هموروئید و درمان هموروئید

هموروئید و درمان هموروئید

هموروئید یا بواسیر چیست؟

بیماری هموروئید بیماری رایجی است که نیمی از افراد در هر برهه ای از زندگی شان به آن مبتلا می شوند هموروئید یا بواسیر همان رگ های خونی بزرگ شده در ناحیه پایانی روده ( رکتال) ​می باشد که ​غالبا ماندن آن در درون مقعد به جز خونریزی مشکل دیگری به وجود نمی آورد به  این دلیل که درون مقعد عصب زیادی به منظور احساس درد موجود نیست ولی هنگامی که هموروئید یا بواسیر در ناحیه خارجی مقعد نمایان می شود به جز خونریزی، درد ناراحت کننده ای را نیز همراه دارد که اگر به آن توجه نشود بعد از مدتی  و با گذشت زمان منجر به کم خونی و عفونت و حتی باعث سرطان رکتال نیز می گردد.

نشانه های بیماری هموروئید یا بواسیر

در زیر نشانه های هموروئید یا بواسیر را به طور خلاصه و فهرست وار برای شما می آوریم تا به محض بروز هر یک از این نشانه ها سریعا به پزشک متخصص مراجعه فرمائید.​

1- بروز درد در ناحیه مقعد در موقع دفع مدفوع
2- ظاهر شدن ترشح مخاطی (بلغمی) پس از اجابت مزاج
3- دفع ناقص مدفوع (موقعی که حس می کنید  روده شما بعد از دفع مدفوع هنوز به صورت کامل خالی نشده است)
4- به وجود آمدن برآمدگی در ناحیه مقعد
5- به وجود آمدن درد و خونریزی در ناحیه مقعد در زنان باردار
6- بی اختیاری مدفوع
7- به وجود آمدن التهاب و تورم ناحیه مقعد
8-  خارج شدن بالشتکهای عروقی از مقعد
9- خونریزی از مقعد
10- مشاهده رگه های خونی بر روی مدفوع یا همان مشاهده خون در مدفوع
11- خارش در ناحیه مقعد.

انواع هموروئید یا بواسیر

نشانه های هموروئید غالبا با توجه به موقعیت قرارگیری این بیماری متفاوت می باشد.  از این رو بیماری هموروئید یا بواسیر را میتوان به 3دسته تقسیم کرد:

1-هموروئید یا بواسیر داخلی        2-هموروئید یا بواسیر خارجی        3-هموروئید یا بواسیر ترومبوزه

هموروئید یا بواسیر داخلی

دراین حالت بالشتک هموروئید یا بواسیر از درون روده متورم می شود وفرد بیمار قادر به دیدن ولمس کردن این بالشتکها نمی باشد ودر بیشتر نمونه ها این نوع هموروئید یا بواسیر باعث درد وناراحتی در فرد بیمار نمیشود اما هنگام فشار آوردن در موقع دفع مدفوع باعث خراشیدگی توده هموروئیدی یا بواسیر شده که منجر به خون ریزی میگردد که تکرارآن باعث میشود به مرور زمان این بالشتکها به سمت خارج از مقعد کشیده شوند وفرد بیمارمبتلا به هموروئید یا بواسیر خارجی  شود

هموروئید یا بواسیر خارجی


این نوع از هموروئید یا بواسیر غالبا بسیار دردناک میباشند.هموروئید یا بواسیرخارجی در زیر پوست کناره مقعد ایجاد میشود واین بالشتکهای بواسیری به درد وخون ریزی حساس تر میباشند وغالبا فرد بیماراحساس خارش شدید میکند که توده با اولین خارش دچار خون ریزی میشود در بعضی از مواقع بواسیر یا همان هموروئید مانند کیسه ای پراز خون مشاهده میشود که این بالشتکهای پر خون خیلی دردناک ومتورم میشوند که مستعد پاره شدن وخون ریزی میباشند

هموروئید یا بواسیر ترومبوزه

این نوع از بواسیر در لبه های کناری مقعد پدیدار میشوند واندازه آن همانند یک لوبیا میباشد که علل اصلی ایجاد آن زورزدن وفشار آوردن بیش از حدهنگام دفع مدفوع وکسانی که زیاد مینشینند مانند راننده کامیونها وموتور سوارها وغیره….وکسانی که ورزش های سنگین انجام میدهند وافرادی که جسم سنگینی را یکباره بخواهند بلند کنند اتفاق میافتد.این نوع از بواسیریا همروئید بسار دردناک بوده وظرف حداکثر چند ساعت به وجود می آید که باید بلافاصله به ​متخصص کلورکتال جهت درمان مراجعه کرد

شیوه تشخیص هموروئید و بواسیر

رایج ترین نشانه های هموروئید، خونریزی کناره مقعد می باشد اما هر نوع خونریزی را نبایست به هموروئید مربوط کرد. بایست بدانیم که برخی انواع سرطان های روده ی بزرگ و پولیپ ها منجر به دفع خون در مدفوع می گردند. پس تشخیص نوع بیماری توسط دکتر بواسیر ( هموروئید) و متخصص کولورکتال بوسیله کولونوسکوپی (مشاهده داخل روده ی بزرگ از طریق لوله نوردار و مجهز به عدسی) امکان پذیر می باشد. مشاهده و معاینه دقیق توسط دکتر هموروئید و دست آخر رکتوسیگموئیدسکپی کلیدهای اصلی تشخیص هموروئید می باشند. هموروئید یا بواسیر بر پایه شدت آن به چهار گونه زیر دسته بندی می گردد.همینطور آزمایش های لازم در این مورد نقش مهمی را ایفا می کنند.

