وجود لکه‌های خونی در تخم مرغ

وجود لکه‌های خونی در تخم مرغ

آیا تاکنون نسبت به لکه‌های خونی درون تخم مرغ به هنگام شکستن آن برای صبحانه کنجکاو نشده‌اید؟ آیا بدون آنکه لحظه‌ای فکر کنید آن را با انزجار به دور انداخته‌اید؟ به چه علت بعضی تخم مرغ‌ها حاوی آثاری از خون در خود بوده و آیا مصرف آنها بی‌ضرر است یا خیر؟ پاسخ خود را از طریق این مقاله بیابید.

چنانچه شما نیز مانند من بوده و نسبت به تمام انواع تخم مرغ وسواس داشته و یا روش مخصوص به خود در تهیه‌ی این غذاهای خوشمزه‌ی صبحانه را دارید، در این صورت پی خواهید برد که تخم مرغ احتمالاً بهترین گزینه‌ی غذایی برای شروع یک روز جدید است. تخم مرغ به طرز فوق‌العاده‌ای دارای تنوع بوده و کاربردهای فراوانی دارد، به طوری که موجب می‌شود این ماده‌ی غذایی نه تنها برای صبحانه غذایی بسیار عالی محسوب شود، بلکه به یک ماده‌ی اولیه‌ی ضروری در انواع غذاها نیز بدل گردد. تخم مرغ موجب پف و خامه‌ای شدن دسرها شده و یک عنصر ضروری در شیرینی‌جات و از این قبیل به حساب می‌آید.

بالا بودن میزان چربی‌های خوب در تخم مرغ، موجب می‌شود منبع بسیار مورد نیاز سیستم بدنی شما با خوردن یک عدد از آن در روز تأمین گردد، اما بیش از این مقدار از آن نبایستی خورده شود. تخم مرغ، از نوع چربی‌های بد یا مضری نیست که به رسوباتی تبدیل شده که بر روی لایه‌های برامده در اطراف بدن می‌نشینند، بلکه از نوع چربی خوب یا مفیدی است که به ذخیره‌ی چربی که بدن جهت تولید انرژی بدان نیاز دارد، کمک می‌کند. مصرف مقدار بیش از حد آن البته می‌تواند برای کسانی که از مشکلات کلسترولی رنج می‌برند، خبر بدی باشد، به این دلیل که زرده‌ی تخم مرغ حاوی مقدار زیادی کلسترول است.

تخم مرغ را بایستی در هفته به مقدار محدود مصرف کرد، به طوری که حداقل چهار عدد تخم مرغ برای افرادن مسن کافی خواهد بود. مصرف روزانه‌ی یک عدد تخم مرغ، به اندازه‌ی کافی کلسترول در خود دارد که بدن شما را به مقدار مناسب از آن تأمین سازد، در حالی که خوردن یک عدد تخم مرغ دیگر آن را از حد می‌گذراند.

برای آنکه از تخم مرغ ترکیبی سالم از هم مواد مغذی و هم طعمی خوشایند بسازید، به آن گیاهان و ادویه‌جات مختلف اضافه کرده اما در مصرف نمک در آن امساک نمایید. آن را با سبزیجات تفت داده شده سِرو نمایید و اگر تمایل به سرخ کردن آن را دارید از روغن زیتون استفاده کنید. مسئله‌ی وجود لکه‌های خونی در تخم مرغ هنگامی که آن را می‌شکنید، می‌تواند کاملاً وحشتناک باشد؛ این مسئله و علت آن را در این بخش مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  وجود لکه‌های خونی در تخم مرغ
چگونه لکه‌های خونی در تخم مرغ بوجود می‌آیند؟

تخم مرغ‌هایی که حاوی یک یا دو نقطه‌ی خونی در خود می‌باشند، خواه روی زرده (بخش زرد تخم مرغ) و یا روی آلبومین (قسمت سفید تخم مرغ)، به طور طبیعی با دیدنشان موجب دلواپسی و هراس خواهند شد که می‌توان به راحتی با استفاده از چیزی نوک تیز مانند چاقو و یا خلال دندان این لکه‌های خونی را برداشت. علت بوجود آمدن این لکه‌های خونی بدین گونه است که در مراحل ابتدایی شکل گیری تخم مرغ، تخم در حال رشد در میان کیسه‌ای که حاوی شبکه‌ای از عروق خونی است احاطه می‌شود.
زمانی که زرده به تدریج بالغ می‌شود، از کیسه‌ی زرده بنام خط شکاف یا استیگما جدا یا آزاد می‌شود. گاهی کیسه‌ی زرده می‌تواند در طول این فرایند پاره شده موجب گردد رگهای خونی پاره و به درون زرده نشت کرده و حتی موجب شوند بخش آلبومین تخم مرغ دارای لکه‌های خونی گردد. این لکه‌ها با مرور زمان روشن می‌شوند، در حالی که لکه‌های خونی تیره نشان دهنده‌ی تازگی تخم مرغ می‌باشند. علل دیگری که این اتفاق رخ می‌دهد، کمبود ویتامین A در رژیم غذایی مرغ بوده بطوریکه این تخم مرغ‌های مورد آزمایش وجود کمی لکه را پیش از توزیع نشان می‌دهند.

  وجود لکه‌های خونی در تخم مرغ

چنانچه این اتفاق به طور مرتب دیده شد، می‌توانید از تولید بیشتر تخم مرغ، توسط آن مرغ‌های خاص جلوگیری کنید به این دلیل که این وضعیت ژنتیکی بوده و در صورتی که جوجه‌های این مرغ‌ها را به این منظور بزرگ کرده که در آینده تخم بگذارند، این وضعیت مجدداً تکرار خواهد شد. نوع دیگر لکه که در این بازی قرار می‌گیرد، لکه‌های گوشتی نامیده می‌شوند. تخم مرغ‌ها یا قهوه‌ای مایل به قرمز، سفید، برنزه و یا خاکستری می‌باشند.
بعضی افراد عقیده دارند که لکه‌های خون ممکن است بدان معنا باشند که تخم وارد مرحله‌ی جنینی شده و به دلیل تخم گذاری در اواسط این فرایند، این مرحله متوقف شده است. به لحاظ علمی این مورد عنوان نشده است. همانطور که پیش از این اشاره شد، می‌توانید این لکه‌ها را به راحتی برداشته و تخم مرغ را مصرف کنید.

منبع : راسخون