نکاتی مهم در مورد سلامت پوست و مو

نکاتی مهم در مورد سلامت پوست و مو

موادی که در ساختمان لوله رنگ مو به کار رفته از دو قسمت تشکیل شده:

۱-  قسمت رنگی،

۲- عمق رنگ

قسمت رنگی. این قسمت عینا مانند ساختمان دانه‏های رنگی داخل مو می‏باشد که از دانه‏های قرمز و زرد و آبی (رنگ‏های اصلی) تشکیل شده است و در تمام رنگ‏های مشکی روشن وجود دارد ولی نسبت آنها هرچه از رنگ مشکی به طرف رنگ‏های مشکی خیلی بیشتر از مقدار رنگ آن در رنگ‏های روشن می‏باشد و در رنگ‏های روشن رنگ زرد خیلی بیشتر از رنگ‏های تیره وجود دارد.

عمق رنگ. عمق رنگ یا ماده خاکستری که در اصطلاح شیمی به آن اکسی بیان می‏گویند. بیشترین حجم رنگ مو را تشکیل می‏دهد و در رنگ‏ها به جای قسمتی از ماده خاکستری از کرم ویتامینه استفاده می‏شود. که از خشکی زیاد مو جلوگ‏یری می‏کند. وقتی قسمت رنگی با ماده خاکستری جمع شود ماده‏ای به وجود می‏آورد به نام ذرات نهائی رنگ که با آب اکسیژنه ترکیب شده باعث رنگ‏شدن موها می‏شود.

رشد و سلامتی مو بستگی به سه عامل مهم دارد.

تغذیه مناسب و کافی، رعایت بهداشت، فعالیت منظم غدد چربی. ریزش مو ممکن است در اثر عوامل طبیعی و یا غیرطبیعی باشد.

عوامل طبیعی ریزش مو عبارتست از: پیری، وراثت در خانواده‏ای که پدر یا مادر دچار طاسی یا کم‏موئی باشند معمولا فرزندان آن خانواده هم دچار کم‏موئی هستند، عوامل غیرطبیعی ریزش مو: غم و اندوه، شوک‏های ناگهانی، مطالعه و تفکر زیاد بدون تغذیه خوب و مناسب، بروز اختلال در ترمیم‏های سلولی. چربی بیش از حد، خشکی بیش از حد، شوره سر، موخوره، شکستگی مو، عفونت‏های قارچی، عوامل عفونی در هر نقطه بدن کم‏خونی و ضعف عمومی، زایمان‏های متعدد و حساب‏نشده استفاده بیش از حد از مواد شیمیائی مانند، فر، صاف، رنگ، دکلره و غیره.

موخوره عبارتست از دو یا چندشاخه شدن نوک موها موخوره در اثر کم شدن و یا خشک‏شدن مایع کورتکس (آب داخل مو) به وجود می‏آید. شکنندگی مو و خشکی بیش از حد مو و موخوره موقعی در مو ظاهر می‏شود که تمام چربی روی مو از بین رفته باشد علل از بین‏رفتن چربی مو عبارتست از شستن با شامپوهائی که Phآن قلیائی یا قلیائی ضعیف باشد. به کاربردن مکرر مواد شیمیائی مانند رنگ دکلره پرمتانت (فرار) استفاده مکرر از سه‏شوآر قرار گرفتن مو در برابر آفتاب. استفاده مکرر از آب شور دریا خوب آب‏کشی نکردن موها هنگام شست و شو. برای مبارزه با موخوره، استفاده از شامپوهائی که Phآنها خنثی یا اسیدی باشد. استفاده از شامپو بچه یا یک شامپوی ملایم به اضافه دو عدد زرده تخم‏مرغ پایه نسبت مساوی نرم‏کننده و شامپو کوتاه کردن موها هرماه یک سانت. استفاده از روغن‏های گیاهی مانند نارگیل، و غیره، گنجانیدن میوه و سبزیجات تازه در هر وعده غذائی، نوشیدن مایعات و آب بیشتر.

