نکته هایی برای مصرف و نگهداری سبزیجات

نکته هایی برای مصرف و نگهداری سبزیجات

سبزی

سبزی ها را تا حد امكان به صورت تازه مصرف كنید؛ با این كار ویتامین های آن ها بیشتر حفظ می شود.
برای كاهش مصرف چربی و نمک كه زمینه را برای ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی و افزایش فشارخون فراهم می کند، استفاده از نمک و سس مایونز را همراه با سالاد محدود كنید. در مواقعی كه استفاده از نمک باید محدود باشد، می‌توان با افزودن سبزی های معطر مانند نعناع، ریحان و گشنیز، طعم و عطر مطلوب را به غذا بخشید.

برای خرد كردن سبزی ها، از چاقوی تیز استفاده كنید تا از تخریب و از بین رفتن ویتامین های سبزی جلوگیری شود.
برای پخت سبزی‌ها، از آب به مقدار كم استفاده كرده و آب حاصل از پخت را در غذاها مصرف كنید.

سبزی ها به ویژه آن‌ها كه با ریشه از مزرعه به مغازه منتقل شده و توسط مصرف‌ کننده خریداری می‌شوند، به طور معمول آلوده به تخم انگل و میكروب‌ها هستند؛ به همین دلیل باید به دقت پاكیزه و ضدعفونی شوند.
در انتقال سبزی از مغازه به خانه دقت كنید. آن‌ها را در كنار سایر مواد غذایی نگذارید؛ زیرا ممكن است مواد غذایی را آلوده كنند.

چگونه سبزی ها را ضدعفونی كنیم؟

سبزی‌هایی را كه به طور خام مصرف می‌كنید با دقت بشویید و ضدعفونی كنید تا احتمال وجود میكروب و انگل های مختلف در آن به صفر برسد. برای ضدعفونی كردن، پس از پاک كردن و شستن سبزی با آب، آن را در یك ظرف 10-5 لیتری همراه با آب بریزید؛ سپس 4-2 قطره مایع ظرفشویی به ازای هر لیتر آب اضافه كنید و بگذارید سبزی به مدت 5 دقیقه در محلول آب و كف بماند تا تخم انگل ها از سبزی جدا شوند.

پس از آن سبزی ها را از روی كف و آب جمع كرده، یک قاشق چایخوری پودر پركلرین را در 10 لیتر آب حل نمایید و سبزی را در آن بریزید و پس از 5 دقیقه سبزی ها را از ظرف خارج كرده و با آب تمیز چندین بار بشویید و آب كش كنید؛ به طوری كه مواد پاک كننده و ضدعفونی كننده از سبزی جدا شود. ضدعفونی كردن سبزی‌هایی كه خام مصرف می‌شوند، برای جلوگیری از آلودگی های انگلی ضروری است.

رطوبت سبزی گرفته شود

سبزی‌ها را پس از شستن در پارچه‌ی تنظیف نازک بریزید و چهار‌گوشه‌ی آن را به دست گرفته و تكان دهید تا آب آن كشیده شود.

نگهداری سبزی ها

برای نگهداری سبزی ها، از همان پارچه‌ی تنظیف یا كیسه ی پارچه ای مخصوص استفاده كنید و آن را در كیسه ی پلاستیكی یا ظرف درب داری قرار داده و در یخچال بگذارید. شما با این طریق می‌توانید اقلام دیگری چون خیار، گوجه فرنگی، كلم، كاهو و … را نیز در یخچال بگذارید تا هم چنان تازه بماند.

پختن سبزی ها

در طبخ سبزی همواره سبزی را در آب جوش بیندازید و قبل از جوش آمدن آب، هرگز سبزی را در آن نگذارید تا سبزی سیاه نشود. نمک مورد استفاده در سبزی را در آخر پختن به آن بزنید و هنگام طبخ نگذارید آب در ته ظرف بماند. سعی كنید آب سبزی به خورد خودش برود (در سبزی جذب شود). هنگام پختن سبزی یا اقلام دیگری همچون كدو، بادمجان، مارچوبه، كلم، گل كلم، كدوحلوایی و… درب ظرف را باز بگذارید تا آب آن تبخیر شود و رنگ سبزی روشن بماند.در تهیه‌ی خوراكی‌هایی چون بورانی، اسفناج و مشابه آن، سبزی را در آب دار بردارید تا خوراكتان هم خوشمزه و هم با خاصیت شود.

خشک كردن سبزی

بسیاری از سبزی ها را می‌توان علاوه بر اینكه تازه مصرف كرد به صورت خشک نیز استفاده كرد. برای خشک كردن سبزی ها باید به طریق زیر عمل نمود: سبزی ها را با دقت تمیز كنید.

سپس در آبكش بزرگی بریزید، آن‌گاه با قرار دادن سبزی ها در پارچه‌ی تنظیف بزرگ، و تكان دادن آن بكوشید آب آن را بگیرید. پس از آن در محلی كه آفتاب و گرد و غبار نباشد، روی پارچه‌ی بزرگی پهن كنید و بگذارید تا به مرور خشک شود.

روش پخت سبزی های خشک شده

هنگام استفاده از سبزی های خشک شده، مقدار لازم سبزی خشک را در مقدار آبی كه برای پخت لازم است، خیس كنید و بسته به نوع سبزی، مدت 1 تا 5 ساعت به حال خود بگذارید تا خیس بخورد. سپس سبزی را همراه با آبی كه در آن خیسانده اید به غذا بیفزایید تا بپزد.

یادآوری می شود كه آب سبزی ها را نباید دور ریخت؛ زیرا مقداری از مواد مغذی سبزی در آن است، ولی چنانچه سبزی های خشک شده دارای مقداری گرد و خاک و یا شن ریزه باشد، ابتدا آن ها را سریع آب بكشید و سپس به روش بالا خیس كنید.

منبع: beytoote