پستانک برای اطفال خوب است؟

پستانک برای اطفال خوب است؟

پستانک

این محصول عجیب برای بسیاری از مادرانی که به دنبال آرامش کودکشان هستند ، به عنوان یک نیاز ضروری محسوب می‌شود. با این حال، همیشه بحث‌هایی درمورد فواید بلندمدت پستانک‌ها وجود دارد. در این جا، ما به جوانب مثبت و منفی پستانک‌ها که به ما کمک می‌کنند تا متوجه شویم که آیا آن‌ها برای اطفال خوب هستند یا بد، نگاهی می‌اندازیم.

نکته

استفاده از پستانک‌ به طور موقتی و در حد اعتدال، بی‌‌ضرر است.
هرگز با گذاشتن پستانک در دهان‌تان آن را تمیز نکنید چون باکتری‌ها و سایر آلودگی‌های دهان ‌شما می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌های دندانی در اطفال شود. به جای آن، پستانک را در آب گرم بشویید.
پستانک‌ به عنوان یک ابزار بسیار کمکی است که تنها در چند ثانیه می‌تواند اطفال در حال فریاد را ساکت کنند. همانند معجزه مادر به نظر می‌رسد، این گونه نیست؟ اطفال، عکس‌العمل مکیدن قوی دارند و این دلیل این است که چرا شما اطفال را حتی زمانی که در رحم هستند، در حال مکیدن انگشت شصت‌شان یا انگشت‌هایش‌شان می‌یابید.
عمل مکیدن روی طفل اثر آرام‌بخشی دارد و این دلیلی است که والدین پستانک‌ها را در فهرست ها ضروریات خود قرار می‌دهند.
همچنین پستانک به عنوان یک ابزار ساخت دست انسان یا مصنوعی شناخته شده‌است که اغلب از جنس لاستیک، پلاستیک یا نیپل‌های سیلیکونی به همراه محافظ دهان هستند. به ظاهر قرار دادن پستانک در دهان یک نوزاد در حال داد و بیداد و گریه کردن، می‌تواند به خوبی و به طورقابل ملاحظه‌ای در آرام کردن نوزاد کارساز باشد و او را آرام کند. پس چرا والدین بسیاری هستند که برای استفاده از پستانک، سیاست قاطع نه – نه را دارند؟ در حالی که ممکن است فواید مسلمی در استفاده از پستانک وجود داشته باشد، شما باید همیشه پیش از ارائه پستانک از مضرات آن آگاه باشید. به منظور کمک به شما در تصمیم گرفتن درمورد این‌ موضوع که آیا پستانک‌ها برای کودک شما خوب هست یا خیر، در این جا فهرستی از مزایا و معایب پستانک‌های نوزادان ارائه شده است.

فواید پستانک‌ها

ساکت کردن یک نوزاد گریان

اگر کودک شما غذایش را خورده، آروغش را زده، تکانش دادید و نوازشش کردید اما هنوز هم گریه و بی‌قراری می‌کند، پس اسنفاده از یک پستانک می‌تواند به آرام کردن او کمک کند. از آن‌جا که پستانک‌ها به واسطه عمل مکیدن که به آزادسازی مواد شیمیایی که استرس را کاهش می‌دهند، کمک می‌کنند به کودکان حس خوبی می‌دهند. به همین دلیل است که کودکان عاشق مکیدن شصت یا انگشتا‌نشان هستند. اطفال به راهی برای آرام شدن‌شان نیاز دارند و پستانک فرصت بسیار خوبی جهت آرام کردن یک بچه‌ بی‌قرار فراهم می‌کند.
استفاده از آن می‌تواند در هنگام انجام آزمایش‌های خون ، عکس برداری و دیگر فرآیندهای پزشکی باعث حواس‌پرتی شود. از آن‌جا که نوزادان توانایی جویدن یا خمیازه کشیدن جهت برطرف کردن گرفتگی گوششان به هنگام سفرهای هوایی را ندارند، استفاده از آن می تواند جهت برطرف کردن ناراحتی، کمک‌کننده باشد.

