پارکت ها را چگونه تمیز کنیم که صدمه نبیند؟

پارکت ها را چگونه تمیز کنیم که صدمه نبیند؟

پارکت یکی از کفپوش هایی است که طرفداران زیادی دارد و یکی از مشکلات اصلی اش تمیز کردن آن است. برای تمیزکردن پارکتچه نکاتی را باید دقت کنیم؟

فوت و فن تمیز کردن پارکت

بنا به گزارش آکاایران : پارکت به کفپوش هایی اطلاق می شود که جنس آن ها از چوب است. سطوح چوبی یا همان پارکت ها به دلیل زیبایی و دوام، با ارزش هستند و در صورت مراقبت درست، می توان سال ها از آن ها استفاده کرد. اما لکه شدن یکی از مشکلات رایج سطوح چوبی است؛ برای رفع لکه های ایجاد شده، توصیه می شود به ۳ روشی که در ادامه ذکر شده عمل کنید.

 

ابتدا سنباده بزنید

ابتدا سطح آسیب دیده را به آرامی با سنباده نرم بسایید. دقت کنید سطح چوب بریده نشود؛ زیاد ساییدن به رنگ چوب آسیب می رساند. سنباده باعث می شود فیبرهای چوب که در اثر زمان یا لکه تغییر رنگ داده اند، ساییده و جدا شوند.

 

تمیز کنید

بعد از سنباده، ذرات غبار را از روی چوب پاک کنید. برای این منظور می توانید از شوینده های مخصوص پارکت ها استفاده کنید. این شوینده ها شامل موادی است که به سرعت تبخیر می شود؛ بنابراین رطوبت به سطح چوب آسیب نمی رساند.

 

جلا بدهید

بعد از اینکه سطح آسیب دیده پارکت را تمیز کردید می توانید آن را جلا بزنید. برای جلا زدن بهتر است این کار را از وسط قسمت آسیب دیده به طرف بیرون انجام دهید. توجه داشته باشید در جایی که سطح پارکت خوب سنباده نخورده باشد، ممکن است جلا زدن باعث پوسته پوسته شدن پارکت شود.
در ادامه توجه شما را به راهکارهایی برای رفع لکه آدامس، شمع و سوختگی روی پارکت جلب می کنیم.

 

رفع خراش های سطحی

برای روتوش خراش های سطحی می توانید از ماژیک مخصوص چوب استفاده کنید.

 

رفع لکه آدامس و شمع

روی این نوع لکه ها به مدت ۵ دقیقه، کیسه پر از یخ بگذارید. سپس با یک قاشق یا کارت بانکی باطل شده، ماده چسبیده شده را از روی پارکت بردارید.

 

از بین بردن جای سوختگی با کبریت

به آرامی جای سوختگی را با چاقو یا کاردک بتراشید سپس مانند مراحل رفع لکه، که در ابتدای مطلب عنوان شد لکه را تمیز کنید.

منبع: سیمرغ