ویژگی‌های یک کارت ویزیت خوب

ویژگی‌های یک کارت ویزیت خوب

یک کارت ویزیت خوب باید تصویری کلی از کسب کار شما را ارائه دهد – کار آسانی هم نیست، اندازه‌ی این کارت حدودا ۵ در ۹ سانتی‌متر است. چطور امکان دارد با این فضای کم چنین مفهومی را رساند؟! نمی‌توان از این کارت انتظار داشت که کل داستان شرکت را برملا کند. کاری که از آن برمی‌آید ارائه‌ی تصویری حرفه‌ای از شرکت است که مردم بتوانند بخاطر بسپارند. رنگ، جمله‌بندی و بافت کارت ویزیت در مسیر جذب و انتقال مفهوم شرکت بسیار موثر است. هنگام طراحی کارت تجاری از عقل سلیم و احساسات ذاتی خود استفاده کنید. اگر بازار هدف شما بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های کودکان است، بهتر است از رنگ‌های اصلی روشن و نگارش کودکانه بهره بگیرید. اگر خدمات مشاور مالی ارائه می‌دهید، کارت تجاری شما باید قابلیت اطمینان و حرفه‌ای بودن شرکت را نشان دهد. پس از طرح‌های سنتی مثلا چاپ سیاه روی پس زمینه سفید، طوسی یا بژ استفاده نمایید. البته طراحان حرفه‌ای معتقدند کارآفرینان نباید خودشان به طراحی کارت ویزیت بپردازند، اما صاحبان کسب‌وکاری که با مشکل بودجه‌ مواجه هستند، چاره‌ی دیگری ندارند. به تمام کارت‌هایی که دریافت می‌کنید نگاهی بیاندازید و از روی هرکدام که دوست دارید کپی کنید.

اگر در کسب‌وکارهای خلاقانه‌ای مثل برنامه‌ریزی برای جشن و یا خرده‌فروشی مشغولید، احتمالا راه گریز بیشتری دارید. بطور کلی نکات زیر را به خاطر بسپارید:

۱- لوگوی شرکت را مبنا و بزرگترین عنصر روی کارت قرار دهید.

۲- سادگی را حفظ کنید. اطلاعات زیادی را در کارت نگنجانید.

۳- کارت باید شامل اطلاعات ضروری باشد: نام شما، نام شرکت، آدرس، تلفن و شماره فکس، آدرس وب‌سایت و ایمیل.

۴- حروف و نگارش آن باید خوانا باشند.

۵- از یک یا دو رنگ بیشتر استفاده نکنید. زمانیکه کارت خود را آماده کردید:

۱- همیشه به دیگران بیشتر از یک کارت بدهید (تا بتوانند در اختیار اطرافیان هم قرار دهند.)

۲- در تمامی مکاتبات خود از آن استفاده کنید.

۳- همیشه همراه خود داشته باشید و در یک جلد مخصوص نگهدارید تا تمیز و مرتب بماند. کارت‌های ویزیت نباید خسته‌کننده باشند. اگر صنعتی که در آن مشغول هستید فرصت کمی برای خلاقیت به شما می‌دهد می‌توانید از ترفندهای زیر استفاده کنید:

۱- از کارت‌های ۱۰*۱۸ استفاده کنید تا مانند یک بروشور کوچک تا زده شود، می‌تواند از جنس پلاستیک یا همراه با تصویر باشد.

۲- کارت‌هایی با اشکال غیرمتعارف، توجه بیشتری جلب می‌کنند.

۳- از درجات رنگ روشن در کارت استفاده کنید تا مطالب خواناتر باشند. کاغذهای دارای بافت و رنگی جذابیت بیشتری دارند.

۴- ترموگرافی، که در آن چاپ براق و برجسته است، جذابیت کارت را بیشتر می‌کند. برجسته سازی و ماشین پرس دو فرایند چاپی هستند که می‌توان بکار گرفت.

برگرفته از: www.entrepreneur.com