وقتی که مواد فر را روی موها می‏زنیم فعل و انفعالاتی صورت می‏گیرد.

ضخیم شدن موها به وسیله داروی که Phقلیایی دارد.
بازشدن دریچه‏های مو، دخول هیدروژن که یکی از ماد شیمیایی است که داخل داروی فر وجود دارد به ساختمان مو، جابجا شدن پلهای گوگردی موقعی که هیدروژن وارد موها نشد مهمترین عملی که انجام می‏دهد پلهای گوگردی مو را جابجا می‏کند در اصل استخوان‏بندی موها را تغیر می‏دهد. ورود اکسیژن توسط توترالیزان (محصول خنثی اوشیت فر) چنانچه مدت زیادی داروی فر روی موها بماند هیدروژن داروی فر موها را خراب می‏کند بنابراین پس از مدت زمان معینی بایستی به وسیله عاملی هیدروژن‏های داخل مو را بیرون بکشیم در نوترالیزان مقداری اکسیژن ( )oمی‏باشد اکسیژن از راه دریچه‏های مو داخل ساختمان مو شده با هیدروژن وارد شده قبل تشکیل آب می‏دهند و خروج مواد قلیائی از موها در حد مناسب، پس از صاف‏کردن یا فرکردن بایستی کاری کنیم که هر دو عمل روی موها ثابت بماند از تثبیت‏کننده که مانند لعابی روی موها را بگیرد استفاده می‏کنیم.

پوست سالم مشخصات و ویژگی‏های گوناگونی دارد و این مشخصات در شناخت و ارزیابی وضعیت پوست مفید و سودمندند. به زبان متخصصان زیبائی مشخصات پوست سالم عبارتست از یکدستی (بدون لک و برآمدگی) لطافت و رطوبت (نه چرب و خشک) صافی و نبود قرمزشدگی یا سوختگی (بازتاب نور و وضوح دید پوست داخلی) نرمی، استحکام، نبود، چین و چروک (با رنگ مطلوب ارتجاعی و سرشار از کلاژن) نیز نبود جوش یا حساسیت مشخص (حساس نبودن به عفونت)

مراقبت از پوست سالم و رسیدگی به آن معمولا زمان و انرژی بسیار کمی می‏خواهد با وجود این مراقبت نامناسب و کم می‏تواند پوست را خراب و بیمار کند. پس برای مراقبت از پوست پیروی از دستور غذایی مرتب و نیر نظم خاص غذائی کاملا ضروری است. اگر می‏خواهید پوستی جذاب و سالم داشته باشید مصرف مقدار زیادی آب، خواب کافی نرمش ملایم و آرامش روحی است..

در صورت وجود تعداد بی‏شمار موی سفید تنها مواد رنگی دایم است که می‏تواند آنها را پوشش دهد پس بسته‏های دوتائی تهیه کنید که یکی از آنها محتوی رنگ باشد و دیگری محتوی اکسیدان و بعد آنها را با هم مخلوط کنید، اکسیدان یا همان آب اکسیژنه ماده‏ای است که باعث می‏شود رنگ به مغز تک تک تارهای مو نفوذ کند تا رنگ بیشتر و بهتر روی مو بماند اما بهترین رنگ‏های نیز عوض می‏شوند و تغییر می‏کنند می‏توانید موهایتان را کم‏رنگ هم بکنید پس از هر چهار هفته لازم است تا انتها با ریشه موها مجددا کمی رنگ شود. تیوپ رنگ‏های کنونی، استفاده از رنگ را دقیقا در محل ریشه که می‏خواهید آسان و امکان‏پذیر ساخته‏اند. ریشه یا انتهای مو جائی است که موهای تازه روییده نمایانند. ضرری که رنگ‏های اکسیده دارند این است که مو را خشک و شکننده متخلخل می‏کند پس در این حالت از نرم‏کننده زیاد استفاده نمائید.

