چرا اسباب بازی در رشد دوران کودکی لازم است

چرا اسباب بازی در رشد دوران کودکی لازم است

اسباب بازی

در طول سال به بهبود تونایی ها و مهارت های کودکان برای آماده کردن آنها برای زندگی لازم است. ما در این مبحث می خواهیم به اهمیت اسباب بازی در رشد دوران کودکی بپردازیم.

مهارت های حرکتی

اسباب بازیها کودکان را درگیر فعالیت های فیزیکی کرده، و با اعمال مهارت های حرکتی وسیع این امکان را فراهم می کند. آنها با رنگ آمیزی و تعویض لباس عروسک، ار احساس لامسه و بینایی (مهارت های حرکتی ظریف) و یا با سه چرخه و یا ماشین با افزایش فراست خود (مهارت های حرکتی دشوار) و به تقویت بازوها و پاهای خود کمک می کنند. در تسهیل تعادل و هماهنگی فعالیت های جسمی کمک می کند، و از چاقی کودک جلوگیری می کند و سبک زندگی سالم را تقویت می کند. از زمانی که آنها به دنیا می آیند، در ایجاد انگیزه برای استفاده از پا و دست خود به منظور کشف اشکال، رنگ ها می کند. هنگامی که بچه شروع به نشستن و یا چهار دست و پا رفتن می کند اسباب بازی آنها را تحریک به حرکت می کند.

رشد عاطفی

به بالا بردن خلاقیت کودکان کمک می کند و آنها را در بیان احساسات خود یاری می کند. آنها با ایفای نقش (عمل به شخصیت های مختلف، استفاده از لباس ها و غیره ) یا عروسک هایی که بچه ها آنها را در شرایط خودمانی (خانه بازی کردن، رفتن به بیمارستان و ..) تصور می کنند و یا ساختن چهره های ذهنی ( شخصیت های اکشن) می پردازند، این بازی ها در بلوغ شخصیتی کودک موثر می باشد. اغلب اوقات والدین تمایل دارند اسبازی بازی با کلمات را تهیه کنند اما کودکان بدنبال اشیا موجود در خانه هستند، این اشیا می تواند چیزی واقعی مثل دسته کلید، یک قابلمه، یک دستمال کاغذی و یا و خمیر بازی باشند. این ابزار می تواند در تصمیم گیری کودک کمک کند.

رشد اجتماعی

گذشته از بهبود مهارت های زبان کودک، در آموزش مهارت های اجتماعی و درک درستی از جامعه ای که در آن زندگی می کنند را فراهم می کند. اسباب بازیها با دعوت کودکان به برقراری ارتباط با با بزرگسالان و سپس سایر کودکان کمک می کند. و آنها با بازی با سایر کودکان می توانند احترام، همکاری و به اشتراک گذاشتن را یاد بگیرند. همچنین در ایجاد انگیزه برای ابتکار عمل، یادگیری مذاکره و آموختن چگونگی بهتر اجتماعی شدن کمک می کند.

رشد شناختی

اسباب بازی با تحریک تمرکز و حافظه (پازل) به آنها توانایی خلاقانه برا یحل مشکلات، و استقلال در آینده (بازی با بلوک های ساختمان) به ترویج و رشد شناختی کودک کمک می کند. رشد شناختی مهم است زیرا کودکان را قادر می سازد مهارت های ریاضی و زبان را بصورت سرگرمی یاد بگیرند. کودکان از طریق بازی و اسباب بازی ابزاری است که اجازه می دهد تا کودکان با تعامل با محیط از طریق اسباب بازی دنیایی را که در آن زندگی می کنند را کشف کنند. به علاوه، اسباب بازی مقدار زیادی لذت و شادی فراهم می کند که هر دو به ایجاد اعتماد به نفس کمک می کند

منبع:sinbadcity