ویتامین‌های دوران بارداری و رشد مو

ویتامین‌های دوران بارداری و رشد مو

ویتامین‌های دوران بارداری و رشد مو

افراد بسیاری هستند که می‌خواهند بدانند آیا ویتامین‌های دوران بارداری واقعا به رشد مو کمک می‌کنند یا خیر. اگرچه افرادی هستند که از ویتامین‌های دوران بارداری برای رشد مو حمایت و صحبت می‌کنند اما هنوز این مطلب ثابت نشده است.
برای برخی از زنان که برایشان ویتامین‌های دوران بارداری تجویز شده بود مشاهده شد که ضخامت موهای آن‌ها پس از یک دوره خاص بهبود یافته است. تاکنون چندین آزمایش و مطالعه برای پیدا کردن ارتباط بین ویتامین‌های دوران بارداری و رشد مو انجام شده است. از میان آن‌ها برخی به نفع ویتامین‌های دوران بارداری صحبت می‌کنند در حالی که برخی دیگر آن‌ها را بی‌نتیجه می‌دانند. با این حال، به دلایل خاصی برخی از ویتامین‌ها باعث بهبود رشد مو و جلوگیری از ریزش آن می‌شوند.

ویتامین‌های دوران بارداری – رشد مو

افرادی که با مشکل رشد مو مواجه می‌شوند سوال می‌کنند که آیا ویتامین‌های دوران بارداری برای رشد مو خوب هستند یا خیر. برخی از مطالعات نشان داده است که ویتامین‌های دوران بارداری و رشد مو در واقع دست در دست هم دارند و این ویتامین‌ها در رشد مو اثرات مثبتی دارند. ویتامین‌های دوران بارداری حاوی مقادیر زایدی اسید فولیک، آهن و کلسیم هستند که برای مادر و جنین در حال رشدش ضروری هستند. این ویتامین‌ها شبیه هر مولتی ویتامین دیگری هستند و مقدار اسید فولیک و آهن در ویتامین‌های دوران بارداری در مقایسه با مولتی ویتامین‌ها بالاتر است.
بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که اسید فولیک به رشد موها کمک می‌کند. همچنین در بازسازی سلول‌هایی که به تازگی مرده‌اند کمک می‌کند. مکمل‌های آهن در ویتامین‌های دوران بارداری به تشکیل سلول‌های جدید کمک می‌کنند. همچنین به تولید خون تازه برای حمل مواد مغذی و اکسیژن به دیگر قسمت‌های بدن کمک می‌کند. ویتامین ب موجود در اسید فولیک به رشد سلول‌های جدید شتاب می‌بخشد، که جایگزین سلول‌های قدیمی می‌شوند. کلسیم به ساخت استخوان‌های قوی و حفظ پوست سر سالم کمک می‌کند. از این رو، دیده می‌شود که تمام محتویات ویتامین‌های دوران بارداری برای سلامت عمومی و خوشی مفید هستند.

اغلب ریزش مو به دلیل کمبود مواد معدنی و ویتامین ایجاد می‌شود. اکثر ویتامین‌های دوران بارداری نیز حاوی مقدار کافی از مواد معدنی هستند که رشد موها را بهبود می‌بخشند. مصرف ویتامین‌های دوران بارداری به کاهش کمبود ویتامین کمک می‌کنند که به نوبه خود به رشد مو و سلامت مو کمک می‌کنند.
ویتامین‌های دوران بارداری دارای اثر مثبت روی سطح استروژن هستند که تا حدودی به توقف ریزش مو کمک می‌کنند. به عبارت دقیق‌تر، این ویتامین‌ها محیط مساعدی برای رشد موها ایجاد می‌کنند. اغلب موهای در فاز ریزش نیز در برابر ریزش محافظت شده و همچنان به رشد ادامه می‌دهند. سلول‌های جدید توسعه یافته و رشد موها به دلیل هورمون استروژن تحریک می‌شود.

