نکات استفاده ازمایکروفر (مایکروویو )

نکات استفاده ازمایکروفر (مایکروویو )

توجه نمایید : مایکروفر با ماکروفر تفاوت دارد! مایکرو پسوندی برای ریز و کوچک بودن است و ماکرو پسوندی برای بزرگ بودن .مایکروویو یعنی امواج ریزی که دارای فرکانس بالا و طول موج کم است این در حالی است که ماکروویو عکس آن است . پس مایکروفر و یا اجاق مایکروویو ، اجاق برقی است که از امواج مایکروویو جهت پخت استفاده می کند . بعضا به این دستگاه مایکروویو می گویند که این تنها نام امواج استفاده شده است و مانند این است که به اجاق گاز بگوییم گاز .

makrofer3

اجاق مایکروفر دارای لامپ مگنترون می باشد که الکتریسیته را به امواج فرکانس بالای مایکروویو تبدیل می کند . مایکروویو شکلی از انرژی الکترومغناطیسی می باشد .مانند امواج نوری و امواج رادیویی و قسمتی از طیف الکترومعناطیس را در بر می گیرد . امواج مایکروویو موجب می شود که ملکول های غذا به شدت بلرزد و درنتیجه در اثر اصطکاک بوجود آمده که موجب ایجاد گرما می شود ، پخت غذا را به دنبال خواهد داشت . به مفهومی دیگر غذا پخته شده در مایکروفر به سادگی امواجمایکروویو را جذب کرده و آنرا به شکل انرژی گرمایی تبدیل می کند و همین موجب پخته شدن غذا می شود . امواج مایکروویو ، بی بو ، بی رنگ ، بدون مزه بوده ودرعین حال موج رادیواکتیو نمی باشد . اجاق مایکروویو یکی از دستگاههای کارآمد صرفه جویی در وقت و انرژی می باشد که می توان آنرا خریداری نمود . بعنوان مثالپخت سیب زمینی در یک فر معمولی 18 بار بیشتر از پخت در مایکروفر طول می کشد . و علاوه بر این در مایکروفر بیرون تا داخل غذا به طور کامل پخته می شود .

پخت در مایکروفر برای بسیاری از کارهای آشپزی سریعتر است چرا که انرژی در غذا ایجاد می شود نه ظرف یا فر . ضمنا مایکروفر موجب گرم شدن آشپزخانه نمیشود ، مانند گرمایی که دیگر وسایل پخت ایجاد می کند . چه زمانی مایکروفر برای اولین بار در پخت غذا استفاده شد مایکروویو در جنگ جهانی دوم بعنوان اساس رادار جهت تشخیص و مکان یابی هواپیماهای دشمن در مصافت های طولانی بکاربرده شد . در این زمان حدود 1945 بطوراتفاقی یک مهندس آمریکایی به نام پرسی لی بارون اسپنسر که در زمینه ابزار رادار کار می کرد ، متوجه شد مقداری شکلات که در جیب او بوده آب شده است اسپنسر متوجه شد که این امواج مایکروویو بوده که موجب آب شدن شکلات و همچنین گرم شده او شده است. بعد از آن ، آنها به توانایی چنین کشفی پی بردند و اولیناجاق مایکروفر خانگی را ساختند .

آیا امواج مایکروویو مضر است ؟

مقدار کمی موج مایکروویو مضر نمی باشد . امواج مایکروویو بطور معمول اطراف ما را احاطه کرده است . امواج ارسالی ماهواره ها ، تلفن همراه و حتی بوسیله

امواج حرارتی در اطراف ما مایکروویو می باشد . یک اجاق مایکروویوی که به درستی طراحی شده هیچ موج مایکروویوی را به بیرون منتقل نمی کند . چرا از ظروف فلزی نمی توان در مایکروفر استفاده کرد؟امواج مایکروویو موجب ورود جریان به فلز می شود ، این جریان ممکن است تا حدی فلز را گرم کند که موجب آتش سوزی شود . بنابراین ، استفاده از ظروف فلزی اصلا کار معقولی نیست .

همواره نکته های را در استفاده از مایکروویو به یاد داشته باشید:

* قبل از استفاده از مایکروفر دفترچه راهنمای استفاده از آن را به دقت و بطور کامل مطالعه نمایید .
* از ظروف و تابه های فلزی در مایکروفر استفاده نکنید .
* ظروف چینی که دارای حاشیه طلاکوب و براق می باشند ، ظرف مناسبی برای پخت نیست . همواره از ظروف چینی نشکن و مقاوم با دما Pirex که دارای رنگ شفاف می باشد استفاده نمایید .
* غذا زمانی بطور کامل پخته شده که کف ظرف در قسمت وسط گرم شده باشد .
* غذای کمتر را به مدت کمتری بپزید . زمانی که غذا در ظرف حدود 5 سانتی متر قطر را اشغال کرده باید مدت زمان کمتری پخته شود چرا که نفوذ گرما از اطراف غذا سریعتر انجام می شود .
* برای جلوگیری از خشک شدن غذا ، در زمان پخت و یا گرم کردن غذا ، ظرف را با درپوش منفذ دار بپوشانید .
* در پخت مایکروفر مقدار کمتری نمک و ادویه استفاده کنید ، چرا که موجب از دست دادن رطوبت و سفت شدن غذا می شود . می توانید نمک را در مراحل پایانی پخت اضافه کنید .
* در پخت مایکروفر از مقدارکمتری آب استفاده کنید تا پخت سریعتر انجام شود .
* در پخت با اجاق مایکروویو بطور مرتب مایع را بهم بزنید ، این کار موجب پخت بهتر و سریعتر غذا می شود .
* غذاهای متراکم را برای مدت زمان بیشتر و با قدرت کمتر بپزید . چرا که غذاهای متراکم و فشرده آرام تر از غذاهای پرمنفذ پخته می شود .
* در چیدن غذاها قبل از پخت ، بخشی از غذا را که دارای پهنای بیشتر و ضخامت کمتر است در ظرف پهن کنید و گیاهان خرد شده را در اطراف ظرف قرار دهید و سعی کنید مواد در یک لایه در مایکروفر چیده شود .
* در صورت پخت تکه های بزرگ ، آنها را گه گاه زیر و رو کنید .
* غذای پخته شده در مایکروفر نیاز به زمان توقف بعد از پخت دارد ! از آنجا که بعد از اتمام کار دستگاه مایکروفر، گرمای داخلی غذا به پختن بیشتر آن کمک می کند ، لذا پیشنهاد می کنیم بعد از پخت در مایکروفر و خارج کردن غذا از دستگاه ، درب ظرف را روی آن بگذارید و یا آن را در ظرف هم اندازه در بسته قرار دهید تا گرمای خارج شده به خود غذا برگردد .
* دقت کنید که منافذ خروجی گرمای مایکروویو را نپوشانید تا به دستگاه آسیب نرسد . بر روی دستگاه مایکروفر چیزی نگذارید و فاصله مناسبی در پشت و اطراف دستگاه جهت خنک شدن قطعات دستگاه حفظ کنید .

منبع: www.akairan.com