شعار ما در مورد مراقبت از مو این است (پاکیزه و تمیز نگاهش‏دار) مرتب پوست سر و موهایتان را بشوئید البته این شست و شو را هر روز یا یک روز در میان بسته به سختی و خشکی شوره سر می‏توان انجام داد. شما چنانچه مو و پوست سرتان چرب باشد باید از شامپوی گیاهی استفاده نمائید. چون شست و شوی مرتب مو با شامپوهای قوی و شیمیائی به موی سر آسیب می‏رساند. ماساژ دادن و برس‏زدن روزانه مو در معالجه شوره سر بسیار سودمند است این دو عمل گردش خون پوست سر را تقویت می‏کند. حجم ترشح چربی را بالا می‏برد و سلول‏های مرده چسبیده به پوست سر را سست می‏کند تا از آن به راحتی جدا شوند. در صورت ابتلا به شوره خشک برای ماساژ پوست سرتان بخصوص پیش از شست و شوی آن از روغن استفاده کنید و بالاخره از روغن حیوانی، کمتر از نباتی مایع بیشتر مصرف کنید. از خوردن آجیل و شکلات غذاهای سرخ‏شده بپرهیزید. غذاهای گیاهی، گوشت سفید مرغ و ماهی شیر و فرآورده‏های آن و غذاهای پرویتامین را که دارای ویتامین‏های آ ( )aای ( )eو ب ( )bکمپلکس هستند در رژیم غذائی خود بگنجانید.

پوست هر شخص، مخصوص به خود اوست حالات مختلف پوست را می‏توان به طور کلی به سه دسته تقسمی کرد. پوست هر شخص یکی از این سه نوع است:

پوست چرب. این نوع پوست ظاهری براق با منافذ بزرگ و قابل مشاهده دارد که گاهی به جوش‏های سرسیاه و سرسفید تبدیل می‏شوند ساختمان این نوع پوست ضخیم، زمخت و زرد و رنگ‏پریده است.

پوست خشک. بر دو نوع است یکی خشک و چرب و دیگری خشک و مرطوب، پوست خشک و چرب حساس بوده دارای نقاط پوسته پوسته شده می‏باشد. و هیچ منفذ قابل مشاهده‏ای ندارد. این نوع پوست خیلی زود پر چین و چروک می‏گردد مگر این که به دقت از آن مراقبت شود. پوست خشک و مرطوب بافت ظریف دارد ظاهر آن سخت و خشک بوده و زود ترک ترک می‏شود. حتی در سنین پائین نیز خطوط ریزی در اطراف چشم و دهان افرادی که پوستشان از این نوع است پدید می‏آید.
پوست ترکیبی. این نوع پوست در قسمتی خشک و در قسمتی چربی می‏باشد. بخش مرکزی صورت شامل پیشانی، چانه، و قسمت‏هائی از گونه، ظاهری چرب و براق و بقیه بخش‏های صورت ظاهری خشک دارند.

چند عد پیاز و کاه را با هم رنده کنید و آن را تا صبح در ظرف مسی بگذارید، هنگام صبح چند قطره ادکلن در آن بریزید تا بوی پیاز از بین برود و بعد چند قطره روغن گیاهی به آن اضافه کنید و آن گاه مصرف کنید. پس از ۲۰دقیقه سرتان را با شامپو بشوئید موی سرتان جلا و رنگ بی‏نظیری پیدا می‏کند، می‏توانید روش را هفته‏ای یک‏بار انجام دهید.