انواع درجات بواسیر یا هموروئید

بعد از معاینات بالینی فرد بیمار نسبت به شدت آن میتوان هموروئید یا بواسیر را به 4درجه تقسیم کرد:

بواسیر درجه1: سیاهرگ های گشاد شده اما هرگز از مخرج بیرون نمی گردند و فقط نشانه آنها خونریزی می باشد.
بواسیر درجه2: سیاهرگ های گشاد شده در زمان دفع از مخرج بیرون می شوند اما با پایان دفع مدفوع خودبه خود به درون مخرج برمی گردند.
بواسیر درجه 3: توده های هموروئیدی با دفع مخرج بیرون می گردند اما خودبه خود به درون مخرج بر نمی گردند بلکه باید آنها را با کمک دست به درون مخرج برگرداند.
بواسیر درجه 4: توده های هموروئیدی حتی به کمک دست نیز به درون مخرج بر نمی گردند و همواره در خارج از مخرج هستند.​

دلایل ایجاد هموروئید یا بواسیر

البته لازم به ذکر است که دلیل وعلت های اصلی پدیدار شدن بیماری بواسیر یا هموروئید در دست تحقیق و بررسی است اما عوامل متعددی در بروز وحتی حاد کردن بیماری بواسیر وجود دارد که عنوان های آن به شرح زیر است:

1-داشتن یبوست مزمن وطولانی مدت
2-داشتن اسهال مزمن وطولانی مدت
3-فشار آوردن وزورزدن بیش از حد هنگام دفع مدفوع مخصوصا در دوران یبوست
4-از بین رفتن قوای جوانی وتحلیل رفتن توان عضلانی در سنین بالا
5-عوامل ارثی وژنتیکی
6-بلند کردن اجسام سنگین که باعث فشار آوردن به سیاه رگهای مقعد یا راست روده میشود
7-کم تحرک بودن ونشستنهای طولانی مدت
8-دوران بارداری وحتی فشار آوردن هنگام زایمان های طبیعی
9-بالا بودن فشار خون
10-لواط
11-ایجاد سرطان روده بزرگ
12-داشتن بیماریهای کبدی
13-عدم استفاده از مواد غذایی پر فیبرومیوجات وسبزیجات
14-مصرف نکرن آب به صورت روزانه به مقدار لازم(حداقل8لیوان)
یبوست، به ویژه یبوست حاد و دراز مدت که با فشار آوردن موقع دفع مدفوع توام می باشد، اسهال، استفاده مداوم ، و زیاد از ملین ها ، موقعیت های ایستادن و نشستن های درازمدت و  تغذیه نامناسب با مواد فیبری، نبود تحرک لازم که باعث پایین آمدن قدرت عضلانی قسمت لگن می گردد و عوامل زمینه ای یا ژنتیکی از علت های پدید آمدن هموروئید می باشند. تجربیات نشان داده که در اشخاص مبتلا به هموروئید داخلی فشار داخلی قسمت تحتانی در حال استراحت بیش از اندازه نرمال بوده و توام با امواج غیرنرمال می باشد. خیلی از بیماران هموروئیدی دارای منشاء موروثی از طرف خانواده مادری می باشند.
اتساع وریدهای انتهایی راست روده که با پدید آمدن گره توام است هموروئید خوانده می شود. این بیماری برای نخستین بار به وسیله بقراط پدر علم پزشکی Hemorrhoids ــ خونریزی خوانده شد، ولی با توجه به اینکه خونریزی فقط در ۲۸ تا ۴۸ درصد بیماران دیده شده است اصطلاح هموروئید تنها شامل قسمتی از واقعیت مرتبط با این بیماری است.
بالا رفتن فشار و اختلال در خارج شدن خون از گره های هموروئیدی باعث احتقان شبکه هموروئیدی و پدید آمدن بیماری می شود.
جریان خون وریدی در بافت ها نه تنها در اثر انقباض عضله های صاف دیواره سیاهرگها (به شکل غیر ارادی) بلکه بیشتر در نتیجه انقباض عضله های مختط (به گونه ارادی) است.
۱ــ پایین آمدن ظرفیت انتقالی وریدهای شبکه هموروئیدی
۲ــ افزایش ورود خون شریانی به گره های هموروئیدی که سازگار با ظرفیت خروجی و رمال سیاهرگها نمی باشد.
در افرادی که غیرفعال و کم تحرک می باشند بازگشت خون وریدی به قلب به دشواری جریان دارد، عضله های صاف دیواره سیاهرگها متحمل فشار و بار فیزیکی زیادی می شوند. این پروسه سرانجام منتهی به به نارسایی عمل سیاهرگ ها، کند شدن جریان خون در بافت های هموروئیدی راست روده و پدید آمدن لخته می شود.
لخته های پدید آمده هم ظرفیت انتقالی وریدها را کاهش می دهند. گره های هموروئیدی در اثر اختلال در خروج خون بزرگ شده، باعث پدید آمدن برجستگی هایی در لایه مخاطی راست روده می شوند. این گره ها با توجه به موقعیت پدید آمدن شان به گره های خارجی، داخلی و یا مختلط تقسیم می شوند.

درمان بواسیر

هنگامی که فرد مبتلا به بواسیر یا هموروئید توسط پزشک معاینه میگردد ونوع و درجه بواسیر آن تشخیص داده شد به صلاح دید پزشک از یکی از روشهای درمان هموروئید زیر جهت مداوای بیمارخود اقدام می کند جهت مشاهده هر یک از روشهای درمانی بروی لینکهای زیر کلیک کنید.

درمان همورویید با لیزر

درمان همورویید با رابربند

درمان همورویید با استپلر

درمان خانگی همورویید

 

منبع: http://www.darmancolorectal.com