بر طبق مطالعات دیگر، رشد مو که در دوران بارداری رخ می‌دهد به دلیل مصرف ویتامین‌های دوران بارداری نیست. این رشد به دلیل آزاد شدن برخی هورمون‌ها به دلیل بارداری است. استروژن در زنان باردار چند بار بیشتر از حد نرمال تولید می‌شود. وقتی که سطح استروژن بالا باشد، به عنوان محیط مساعد برای رشد موها عمل می‌کند، و به این خاطر مو در فاز رشد قرار می‌گیرد که در این حالت به موها اجازه داده می‌شود رشد بیشتری داشته باشند. سه فاز در چرخه رشد مو وجود دارد. این سه فاز شامل رشد، ساکن و ریزش است. هر فولیکول مو باید از این سه فاز عبور کند. در هر نقطه‌ای از زمان، در حدود 90 درصد فولیکول موها در فاز رشد قرار دارند. فاز رشد ژنتیکی تعیین شده است، و در هر جایی بین 2 تا 6 سال است. بنابراین نرخ رشد مو بستگی به تعداد سال‌هایی دارد که در فاز رشد داشته‌اید. برای مثال اگر یک فرد دارای فاز رشد 6 ساله است، در این صورت موهای او سه برابر بیشتر از کسی که فقط 2 سال فاز رشد داشته است رشد خواهد کرد. در دوران بارداری، به دلیل افزایش هورمون حتی موهایی که نیاز دارند ریخته شوند در فاز رشد قفل می‌شوند، بنابراین، موها در دوران بارداری سالم‌تر به نظر می‌رسند. این امر تنها به دلیل ویتامین‌های دوران بارداری نیست.

ویتامین‌های دوران بارداری – عوارض جانبی

اگرچه ویتامین‌های دوران بارداری به دلیل اثر مثبتشان شناخته می‌شوند، اما دارای برخی عوارض جانبی نیز هستند. این ویتامین‌ها حاوی مقدار زیادی آهن هستند. آهن اضافی می‌تواند سبب یبوست، ناراحتی معده و همچنین مسمومیت با آهن شود. از این رو، همواره توصیه می‌شود که ویتامین‌های دوران بارداری برای رشد مو با تجویز پزشک مصرف شوند. اگر این ویتامین‌ها را پزشک تجویز کند توصیه می‌شود که همراه با این ویتامین‌ها مصرف آب را افزایش دهید تا احتمال بروز عوارض جانبی کاهش یابد. ترکیب کردن فیبر که بخش جدایی ناپذیر از رژیم غذایی است برای کاهش عوارض جانبی ضروری است. برخی افراد هم به دلیل مصرف بیش از حد این ویتامین‌ها از ناراحتی‌هایی مثل تهوع، استفراغ و سر درد رنج می‌برند.

قبل از جمع‌بندی این مقاله در مورد ویتامین‌های دوران بارداری و رشد موها، مایلم به شما پیشنهاد کنم که به جای اتلاف وقت برای پیدا کردن این امر که ویتامین‌های دوران بارداری به رشد مو کمک می‌کنند یا خیر، بهتر است برخی عادات غذایی سالم را با رژیم غذایی خود ترکیب کنید. دخانیات و الکل باید حذف شوند و مصرف آب، سبزیجات برگ سبز، و میوه‌ها باید افزایش یابد که جایگزین خوبی برای ویتامین‌های دوران بارداری برای رشد مو است. رژیم غذایی که غنی از پروتئین است نیز برای رشد موها توصیه می‌شود. ورزش تغییر دیگری است که نیاز است به سبک زندگی روزمره افزوده شود. همچنین مهم استکه سطح استرس را به حداقل برسانیم، چون استرس زیاد باعث ریزش مو می‌شود. به صورت همزمان، مراقبت از مو مهم است، از این رو محصولات مو با کیفیت بالا خرید کنید و بررسی کنید که کدام محصول مو برای شما مناسب است. اگر از محصولات مضر استفاده کنید، در این صورت آن‌ها می‌توانند سبب نازک شدن مو و در نتیجه ریزش مو شوند.

منبع:راسخون