الف – موهای چرب. حنا را با دو قاشق غذاخوری ماست و مقداری شکر مخلوط کنید تا به شکل خمیری نرم درآید. در صورت سفیدبودن خمیر کمی آب بعد از آن را به سرتان بمالید و بیست دقیقه صبر کنید. سپس سرتان را با آب زلال کاملا بشوئید.
ب – موهای خشک. حنا را در یک قاشق غذاخوری روغن و مقدار مناسبی از شیر ولرم مخلوط کنید تا به صورت خمیر درآید خمیر را به سرتان بمالید و آن را مدت ۲۰دقیقه به همان حال رها کنید سپس سرتان را خوب بشوئید. نرم‏کننده‏های ساخته شده از حنا استحکام مو و برق و جلای رنگ آنرا افزایش می‏دهد.

برا تهیه شوینده سحرآمیز مواد زیر را با هم مخلوط کنید، یک قاشق چایخوری روغن کرچک، یک قاشق چایخوری روغن فندق، یک قاشق چایخوری سرکه مالت، یک قاشق گلیسیرین، یک قاشق چایخوری شامپو، روغن کرچک به مو استحکام می‏بخشد و روغن گیاهی مثل تقویت‏کننده (تونیک) عمل می‏کند. سرکه اسید مانتیل ایجاد می‏کند. گلیسیرین مو را مرطوب می‏سازد و شامپو در این میان وسیله‏ای است که این ترکیب را به هم پیوند می‏دهد. پیش از شستن سر این ترکیب را آرام روی موهایتان بمالید آن وقت است که ر می‏یابید بافت موی سرتان چه تغیرات شگرفی کرده است.
آب اکسیژنه. این ماده شیمیائی به دو شکل کرم و مایع در بازار عرضه شده است و رایج‏ترین منبع تأمین اکسیژن برای فرآیند اکسیداسیون است فرایند اکسیداسیون هنگامی صورت می‏گیرد که رنگ مو و ماده بی‏رنگ‏کننده به گیسو مالیده شود. در مورد رنگ‏های اکسیدشونده اکسیژن تأمین شده توسط آب اکسیژنه موجب ترکیب رنگ مو با ماده رنگی درون پوسته می‏شود. ملکول رنگی که بدین ترتیب به وجود می‏آید درشتر از آن است که بتواند از ساقه مو خارج شود. به هنگام بی‏رنگ کردن اکسیژن موجب تغییر رنگدانه طبیعی درون تار مو و بی‏رنگ شدن ملانین می‏شود. رنگدانه‏هائی که به سهولت تحت تأثیر قرار می‏گیرند در درجه نخست عبارتند از رنگ‏های خاکستری و قهوه‏ای در درجه دوم سرخ و درجه آخر زرد. قدرت آب اکسیژنه به دو صورت بیان می‏شود حجم، قدرت درصدی، آب اکسیژنه مایع یا فرمول شیمیائی H2o2مایعی زلال و از لحاظ ظاهر شبیه به آب می‏باشد که برای پایداری آن معمولا یک اسید بدان افزوده می‏شود اسید یادشده میزان اکسیداسیون را کاهش می‏دهد.

قابلیت جذب آب. چنانچه مو در آب یا هوای بسیار مرطوب قرار گیرد حدود پنج تا پانزده در صد به قطر آن اضافه می‏شود. رطوبت مناسب برای مو بین ۴۵تا ۶۰درجه است.
قابلیت تحمل وزن. یک تار مو می‏تواند حدود ۴۰تا بیش از ۱۵۰گرم وزن را تحمل کند.
قابلیت شکل‏پذیری. مو توسط پل‏های گوگردی خود قابلیت شکل‏پذیری بسیار بالائی را دارد.
قابلیت کشش. چنانچه موئی کشیده شود معمولا حدود ۱۰تا ۲۵درصد طول خود کش می‏آید.
قابلیت رنگ‏پذیری. مو به واسطه رنگدانه‏های خود از استعداد رنگ‏پذیری بالائی برخوردار است. شکل طبیعی موها برحسب نژاد و افراد متفاوت است به طور کلی به سه دسته می‏توان تقسیم کرد. موهای صاف، موهای مواج، موهای مجعد، در ساختمان مو کربن ۵۰تا ۶۰درصد ۲هیدروئن ۶تا ۱۶درصد ۳نیتروژن (ازت) ۱۴تا ۱۷درصد ۴اکسیژن ۲۰ت ۳۰درصد ۵گوگرد ۳تا ۶درصد وجود دارد. به علت داشتن مجموعه این مواد است که مو می‏تواند در مقابل اشعه شیمیائی عکس‏العمل نشان داده تغییر رنگ یا فرم بدهد.