خطر SIDS را کاهش می‌دهد

آیا خوابیدن نوزاد هنگامی که در دهانش پستانک وجود دارد کار ایمنی است؟ این یکی از سوالات متداول اغلب والدین است. خب، احتمالا خبرهای خوبی وجود دارد. پستانک‌ها به‌عنوان کاهنده خطر سندروم مرگ ناگهانی اطفال یا SIDS، بخصوص به هنگام استفاده در زمان خواب، شناخته می‌شوند. آکادمی آمریکایی طب اطفال به والدین پیشنهاد می‌کند که به مدت یک سال به کودکان اجازه دهند تا با پستانک بخوابند. این امر می‌تواند بدین دلیل باشد که مکیدن پستانک کمک می‌کند تا فضای اطراف دهان و بینی نوزاد برای عبور هوا باز باشد که این خود باعث می‌شود تا از عدم اکسیژن‌رسانی کافی به کودک جلوگیری شود. والدین، هرگز نباید سعی کنند که در هنگام خواب، پستانک را در دهان فرزندشان بگذارند.

ارضای نیاز مکیدن در اطفال

پستانک‌ها راه‌حل مناسبی برای مکیدن غیرمغذی هستند. زمانی که کودک احساس خستگی و بی‌حوصلگی می کند، عمل مکیدن را شروع می‌کند. مکیدن انگشت شستشان یکی از راه‌هایی است که باعث آرامش آن‌ها می‌شود. با این‌ حال، علی‌رغم مکیدن شست که ترک کردن آن می‌تواند سخت باشد، از شیر گرفتن نوزاد خیلی راحت‌تر است.

مضرات پستانک‌ها

تداخل با شیردهی

یکی از بزرگترین خطرات استفاده از پستانک در بلندمدت این است که آن می‌تواند با شیردهی تداخل داشته باشد. اگر به کودک قبل از این‌که از شیر مادر تغذیه کند، پستانک داده شود، باعث می‌شود تا کودک دچار سردرگمی در تشخیص سینه مادر با پستانک شود. گر چه که هنوز هیچ تحقیقی در مورد این حقیقت وجود ندارد اما بهتر است قبل از ارائه پستانک به نوزاد، به مدت یک یا دو ماه صبر شود. این کمک می‌کند تا کودک به نحوه شیردهی مادرش عادت کند و همچنین تضمین می‌کند که جریان شیر مادر ادامه داشته باشد.

افزایش خطر عفونت‌های گوش

پستانک‌ها به عنوان عوامل افزاینده خطر عفونت‌های گوش میانی شناخته شده‌اند. یک مطالعه‌ که در طب اطفال منتشر شده است، نشان داده است که پستانک‌ها عامل افزایش 40 درصدی عفونت‌های گوش به‌ویژه عفونت حاد گوش میانی هستند. گر چه که هیچ تحقیق جامعی در مورد دلیل وقوع آن وجود ندارد اما این مورد می‌تواند به دلیل تغییر فشار هوا بین گوش میانی و قسمت فوقانی گلو باشد.

استفاده طولانی مدت مرتبط با مشکلات دندانی

استفاده مفرط از پستانک‌ها می‌تواند باعث تغییر راستای دندان‌ها شود و احتمالا منجر به تاخیر کلامی می‌شود. همچنین باور بر این است که استفاده بیش از حد از پستانک می‌تواند باعث قفل شدن دندان به شکل غیرطبیعی شود که منجر به تاخیرهای کلامی می‌شود. همچنین آن می‌تواند باعث پوسیدگی دندان و کج دندانی و عدم روی هم قرار گرفتن صحیح دندان‌ها و پس‌روی لثه شود.
هیچ راه دقیقی برای تعیین این که آیا پستانک‌ برای کودک خوب است یا خیر، وجود ندارد. قطعا استفاده افراطی باید محدود شود و بهتر است که والدین سعی کنند تا حدود یک سالگی پستانک را از کودک بگیرند. با این حال، اگر پستانک باعث تسکین کودک شود، بخصوص در ماه‌های اول، می‌توانید از آن استفاده کنید. هرگز در زمان غذا دادن کودک وقتی گرسنه است به او پستانک ندهید و هرگز آن را دور گردن کودک نبندید. یک پستانک ایمن با یک محافظ بادی با پهنای حداقل 2 سانتی متر انتخاب کنید تا از خفگی نوزاد جلوگیری شود.

منبع: rasekhoon.net