نکات مهم در مورد قاشق…

نکات مهم در مورد قاشق…

برپایی میز برای غذا با در نظر گرفتن انواع و اقسام لوازم میز و سفره (کارد و چنگال) موجود، می تواند یک چالش باشد. انواع و اقسام قاشق ها به تنهایی گیرا و برانگیزننده می باشد. مشورت خواستن از این راهنما، یافتن قاشق درست برای هر موقعیت را امکان پذیر می کند.

انواع و اقسام قاشق ها در وسایل میز غذاخوری

در هنگام خرید مجموعه ظروف مسطح سر میز، تیپ های محدودی از قاشق ها وجود دارد که به عنوان بخشی ازهر میز غذاخوری به کار برده می شوند.

قاشق سوپخوری

این نوع قاشق به عنوان بزرگترین قاشقی در نظر گرفته شده است که فرد می تواند از آن برای خوردن راحت استفاده کند. از آن می توان برای خوردن سوپ، غلات، یا هر چیزی از کاسه استفاده نمود. اغلب از آن به عنوان قاشق پلوخوری نیز استفاده می شود. در صورت نیاز به شام (ناهار) رسمی، این قاشق در سمت راست بشقاب یافت خواهد شد.

قاشق دسرخوری

همان گونه که از نامش پیداست، این قاشق مخصوصاً برای خوردن دسر طراحی شده است. اما، از آن می توان به طرقی به عنوان قاشق سوپخوری نیز استفاده نمود. اندازه کوچکتر راحتی بیشتری برای بچه ها یا افرادی با دهان های کوچکتر فراهم می نماید. در شام (ناهار) رسمی، قاشق دسرخوری بالای بشقاب قرار داده شده است به طوری که انتهای آن به سمت چپ اشاره می کند.

قاشق چایخوری

ازاین قاشق کوچکتر، به طور نوعی برای هم زدن یک فنجان چای یا قهوه استفاده می شود. در شام و ناهار رسمی، این قاشق با چای یا قهوه نهایی آورده خواهد شد.

قاشق سوپخوری

این قاشق هم اندازه قاشق دسر خوری اما با کاسه گرد نه بیضی شکل می باشد. از آن مخصوصاً در صرف شام (ناهار) غربی، برای خوردن سوپ استفاده می شود. در صرف ناهار و شام رسمی، این قاشق جزئی از بیرونی ترین مجموعه ظروف مسطح در سمت راست می باشد.

اندازه تقریبی قاشق ها

هر تیپ قاشق دارای یک مقدار تقریبی از مایعی است که می تواند نگه دارد. اندازه ها بسته به کشور تولید کننده می توانند تغییر کنند، اما ایده عمومی آن است که قاشق های سوپخوری بزرگترین هستند و قاشق های دسر خوری و قاشق های چای خوری در رده های بعدی جای دارند.

zmat-spoon01

مواد قاشق

یکی از چیزهای دیگری که به غیر از اندازه و نوع قاشق مورد نیاز باید در نظر گرفته شود، کیفیت فلزی است که قاشق از آن ساخته شده است. مطمئن شوید مواد منتخب، رنگ و درخشندگی ظروف همراه آن می باشد. همچنین شایان توجه است که قاشق های آنتیک به مراقبت بیشتری نیاز داشته و مستلزم خرید جلای نقره ای خاصی می باشند.

فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ ماده ای قوی و بادوام بوده و برای کاربرد غذایی روزمره مناسب می باشد. آن همچنین ارزان تر از ظروف نقره ای یا طلا می باشد.

نقره

قاشق های نقره ای زیبا هستند اما از جنس فلز نسبتاً نرمی می باشند که می توانند بشکنند یا خم شوند. برای اجتناب از تیرگی، آنها نیاز به جلا و صیقل منظم دارند، اما جلا و صیقل زیادی می تواند مقادیر جزئی از نقره را فرسوده کند. از قاشق های نقره ای در مواقع خاص استفاده کنید.

نقره استرلینگ

قاشق های استرلینگ مثل قاشق های نقره ای هستند، اما به جای نقره خالص، معمولاً 5. 92 درصد نقره و مابقی آلیاژهای فلزی هستند که قاشق را محکم تر جلوه می دهند. آنها همانند نقره، نیاز به جلا و صیقل دارند، اما احتمال از دست دادن شکلشان کم می باشد.

روکش طلا

مثل نقره، این تیپ ماده بیشتر از فولاد ضدزنگ نیاز به توجه دارد. طلا بعضاً به صورت پرزرق و برق ظاهر می شود، اما با ظروف مسطح، ظروفی با تزئینات طلا یا ظروفی با رنگ های گرم، این گونه نمی باشد.

پلاستیک

ارزان ترین ماده لیست شده در اینجا، قاشق های پلاستیکی هستند که به طور نوعی فقط یکبار از آنها استفاده شده و سپس دور انداخته می شوند. از آنها می توان برای صرف ناهار و شام در محیط بیرون (باز) و اجتماعات غیر رسمی استفاده نمود. به عنوان یک راهکار آگاهانه زیست محیطی برای قاشق های پلاستیکی، قاشق هایی از جنس مواد قابل بازیافت نظیر نشاسته ذرت یا چوب را در نظر بگیرید.