پرخطر ترین عوارض استفاده از موبایل

پرخطر ترین عوارض استفاده از موبایل

این موارد مهمترین و پر خطر ترین عوارض استفاده از تلفن همراه هستند که در این مطلب به برخی از آنان می پردازیم

پرهام پارسا نژاد با بیان اینکه تغییر الگوهای رفتاری جوامع موجب ابتلا به بیماری‌های اسکلتی و عضلانی شده است، اظهار داشت: در گذشته افراد فعالیت بیشتری داشتند اما اکنون با کاهش فعالیت و تغییر وضعیت بدنی درد‌های مفاصل بیشتر شده است.

وی ادامه داد: ورود رایانه به بازار موجب شد تا افراد موقع نشستن پشت میز شانه‌های چرخیده به سمت جلو پیدا کنند و اکنون موضوع تلفن‌های هوشمند باعث گردن‌پیامکی شده است.

این فیزیوتراپیست گفت: در گردن‌پیامکی سر فرد علاوه بر جلو به سمت پایین قرار می‌گیرد این حرکت  موجب می‌شود تا قوس‌های گردن کاهش یابد. قوس‌های گردن مثل کمک‌فنر برای ستون فقرات هستند و شوک‌ها و ضربه‌هایی که به ستون فقرات وارد می‌شود را می‌گیرند، وقتی گردن به سمت جلو و پایین خم می‌شود قوس گردن از بین می‌رود بنابر این وزن سر روی دیسک و عضلات فشار زیادی وارد می‌کند.

وی ادامه داد: این حالت موجب می‌شود تا عضلات جلوی ناحیه گردن به علت خم شدن فرد به سمت جلو، کوتاه شوند و عضلات پشت ناحیه گردن به علت اینکه می‌خواهند وزن سر را برای طولانی‌مدت در حالت خم شدن نگه دارند بعد از مدتی ضعیف شده و به حالت گارد عضلانی در می‌آیند.

*علائم گردن‌ پیامکی

عضو هیأت مدیره انجمن فیزیوتراپی تهران تصریح کرد: عضلات در این حالت بسیار دردناک و خشک می‌شوند و این وضعیت در نهایت موجب افزایش فشار بر دیسک‌های بین مهره‌ای و بیرون‌زدگی آنها می‌شوند که با فشار بر ریشه‌های عصبی موجب علائمی مانند خواب‌رفتگی، سوزن سوزن شدن در اندام‌های فوقانی درد شدید و ضعف در بازوها و دست‌ها می‌شود.

وی افزود: خشکی گردن، سختی در انجام حرکات و مشکل فرد در صاف کردن سر جزو عوارض دیگر گردن‌پیامکی است.

این فیزیوتراپیست گفت: سردرد، تهوع، افزایش قوس پشتی گردن، کاهش ظرفیت ریوی، خستگی و کوفتگی عضلانی به ویژه صبح‌ها و حتی عوارض گوارشی جزو علائم ابتلا به گردن‌پیامکی است که باید جدی گرفته شود.

* مبتلایان به فیزیوتراپیست مراجعه کنند

پارسانژاد ادامه داد: مراجعه به فیزیوتراپیست برای استفاده از روش‌های دستی و تمرین درمانی تخصصی تحرک لازم را به مفاصل گردن بر می‌گرداند، عضلات ضعیف را تقویت می‌کند و عضلات کوتاه شده را کشش می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: فیزیوتراپیست وضعیت نادرست ایجاد شده را برای مراجع توضیح می‌دهد و از طریق اصلاح وضعیت نادرست موجود درد مراجع را کاهش می‌دهد.

منبع: فارس