نکات بهداشتي براي نگهداري آکواريوم در خانه

نکات بهداشتي براي نگهداري آکواريوم در خانه

آکواريوم‏ به خانه روح مي‌دهد

مي‌گويند آکواريوم يکي از زيباترين نمادهاي طبيعت در خانه‌هاي امروزي است. اما به دليل مشکلات فراواني که در درمان بيماري‌هاي ماهيان زينتي وجود دارد (که البته بيشترش ناشي از ناآگاهي مردم از بيماري‌هاي ماهيان آکواريومي است)، پيشگيري به عنوان اصلي‌ترين عامل در مراقبت از سلامت ماهيان آکواريومي بايد مورد توجه باشد و با توجه به عدم کنترل ماهيان زينتي در شرايط زيستي خود، ايجاد محيطي سالم براي جلوگيري از بروز انواع بيماري‌ها در اين ماهيان، بسيار مهم است…

شستشو و ضدعفوني کامل آکواريوم اولين اصلي است که بايد مورد توجه قرار بگيرد. براي اين کار توصيه مي‏شود در صورت امکان، وسايل و تزيينات داخلي را با آب جوش ضدعفوني کنيد. به عنوان مثال، مي‌توان سنگ‌هاي داخلي آکواريوم را به مدت 10 دقيقه در آب جوش قرار داد تا عمل ضدعفوني انجام گيرد. در کنار اين، براي تمامي تجهيزات مخزن مي‌توان از روش‌هاي زير نيز استفاده کرد.

ضدعفوني با پرمنگنات پتاسيم

آکواريوم را پر از آب کرده و آن‌قدر پودر پرمنگنات اضافه مي‌کنيم تا رنگ آب به رنگ بنفش تيره درآيد و کليه وسايلي را که مي‌خواهيم ضدعفوني کنيم در داخل اين محلول قرار مي‌دهيم و به مدت سه روز اين محلول را به همين حالت نگه مي‌داريم و سپس وسايل و مخزن را آب مي‌کشيم تا رنگ بنفش از بين رود. بايد توجه داشت که محلول پرمنگنات پتاسيم بعد از سه روز خاصيت خود را از دست مي‌دهد و در صورت تماس محلول با دست و صورت لکه‌هاي قهوه‌اي ايجاد شده توسط محلول با الکل صنعتي قابل رفع هستند. بهتر است هنگام کار با محلول‌هاي ضدعفوني‏کننده دستکش به دست داشته باشيد.

ضدعفوني با نمک طعام

به ازاي هر ليتر آب 360 گرم نمک به داخل آب افزوده و کليه وسايل را در داخل آن قرار مي‌دهيم. براي ضدعفوني مخزن، ديواره‌هاي آن را با نمک آغشته کرده و بعد از 24 ساعت آن را شسته و دوباره اين عمل را تکرار مي‌کنيم. محلول آب نمک با مرور زمان اثر خود را از دست نمي‌دهد و به دفعات مي‌توان از آن استفاده کرد ولي نسبت به ساير روش‌ها از قدرت ضدعفوني کمتري برخوردار است.

ضدعفوني با فرمالين

به ازاي هر ليتر آب 40 ميلي‌ليتر از محلول فرمالين 35 تا 40 درصد به آب اضافه مي‌کنيم و کليه وسايل را به مدت دو ساعت در داخل آن غوطه‌ور مي‌سازيم. فرمالين يک ماده سمي بسيار قوي است و بوي بخار آن بسيار سوزاننده است و استفاده از اين محلول حتما بايد در فضاي آزاد و با استفاده از دستکش صورت گيرد و بعد از دو ساعت کليه وسايل بايد به دقت با آب سرد شسته شوند. در صورت دقت در استفاده از فرمالين، اين روش نسبت به روش‌هاي ديگر از قدرت ضدعفوني بسيار خوبي برخوردار است. توصيه مي‌شود اين نوع ضدعفوني با همراهي افراد مجرب انجام گيرد.

ورود با احتياط

در هنگام انتقال ماهي بايد مطمئن باشيد که ماهي اکسيژن کافي در اختيار داشته و با کمترين استرس منتقل شود. يک راه سالم و مطمئن براي افزودن ماهي جديد به آکواريوم استفاده از قرنطينه است. به اين ترتيب که آکواريومي با ابعاد کوچک‌تر و هوادهي مناسب انتخاب و به ازاي هر ليتر آب 2 گرم نمک و يا 4 ميلي‌ليتر محلول آکروفلاوين (قابل تهيه از فروشگاه‌هاي آکواريومي) اضافه کنيد و در صورت هوادهي مناسب دماي آب را به 30 درجه سانتي‌گراد برسانيد. ماهي را به مدت 24 ساعت در آکواريوم قرنطينه نگه داريد و در ساعات اوليه ماهي‌ها را از نظر تحمل غلظت دارو تحت کنترل داشته باشيد. در نهايت ماهي‌ها را با رعايت شرايط هم دمايي به آکواريوم اصلي انتقال دهيد. دقت داشته باشيد که در تمام مراحل انتقال از تماس دست با ماهي اجتناب کرده و از توري‌هاي مخصوص ماهي استفاده کنيد تا از اعمال استرس بيش از حد به ماهي خودداري شود. تلاش کنيد حداقل 24 تا 36 ساعت قبل و بعد از انتقال ماهي از محروميت غذايي استفاده کنيد. اگر به تازگي به جمع آکواريوم‌داران پيوسته‌ايد و تجربه کافي در اداره امور بهداشتي يک آکواريوم نداريد، بهتر است براي افزودن ماهي يا هر وسيله و امکانات جديد به مخزن، از يک دامپزشک مجرب مشورت بگيريد.

3 نکته درباره خريد ماهي‌هاي آکواريومي

1 ماهي سالم داراي باله‌هاي خوب و سالمي است که نسبت به بدن حالت عمودي دارند و باله‌ها هيچ‏گونه بريدگي و پارگي ندارند. در ماهي سالم تمام باله‌ها بايد به حالت کشيده و باز باشند، چرا که در اغلب ماهيان بيمار باله‌ها و به خصوص باله دمي در حالت بسته و بي‌رمق است. همچنين روي باله‌ها نبايد لکه‌هاي سفيد ريز و پنبه‌اي ديده شود و لبه آنها نيز نبايد سفيد باشد.

2 ماهي سالم فاقد هرگونه ضايعات پوستي از قبيل کورک، چرک، دانه‌هاي سفيد و برآمدگي‌هاي غيرطبيعي است.

3 ماهي نبايد کزکرده و منزوي باشد؛ بلکه بايد در تمام سطوح آب مخزن، شناي فعال داشته باشد و تا حد امکان به محرک‌هاي ايجاد شده عکس‌العمل نشان ‌دهد.

منبع: forum.iransalamat.com