هرآنچه که در مورد شوید نمی دانید

هرآنچه که در مورد شوید نمی دانید

ترکیبات این سبزی مفید

شوید جزء سبزیهای خوراکی است و برگ آن منبع غنی ازپیش ساز ویتامین A(بتاکاروتن)، آهن و پتاسیم است، دارای فلاونوتیدهای فراوان و ۱۶درصد چربی است. ۲/۵ تا ۴درصد اسانس دارد و گاهی این اسانس به ۷/۷ میرسد، مقدار اسانس براساس منطقه جغرافیایی و فصل تغییر میکند. شوید منبع خوبی از کلسیم، فیبر، منگنز و منیزیم است.

شوید ،سدی در برابر اسپاسم روده‌ای

شوید،دفع باد را از روده تسهیل می کند و لذا نفخ را کاهش می دهد .همچنین بدلیل اثرات کاهنده ای ه بر روی چربی خون دارد می تواند در پیشگیری ازافزایش چربی خون،بخصوص تری گلیسرید موثر می باشد.

خواص روغن شوید

shivid1

عصاره برگ تازه شوید را با روغن زیتون به نسبت مساوی مخلوط کنید و با شعله ملایم بجوشانید، تا آب آن تمام شود. ولی باید مراقب باشید تا نسوزد میتوانید برگ تازه شوید را در روغن زیتون پرورده کنید و از این روغن برای تسکین درد مفاصل، اعصاب و نرم کردن سفتیها استفاده کنید. گرد شوید زخمهای تر و چرکی را خشک میکند. اسانس روغن شوید دارای اثرات ضدباکتریایی است و مانند سیر عمل میکند.

خواص تخم شوید

تخم شوید اثرات درمانی فراوانی دارد و به طور سنتی برای تسکین معده استفاده میشود. تخم شوید، ضدتشنج، ضددرد، نفخ شکم و ادرارآور است. تخم شوید به عنوان ادویه و چاشنی در غذاها استفاده میشود، از برگ آن گرمتر و خشکتر است. برای کسانی که اشتهای زیادی به غدا ندارند و لاغر هستند، تخم شوید بهترین دارو است، زیرا اشتها را زیاد کرده و معده را تقویت و به بدن انرژی میدهد. برای بیخوابی و دفع گازهای معده بسیار مفید است.دم کرده تخم شوید برای زنان بارداری که شیر آنها کم است، بسیار مفید است. این مادران باید حتما روزی چندبار دم کرده تخم شوید بنوشند تا شیرشان زیاد شود. ۴ تا ۱۸گرم تخم شوید را در هزارگرم آب دم کنید و روزی ۲ تا ۳فنجان بعد از هر وعده غذا میل کنید. این دم کرده برای تسکین درد معده و دفع دلپیچیده اطفال بسیار مفید است.به افراد مبتلا به چربی خون توصیه میشود، روزانه یک یا ۲استکان جوشانده تخم شوید یا یک استکان عرق شوید میل کنند. این گیاه باعث کاهش میزان چربی خون میشود.

موارد احتیاط و منع مصرف:

* مصرف شوید در کسانی که بیماری حاد کلیوی ( ATN) یا بیماری مزمن کلیوی دارند،موجب تشدید التهاب مجاری کلیوی بواسطه اسانس اجزاء شوید می گردد.

* مصرف افشرده شوید موجب افزایش احتمال اختلالات کبدی در بیمارانی که مبتلا به التهاب مزمن کبدی ( سیروز Cirrhosis ) می گردد .
* شوید از تیره جعفری بوده و بخاطر داشتن فورانوکومارین ها موجب افزایش حساسیت پوست به نور ماوراء بنفش و افزایش احتمال بروز واکنش حساسیت به نور می گردد .
* مصرف مقادیر زیاد از فراورده های تغلیظ شده می تواند موجب تقلیل میزان اسپرم گردد .

شوید: دوست شب های بی‌خوابی

شوید یکی از سبزیجات معطر پرطرفدار است که اتفاقاً خواص فوق‌العاده‌ای دارد. اطبای مصری سال‌ها پیش از این سبزی به عنوان دارو استفاده می‌کرده‌اند. باید بدانید که شوید برای درمان مشکلات معده(به خصوص بی اشتهایی) و همچنین برای رفع اختلالات خواب‌ فوق‌العاده است.

حتماً شوید را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید. چه به صورت سبزی خوردن و چه در داخل غذاها. تخم شوید را برای درمان بی اشتهایی مصرف کنید. کنار خوراک‌هایی مانند ماهی یا مرغ شوید بگذارید. می‌توانید داخل سس نیز شوید خرد شده بریزید. اگر به دنبال یک پیش غذای سریع و خوشمزه می‌گردید دو قاشق غذاخوری ماست را با یک قاشق خردل و سه قاشق غذاخوری شوید خرد شده مخلوط کنید. دو عدد خیار را نگینی خرد کرده و به آن اضافه کنید. نمک بزنید و میل کنید.