-۱در نظر گرفتن فرم صورت (بیضی، گرد، مربع، مستطیل، مثلث، به شکل قلب (مثلث معکوس) لوزی. -۲جنس مو و شکل ظاهری مو، -۳سن و موقعیت اجتماعی شخص، -۴توجه به پرپشتی و کم‏پشتی موها، -۵چاقی یا لاغری شخص، -۶رعایت کردن میل و خواسته مشتری با راهنمائی آرایشگر، -۷رعایت فاصله مناسب به نحوی که آرایشگر بتواند با تسلط کامل کار خود را انجام دهد، -۸طرز صحیح ایستادن آرایشگر به شکلی که از نظر بدنی حالت قائم استخوان‏بندی او تغیر نکند، -۹تمیز و نم‏دار بودن موها هنگام کوپ، تقسیم‏بندی صحیح مو جهت کوپ مورد نظر، -۱۱معمولا قبل از کوپ باید موها را شست و شو داد و با حوله ۱۳آب اضافی آن را گرفت به طوری که حالت و فرم طبیعی موها کاملا مشخص گردد. زیرا فرم و حالت طبیعی مو جهت انجام کوپ کاملا ضروری است، -۱۲به کار بردن وسائل کار مناسب (تیغ، قیجی، شانه، ماشین موزنی) جهت انواع کوپ و طرز صحیح استفاده و نگه‏داشتن آنها در دست

پوست صورت ما به لحاظ نقشی که در زیبایی دارد و همچنین به علت آسیب‏پذیری شدید خود به دلیل عریان‏بودن، همیشه نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به بقیه بدن دارد. صابون‏زدن و شستن پوست صورت یکی از اقدامات بهداشتی مراقبتی برای حفظ سلامت و شادابی آن است اما همین اقدام در صورت غیراصولی‏بودن باعث گسترش جوشها، آکنه‏ها و ضایعات عفونی پوست صورت می‏شود. نکته مهم در هنگام شستن پوست صورت توجه به نرمی و لطافت این بافت است. در موقع خشک‏کردن نیز باید توجه داشته باشیم که در صورت کشیدن حوله روی پوست، میکروبها و عوامل بیماریزای موجود در یک جوش کوچک را با دست خود روی پوست صورت پخش کرده‏ایم که احتمال افزایش جوشها را در صورت به وجود می‏آورد.

زگیل در واقع یک نوع تومور خوش‏خیم پوستی است. برخلاف تصور عامه که علت پیدایش زگیل را آب ریختن روی گربه می‏دانند، زگیل علت ویروسی دارد. زگیل بیشتر در بچه‏ها و در نواحی پشت دستها دیده می‏شود و منظره بدی ایجاد می‏کند. والدین باید با مشاهده زگیل کودک را نزد پزشک ببرند چون ممکن است با دستکاری آن تعداد زگیلها بیشتر شود، به علاوه احتمال مبتلاکردن دیگران هم وجود دارد. زگیل با روشهای مختلفی مثل سوزاندن، فریزکردن یا مصرف داروی موضعی درمان می‏شود که انتخاب نوع درمان به نظر پزشک بستگی دارد.

