ویژگی های دندان پزشک کودکان

ویژگی های دندان پزشک کودکان

درحال حاضر کلینیک های متعدد دندانپزشکی وجود دارند که برخی از آنها متخصص دندانپزشکی کودکان می باشند.این امر کار را برای والدین دشوار نموده است. به راستی دندانپزشک کودک خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ جوانه های دندان شیری از زمان جنینی آغاز می شود . بنابراین تغذیه و مصرف داروها در زمان بارداری می تواند در ساختار دندان شیری کودک اثر گذار باشد.

شروع رویش دندان های شیری از 4 تا 18 ماهگی می باشد. البته دیر یا زود دندان درآوردن کودک جای هیچگونه نگرانی ای ندارد. آخرین دندان های شیری هم در 2 الی 3 سالگی درمی آیند.لثه ی کودک در هنگام رویش دندان دچار التهاب، خارش و احساس فشار می شود. برای اینکه این پروسه ی زمانی برای کودک به آسانی سپری شود می توان از ژل های مخصوص و وسایل دندانی و همچنین داروهای خوراکی که زیر نظر دندانپزشک تجویز می شوند استفاده نمود. در هر فک کودک نیز باید 10 دندان رشد کند که مجموعا 20 عدد می شود.

فراموش نشود که اولین مراجعه به دندانپزشکی کودکان باید در 2 سالگی انجام شود و چک آپ آن هر 6 ماه یکبار می باشد.

در یک کلینیک و یا مطب دندانپزشکی مخصوص کودکان فضای اتاق انتظار ویژه کودکان در نظر گرفته می شود به نحوی که از تزیینات و رنگ های باب میل کودکان که باعث ایجاد حس آرامش در آنها می شود استفاده می کنند.

لازم است اتاق انتظار کودکان از بزرگسالان جدا شود. براي اتاق انتظار کودک، مي‌توان از تصاوير و شخصيت‌هاي مورد علاقه کودکان به شکل پوستر روي ديوارها استفاده کرد يا اسباب‌بازي‌هايي را براي کودکان در آن قرار داد.

فضای کار منشی باید به نحوی باشد که همراه بیمار که معمولا والدین کودکان هستند با آرامش فرم های مربوطه را پرکرده و به سوالات پاسخ دهند بدون اینکه لازم باشد مدت زیادی از فرزندانشان دور باشند و یا آنها را از نظر دورکنند. این امر به حفظ آرامش والدین و فرزندان کمک می کند.

فضاي درماني شامل اتاق دندان‌پزشک، لابراتوار و اتاق استريليزاسيون مي‌شود، در تک تک این بخش ها کودکان باید مدنظر قرار گرفته شده باشند و از تزیین فضا و ابعاد وسایل باید راحتی مریض های کوچک در نظر گرفته شود. همچنین باید شرایطی فراهم شود که والدین هر لحظه از حال کودک دلبندشان مطلع باشند.

همچنین مام فضاهاي مطب بايد پوشش سراميک و قابل شست ‌وشو داشته باشد و صندلي دندان‌پزشکي نيز بايد پوشش‌هاي پلاستيکي قابل شست‌وشو داشته باشد.

یک متخصص دندانپزشکی کودکان می بایست:

به روانشناسی کودک ونحوه برخورد با کودکان مسلط باشد و قادر باشد در کوتاهترین زمان ممکن اعتماد بیمارکوچک خود را جلب نماید.
نحوه تعامل با والدین و نحوه اطلاع رسانی آنها را بشناسد و برخورد محترمانه ای داشته باشد.
از سرزنش کودک و والدینش بابت احمال در پروسه درمان یا بدگویی از همکارانش خودداری نماید.
صبروحوصله کودکان محدود است مضاف بر اینکه استرس حضور در دندانپزشکی برای خیلی از آنها زیاد است بنابراین توصیه می شود دندانپزشکان تاحد ممکن زمان انتظار مریض ها را کاهش دهند و بین مریض های خود هیچ تبعیضی قائل نشوند.
تمام توجه خود را معطوف به بیماران کنید و از بحث های غیرحرفه ای و هرچیزی که مناسب سن کودکان نیست پرهیز شود.
یک دندانپزشک متخصص کودکان هیچ گاه لبخند را فراموش نمی کند و سعی می کند با مهربانی با مریضان خود برخورد نماید.
نوجوانان نیاز به توجه و احترام زیادی دارند تا بتوانند احساس کنند با آنها مانند یک بزرگسال برخورد می شود و مورد احترام پزشک خود هستند.
دندانپزشک متخصص کودکان با مریض خود رو راست است و اگر قرار است بیمار دردی را احساس کند با مهربانی و صداقت در مورد میزان درد و دلیل آن گفتگو می نماید.
متخصص دندانپزشکی کودکان آموزش برای پیشگیری از بیماری ها را در اولویت کار خود قرار می دهد.

منبع: drshaghayeghloh.ir