسیاری موارد استفاده از نخ دندان مکمل مسواک و خمیردندان است و حتما باید استفاده شود، بویژه به افرادی که دندان‌های فشرده یا نامنظمی دارند کمک می‌کند بهداشت دهان و دندان‌شان کامل شود.

منبع : دلگرم