پوست بدن انسانها خارجی‏ترین بخش بدن است که در ظاهر ظریف و آسیب‏پذیر به نظر می‏رسد. اما واقعیت این است که پوست سالم در صورت کارآیی مناسب یکی از مهمترین سدهای دفاعی بدن در برابر میکروبهاست. خیلی از میکروبهایی که با ورود به لایه‏های زیر پوست می‏توانند عفونتهای وحشتناک و صعب‏العلاج ایجاد کنند، در روی پوست هیچ آثار سویی از خود بروز نمی‏دهند. علت این مقاومت پوست ساختمان غیرقابل نفوذ آن است که اجازه ورود به عوامل خارجی را نمیدهد به طوری که ملانین یا رنگدانه پوست حتی از ورود اشعه ماوراء بنفش نور خورشید به بدن جلوگیری می‏کند. همچنین میکروبهای طبیعی که در سطح پوست سالم به صورت مسالمت‏آمیز وجود دارند خود مانع از تکثیر میکروبها و قارچهای بیماریزا می‏شوند. پس حفظ سلامت پوست ضامن سلامت اعضای داخلی بدن نیز می‏باشد.

ریزش مو که در مردان به طور طبیعی با افزایش سن اتفاق می‏افتد و دیر یا زود منجر به طاسی نسبی یا طاسی کامل سر می‏شود در زنان بیماری محسوب می‏شود و نه تنها فرد دچار ریزش را نگران و مضطرب می‏کند بلکه پزشک او را نیز وادار به انجام معاینه و آزمایشات دقیق و کامل می‏نماید تا علت این عارضه روشن شود. تحقیقات جدیدی در دست است که نشان می‏دهد ریزش موی زنان شاغل در حرفه‏های مردانه با نوع شغل آنها ارتباط دارد. در این مطالعه که در انگلستان انجام شده است. ۳درصد از ۸۰۰زن دچار ریزش مو اظهار داشته‏اند که موهای آنها پس از فعالیت در مشاغل خاص دچار ریزش شده است. این پژوهشگران ناهمخوانی هورمونهای زنانه با تصدی مشاغل اجتماعی را مغایر طبیعت آنها و علت ریزش مو دانسته‏اند.

آیا خالها، این لکه‏های کوچک و بزرگ رنگی که گاه از بدو تولد و گاه تا چندین سال، در گوشه و کنار بدن ما دیده می‏شوند، می‏توانند برای ما خطرناک باشند؟ پاسخ این سؤال مثبت است ولی باید توجه داشت که اکثر خالها، همان خالهای قهوه‏ای یا قرمز، بی‏خطرند. خالهای خطرناک، خالهای سیاه یا آبی‏رنگ هستند که ممکن است منشأ نوعی سرطان پوستی به نام ملانوم شوند. این سرطان زنگ خطرهایی دارد که با مشاهده آنها باید به پزشک مراجعه کرد. این زنگ خطرها عبارتند از: بزرگ‏شدن سریع یک خال، چندرنگ‏شدن یک خال و هر نوع تغییر سریع در مشخصات خال. در هر حال تشخیص نهایی این امر با نظر پزشک و نمونه‏برداری از خال مشخص می‏شود.

لآفتاب منشأ نور و انرژی و مظهر قدرت و زیبایی است. نور آفتاب برای تمامی موجودات و از جمله آدمی سودمند است. اشعه ملایم آفتاب سطح پوست را جلا داده و در رفع عوارضی مثل جوش صورت مؤثر است. ولی همین اشعه آفتاب در صورت شدیدبودن باعث ایجاد عوارض زیانباری در پوست می‏شود. این اشعه می‏تواند سبب ایجاد جوش، لک، خال و چروک شود و در صورت تداوم تابش اشعه شدید آفتاب ممکن است زمینه بروز سرطان پوست فراهم آید. به همین علت است که سرطانهای پوست در افرادی مانند کشاورزان که مدتهای طولانی در معرض آفتاب شدید قرار می‏گیرند بیشتر دیده می‏شود. در این افراد پوست به تدریج تیره و خشن شده و انعطاف طبیعی خود را از دست می‏دهد و آمادگی ابتلا به سرطان پوست در آن افزایش می‏یابد.

منبع: :www.pezeshkan.org