هموروئید (قسمت دوم)

هموروئید (قسمت دوم)

• درمان هموروئید چگونه است ؟

اصولاً براى برطرف کردن علایم هموروئید با توجه به نوع و تشخیص پزشک متخصص در این رشته چندین روش درمانى وجود دارد.

۱- درمان طبى :

که معمولاً براى هموروئیدهاى خفیف درجه اول و یا دوم توصیه مى شود که عبارت است از کنترل یبوست به وسیله مصرف رژیم غذایى پر فیبر مثل میوه جات و سبزیجات ، کاهو ، آلو ، انجیر ، نان سبوس دار ، اصلاح عادت اجابت مزاج ، استفاده از پمادهاى ضد هموروئید و استفاده از ملین ها و لگن آب گرم.

۲- درمان هاى سرپایى :

امروزه پزشکان و بیماران درجستجوى راه هاى ساده ، موثر و بدون عارضه و یا با کمترین عارضه هستند. از آنجا که روش هاى جراحى معمول با بسترى شدن بیمار ، نیاز به بیهوشى ، درد پس از عمل ، احتمال خونریزى ، ترشح ، عفونت و از کارافتادگى همراه بوده و نیاز به مراقبت هاى طولانى مدت دارند ، لذا تلاش هاى زیادى براى مهار بیمارى هموروئید به روش هاى متعدد سرپایى از قبیل کوتر کردن ، منجمد کردن ، رابر بند لیگاتور و سایر روش ها بوده است. ولیکن هیچکدام درمان قطعى براى تمام هموروئیدها نبوده و اکثر این روش ها محدودیت هایى دارند. از جمله شایع ترین این روش ها تا کنون روش بستن هموروئید با حلقه لاستیکى است.

• بستن با حلقه لاستیکى ( رابر بند ) :

یکى از روش هاى جدید و شایعى که طرفداران زیادى دارد بستن هموروئید با حلقه لاستیکى ( رابر بند ) است. این روش در مورد هموروئیدهاى درجه دوم و سوم مناسب بوده و به صورت سرپایى بدون استفاده از بى حسى و بیهوشى در مطب قابل انجام است. محدودیت هاى آن در مورد هموروئیدهاى خارجى و یا مخلوط است. در این روش با کمک یک وسیله یک بارمصرف حلقه لاستیکى را روى قاعده هموروئید قرار داده تا به تدریج هموروئید سیاه شده و بیفتد. این روش در ایران و در بسیارى از مطب ها و درمانگاه هاى تخصصى کولورکتال انجام مى شود. مزیت این روش به سایر روش ها هزینه کم و نداشتن خطر ابتلا به بیمارى هاى عفونى است.

• در این روش نوین درمان ، با پاکه ( بالشتک ) :

هموروئید برخورد غیرمستقیم مى شود. یعنى عروق اصلى تغذیه کننده هموروئید مسدود مى شود که نهایتاً منجر به کاهش و یا قطع جریان خون به بالشتک هموروئیدى شده و تورم آن از بین رفته ، هموروئید چروکیده شده و در نتیجه علائم نیز از بین مى رود.

روشي ديگر براي درمان هموروئيد بكار ميرود كه همان روش داپلر است كه بكمك دستگاهي شريان خون دهنده توده هموروئيدي يافت ميشود آنگاه شريان بسته ميشود. طبق گزارشات متعدد این روش بر انواع هموروئیدها نتایج خوبى داشته است. ولي حتما نياز به داشتن دستگاه مخصوص است . پزشك متخصص و خبره قادر به درمان هموروئيد با اين روش است.

• درمان به روش لیزر :

یکى دیگر از روش هاى جدید براى معالجه هموروئید استفاده از لیزر است که در نهایت برش و برداشتن بافت هموروئیدى است که با امواج لیزر صورت مى گیرد که روشى گران است و مزیت چندانى نسبت به جراحى ندارد. به طور کلى امروزه گرایش به اعمال جراحى سرپایى بخصوص رابربندینگ و روش DG – HAL رو به افزایش است و استقبال جراحان از این روش رو به فزونى است ، که هر دو روش مذکور در سال هاى اخیر در ایران معرفى گشته و در حال حاضر انجام مى گردد.