به موارد زیر توجه کنید

-خوردن آن از پیری جلوگیری می کند
-برای نرم کردن سینه موثر است
-زخم ها و تاول های پوست را با چای شیرین بیان شستشو دهید تا زود خوب شود .
-مدر و عرق آور است
-برای برطرف کردن زخم و التهاب دهان ریشه شیرین بیان را بمکید .
-سرفه را برطرف می کند
-ورم معده را برطرف می کند
-تنگی نفس را تسکین می دهد
-برای درمان سوء هاضمه مفید است
-برای از بین بردن نفخ شکم مفید است

* محافظ خوبی برای جداره معده محسوب می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده بر روی موش‌ها مصرف این گیاه موجب کاهش ترشحات اسیدی معده شد اما هنوز در این مورد، تحقیقاتی بر روی انسان صورت نگرفته است.
* این سبزی سرشار از کلسیم بوده و مصرف آن موجب تقویت دندان‌ها و استخوان‌ها می‌شود. همچنین از برگ‌ها و تخم‌های این گیاه به خاطر دارا بودن خواص ضدمیکروبی، به عنوان خوشبوکننده و طراوت دهنده دهان نیز استفاده می‌شود.

بی‎خوابی: جهت بی‎خوابی هنگام خواب برگ‎های تازه شوید را بجوید یا این که حدود نیم گرم یا یک گرم تخم شوید را بجوید کمی آب بالای آن بخورید.
خوروپف هنگام خواب: کسانی که در خواب خوروپف می‎کنند قبل از خواب کمی تخم شوید را جویده و با کمی آب بخورند بیش از یک هفته ادامه ندهند.
برای تنظیم قاعدگی بعد از پاک شدن به مدت ۲ هفته همراه غذا شوید میل کنند.

روزی۳ قاشق غذاخوری آب شوید بعدازغذا میل شود. فشارخون:
بازکننده عروق: دم کرده و سوپ شوید و جعفری.
برای درد مفاصل مفید می باشد.
سوء هاضمه: شوید باعث تحلیل مواد نشاسته‎ای که در غذاها می‎باشد می‎شود از این جهت از سوء هاضمه جلوگیری و به هضم غذا کمک می‎کند و بادشکن می‎باشد.
سنگ کلیه و سخت ادراری: دم کرده تخم آن ۱۵ گرم در یک لیتر آب و تا شب یک لیتر آب میل شود باعث خارج شدن سنگ کلیه و سختی ادرار می‎باشد.
* کارشناسان نوشیدن یک فنجان عرق شوید را در یک لیوان آب سرد بعد از غذا برای کاهش چربی خون توصیه کرده‌اند.
* شوید سرشار از فلاوونوئیدها و ویتامین B complex است که باعث ترشح آنزیم‌ها و هورمون‌هایی می‌شوند که آرامبخش هستند
* مصرف دَم کرده میوه و یا برگ شوید به میزان ۲ تا ۳ لیوان در روز برای تسکین دل درد، دل پیچه، درد معده و حالت تهوع قابل توصیه است.
* شوید سرشار از کلسیم، آهن و منیزیم است که برای سالمندان، کودکان و خانم‌های باردار و شیرده بسیار مفید و مغذی است
* بر پایه تحقیقات پژوهشگران، مصرف عصاره تخم سبزی شوید، موجب كمتر شدن میزان خونریزی در ساعات اول و دوم بعد از زایمان می شود.
* هر ۱۰۰ گرم شوید تازه حدود ۸۵ گرم “ویتامین C” دارد به همین دلیل، مصرف این سبزی از ابتلا به بیماری‌های عفونی، تنفسی پیشگیری کند.
.* شوید حاوی موادی موسوم به پلی‌استیلن است که ثابت شده دارای فعالیت‌های ضد باکتری و ضد قارچ و نیز دارای اثرات ضد‌التهابی هستند
* مصرف منظم شوید برای افرادی که مدام دچار سنگینی پس از صرف غذا می‌شوند، بسیار مفید است چون این گیاه یکی از بهترین مواد طبیعی هضم غذا و پیشگیری از نفخ است.
* برای کسانی که اشتهای زیادی به غذا ندارند و لاغر هستند تخم شوید بهترین دارو است زیرا اشتها را زیاد کرده معده را تقویت می‌کند و انرژی به بدن می‌دهد.

منبع : یخ در بهشت