نکات مهم برای پیشگیری از اگزما

نکات مهم برای پیشگیری از اگزما

اگزما شایع تر از آن چیزی است كه فكرش را می كنید. در واقع یک کودک از هر پنج كودک و همچنین یک نفر از هر ۱۰ بزرگسال به این عارضه مبتلا می‌شوند. اگرچه نمی‌توان اگزما را به‌طور كامل درمان كرد اما با چند راهكار ساده می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری و دوره بهبودش را كوتاه كرد.
1- هرچه دفعات شست‌وشو با آب و صابون را كمتر كنید، میزان عود و تشدید اگزما نیز كمتر می‌شود. علاوه بر این باید از مصرف صابون‌های معمولی خودداری كرده و به جای آن از پن‌های مخصوص پوست حساس استفاده كنید.
2- دمای آب هرچه داغ‌تر باشد چربی پوست را بیشتر از بین می‌برد. در مقابل، آب خیلی سرد نیز خشكی پوست را افزایش می‌دهد بنابراین آب ولرم بهترین گزینه برای پوست‌های مستعد اگزماست.
3- كرم‌های مرطوب‌كننده بدون عطر بهترین دوست شما هستند! خوشبختانه امروزه كرم‌های زیادی برای پوست‌های مستعد اگزما تولید شده‌اند كه می‌توانید با مراجعه به داروخانه آنها را تهیه كنید.
4- داروهای كورتون‌دار نقش اصلی را در درمان اگزما ایفا می‌كنند. بهترین تركیب مخلوطی از هیدروكورتیزون یک‌درصد و اوسرین است. هر زمان كه دچار خارش و قرمزی شدید لایه‌ای نازك از این پماد را روی ناحیه مورد نظر بمالید.
5- اگر زمینه آلرژی و اگزما دارید باید مصرف خوراكی‌هایی مثل فلفل، ادویه، سوسیس، كالباس، شكلات، موز، توت‌فرنگی، آجیل، تخم‌مرغ، بادام‌زمینی و دیگر مواد غذایی محرك را كاهش دهید.
6- رطوبت هوا در فصول سرد سال كاهش پیدا می‌كند. پس یك دستگاه بخور سرد بخرید و هر سه ساعت یك‌بار آن را برای یک ساعت و نیم روشن بگذارید تا هوای اتاق كاملا مرطوب شود.
7- میزان مصرف داروهای موضعی كورتون‌دار بستگی به‌شدت اگزما دارد. اگر خشكی خیلی شدید باشد باید برای حدود یک هفته روزی دو تا سه بار از این داروها استفاده شود اما اگر خفیف باشد روزی یك‌بار كفایت می‌كند. اگر هم اگزما مزمن باشد دوره مصرف دارو طولانی‌تر خواهد شد. البته باید در نظر داشته باشید كه زیاده‌روی در مصرف داروهای كورتون‌دار می‌تواند باعث نازك و شكننده شدن پوست و همچنین افزایش موهای زائد شود.

منبع: برترین ها