هیچ کس ، به غیر از یک متخصص روده و مقعد ، دوست ندارد در مورد بواسیر صحبت کند. اطلاعات کمی در مورد این بیماری در میان عموم وجود دارد ، و از طریق رسانه های گروهی نیز اطلاعات کمی ارائه می شود ، از اینرو افراد معمولاً تصور می کنند که این بیماری جزء بیماری های نادر است. درصورتی که برخلاف این تصور ، افراد بسیار زیادی به آن مبتلا می شود. برطبق تحقیقاتی که در سال ۱۹۹۱ بر این بیماری انجام گرفت ، مشخص شد که حدود ۱۰۰ میلیون امریکایی به آن مبتلا هستند. مبتلایان بسیاری ، احتمالاً از روی خجالت ، به دنبال درمان آن برنمی آیند. برای این دسته از افراد ، عمل دفع و نشستن بر سطوح سفت و سخت ، بسیار دردناک و عذاب آور خواهد بود.اما برای مبتلایان و همچنین آن دسته از افراد که به این بیماری مبتلا نیستند خبر خوبی داریم: راه های بسیاری برای پیشگیری و درمان این بیماری وجود دارد.

انواع مختلف بواسیر :

همه ی ما در قسمت مقعد ، رگ های بواسیری داریم. اگر این رگ ها تحریک شوند ، ممکن است ملتهب شده ، ورم کرده یا حتی خونریزی کنند. این وضعیت معمولاً بواسیر نامیده می شود. بواسیر دو نوع دارد: بواسیر خارجی و بواسیر داخلی.

بواسیر خارجی :

بواسیر خارجی برآمدگی نرمی در اطراف دهانه ی مقعد است. گاهی اوقات ممکن است حالتی به نام بواسیر ترومبوز رخ دهد. در این وضعیت ، یک لخته ی خونی ایجاد شده و آن برآمدگی سفت می شود. از آنجا که بافت های اطراف مقعد پوشیده از پایانه های عصبی است ، بواسیر خارجی معمولاً بسیار دردناک است.

بواسیر داخلی :

از آنجا که پایانه های عصبی حساس در مقابل درد زیادی در داخل کانال مقعد وجود ندارد ، این نوع بواسیر خیلی دردناک نیست. اما ممکن است که حین عمل دفع ، این بواسیرها خونریزی کنند. گاهاً ممکن است این نوع بواسیر تا اندازه ای ملتهب شود که به خارج دهانه ی مقعد کشیده شود. این وضعیت سقوط و پایین آمدن بواسیر نامیده می شود.

به طور کلی ، شدت بواسیر داخلی چهار درجه یا مرحله دارد:

در مرحله ی اول ، بواسیرهای کوچکی در لایه ی داخلی دهانه ی مقعد ایجاد می شوند. در اکثر این افراد ، این مرحله مورد توجه قرار نمی گیرد ، مگر اینکه کشیده شدن مدفوع سخت بر روی سطح مقعد ایجاد کمی خونریزی کند.

دردرجه ی دوم ، قسمت کوچکی از بواسیر در حین عمل دفع از دهانه ی مقعد بیرون می آید. اما بافت پیوندی کانال مقعد هنوز آنقدر سخت و محکم هست تا این بواسیرها را دوباره به داخل مقعد برگرداند.

در مرحله سوم ، بواسیرهای دردناک در حالت پایین افتادگی و بیرون از مقعد باقی می مانند. اما می توان با دقت زیاد آنها را با دست به داخل دهانه ی مقعد بازگرداند.

شدیدترین و جدی ترین مرحله از این بیماری زمانی است که میزان زیادی از این بواسیرها در یک زمان از دهانه ی مقعد بیرون می آیند. این موقعیت دردناک و خطرناک نیاز به جراحی فوری دارد.

علائم :

افرادی که به این بیماری مبتلا گشته اند ، معمولاً حین عمل دفع دچار خونریزی ، خارش ، درد و ناراحتی در ناحیه مقعد می شوند. در موارد شدید ، بواسیرهای داخلی ممکن است از دهانه ی مقعد بیرون بیایند ، و بواسیرهای خارجی لخته های خونی ایجاد خواهند کرد.

ادامه دارد ….