پارکت لمینت یا پارکت

پارکت لمینت یا پارکت

پارکت-لمینت

پارکت-لمینت که به آن لمینت هم می گویند، بر خلاف پارکت که از جنس چوب است، از hdf یا همان ورقه های چوب بسیار فشرده شده، ساخته میشود که روی آن ورقه لمینت قرار می گیرد. این ورقه لمینت معمولا با طرح چوب و در رنگ های متنوع است. مهمترین عامل در کیفیت پارکت-لمینت، جنس لمینت یا همان لایه روی hdf است. بر خلاف پارکت که با چسب مخصوص به کف می چسبد، پارکت-لمینت توسط شیارهای کلیک که دور تا دور هر قطعه پارکت- لمینت وجود دارد، در یکدیگر گیر می کند و روی سطح کف قرار می گیرد. پارکت- لمیننت را روی لایه ای از فوم قرار می دهند که به محکم قرار گرفتن آن کمک کرده و از بروز صدا هنگام راه رفتن روی پارکت-لمینت جلوگیری می کند. همچنین عایق گرما و سرما نیز هست. پارکت- لمینت را می توان روی سطح سیمانی یا سرامیک نصب کرد و نصب آن نیاز به زیرسازی ندارد.

یکی از مزایای پارکت-لمینت قابلیت برداشتن آن از سطح کف و نصب دوباره روی سطح دیگر است. به همین دلیل پارکت-لمینت تا چند دفعه قابل استفاده است. هرچه کیفیت لایه لمینت روی پارکت-لمینت بهتر باشد، مقاومت آن در برابر رطوبت، فشار، گرما و خش بیشتر است. قیمت پارکت- لمنیت از پارکت کمتر بوده و استفاده از آن با توجه به مزایا و قیمت مناسبی که دارد، به صرفه تر است.

تفاوت پارکت-لمینت با پارکت چیست؟

۱- همانطور که گفته شد، پارکت از چوب ساخته شده است، حال آنکه لمینت یا به اصطلاح “پارکت- لمینت” از چوب فشرده شده hdf ساخته شده و روی آن لایه ای به رنگ و طرح چوب قرار گرفته است.

۲- مقاومت پارکت- لمینت در برابر رطوبت بیشتر است.

۳- طریقه نصب پارکت با استفاده از چسب است، ولی لمینت با استفاده از شیارهای کناری خود که در یکدیگر فرو میروند، نصب می شوند. به همین دلیل پارکت- لمینت قابلیت جابجایی دارد.

۴- سرعت نصب پارکت- لمینت بیشتر از نصب پارکت است.

۵- با توجه به اینکه پارکت از جنس چوب است، قیمت بالاتری نسبت به پارکت- لمینت دارد.

۶- لمینت عایق صدا است، زیرا روی فوم و معمولا فوم سایلنت نصب می شود و صدای کمتری تولید می کند و تا اندازه ای از نفوذ صدا از فضای بیرون جلوگیری می کند.

۷- پارکت را معمولا بعد از نصب ساب و لاک می زنند تا براق و تمیز شود، ولی لمینت نیازی به این کار ندارد.

لمینت چگونه نصب می شود و نصب آن چقدر طول می کشد؟

شاید در بین همه ابزار دکوراسیون داخلی، نصب لمینت راحت تر و تمیزتر باشد. لمینت از قطعه های هم اندازه hdf تشکیل شده است که در کنار هر قطعه یک شیار وجود دارد. برای نصب لمینت ابتدا فوم که یک لایه پلاستیکی کم قطر است روی سطح کف قرار می گیرد، سپس قطعه های لمینت پشت سر هم با استفاده از شیارها لینک می شود. شیارها در هم قفل شده و کاملا محکم می شود. فوم زیر لمینت اجازه قرار گرفتن هوا زیر لمینت را نمی دهد.

نصب لمینت خیلی سریع انجام می شود. طوریکه هر خانه به طور متوسط یک روز وقت می گیرد. همچنین هنگام نصب لمینت از چسب استفاده نمی شود و نصب آن بسیار تمیز است. لازم به ذکر است که نصب لمینت کاری کاملا حرفه ای است و برای برش قطعه های لمینت در کناره های دیوار نیاز به دستگاه برقی برش است.

چگونه از پارکت و لمینت به خوبی نگهداری کنیم؟

یکی از نکات مهم در حفظ زیبایی محیط و دکوراسیون شیک، نگهداری درست از ابزار دکوراسیون داخلی است. با اینکه کیفیت پارکت و لمینت در ماندگاری آن بسیار مهم است، مراقبت از آن نیز در ماندگاری پارکت و لمینت تاثیر زیادی دارد. نکات زیر را در نگهداری از پارکت لمینت رعایت کنید:

۱- هنگام جابجا کردن مبلمان سعی کنید مبلمان و میز روی کف کشیده نشود. با اینکه لمینت های باکیفیت ضد خش هستند، ولی ممکن است بر اثر سابیدگی خش بردارند.

۲- زمانی که لمینت را با تی تر تمییز میکنید، بلافاصله با یک دستمال تمییز آن را خشک کنید که جای خیسی روی آن نماند.

۳- اکثر لمینت ها در برابر رطوبت مقاوم هستند، ولی این بدان معنی نیست که در برابر آب و خیس ماندن هم مقاومت دارند. اگر آب یا هر مایع دیگر روی لمینت ریخت، سعی کنید بلافاصله آن را خشک کنید. اگر آب روی لمینت بماند، ممکن است آن را خراب کند. حفاظت در برابر آب برای پارکت حتی از لمینت هم بیشتر است.

۴- پارکت برای جلا گرفتن نیاز به واکس پارکت دارد. سعی کنید سالی یک بار به پارکت واکس بزنید.

۵- جلا دهنده ها و مواد شوینده مثل مایع ظرف شویی و تاید لمینت را خراب کرده و روی آن ایجاد لکه می کند. هرگز از مواد شوینده برای تمییز کردن لمینت استفاده نکنید.

۶- گلدانی را که گل یا گیاه طبیعی دارد و مرتبا به آن آب می دهید، به طور مستقیم روی پارکت یا لمینت قرار ندهید.

۷- جلوی در ورودی حتما از پادری استفاده کنید تا کف کفش تماس کمتری با سطح لمینت داشته باشد.

۸- جلوی در سرویس بهداشتی و حمام حتما از پادری با قدرت جذب آب بالا استفاده کنید.

۹- مرتبا زیر رادیاتور را چک کنید که آب ندهد و روی لمینت- پارکت آب جمع نشود.

چگونه پارکت- لمینت را تمیز کنیم؟

همانطور که گفته شد، پارکت لمینت (یا به اختصار لمینت) از چوب فشرده شده hdf ساخته شده که روی آن یک لایه لمینت قرار گرفته است. خوشبختانه لمینت به راحتی قابل تمییز کردن و شستشو است. می توان سطح لمینت را با جارو برقی جارو کرد و سپس روی آن تی کشید. هنگام تی کشیدن لمینت دقت کنید که تی باید کاملا تمییز باشد که جای آن روی لمینت نماند. به خصوص اگر رنگ پارکت-لمینت تیره باشد. تی را فقط مرطوب کنید و دقت کنید که نباید در حدی خیس باشد که آب از آن بچکد.

پس از جارو کردن کامل فضا، تی کشیدن را از یک گوشه دیوار شروع کنید و از یک سمت به آرامی تا انتهای دیوار روبرو بکشید. اگر بتوانید درست بعد از تی کشیدن، سطح لمینت را خشک کنید، بسیار عالی است. چراکه جای لک آب روی آن نمی ماند.

دقت کنید که بهتر است قبل از مرطوب کردن سطح لمینت، همه غبار و خاک را با جارو برقی از بین ببرید، چراکه در غیر این صورت به محض مرطوب شدن سطح، خاک روی آن تبدیل به گل شده و تمییز کردن آن سخت می شود. البته این نکته بیشتر در فضاهای اداری و تجاری صحت دارد، زیرا رفت و آمد با کفش صورت می گیرد و خاک زیادی به روی سطح لمینت آورده می شود. اگر لکه ای روی سطح لمینت قرار گرفته که با آب پاک نمی شود، بهتر است از پاک کننده های چند منظوره برای از بین بردن آن استفاده کنید

منبع:arovaco