چهار ترفند ساده برای افزایش سرعت مرورگر گوگل کروم

چهار ترفند ساده برای افزایش سرعت مرورگر گوگل کروم

گوگل کروم برای بسیاری از ما به ابزاری حیاتی بدل شده است، اما به‌هیچ‌وجه عالی عمل نمی‌کند. یکی از مشکلاتی که با گذر زمان گریبان گیر مرورگرهای اینترنتی می‌شود، کند شدن آن‌هاست. اگر می‌خواهید که به‌سرعت و بدون درگیر شدن با جزئیات زیاد سرعت کروم و گشت‌وگذار خود در اینترنت را افزایش دهید، به‌احتمال‌زیاد از این مطلب برای شما مفید خواهد بود.

بهتر است از همین ابتدا بگوییم که به‌روز نگه‌داشتن کروم باعث می‌شود که به بهترین کارایی ممکن برسید. برای شروع بد نیست به ویروس کشی کامپیوتر خود نیز بپردازید؛ و حالا روش‌های اصلی:

1) افزونه‌ها را کم کنید

شاید این مورد را از قبل هم می‌دانستید، اما تأکید بر آن بی‌ارزش نخواهد بود. خصوصاً اگر تعدادی از افزونه‌ها در حالت عادی در نوارابزار موجود نباشند و وجود آن‌ها را فراموش کرده باشید. بیشتر افزونه‌ها چندان بر سرعت مرورگر تأثیر نمی‌گذارند، اما اگر روی‌هم تلنبار شوند می‌توانند سرعت مرورگر را پایین بیاورند. حذف کردن مواردی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید می‌تواند امنیت و کارایی مرورگر را افزایش دهد.

در منوی کروم به ترتیب به More tools و بعد Extensions وارد شوید تا لیست کامل افزونه‌ها را ببینید. غیرفعال کردن افزونه‌ها می‌تواند اندکی کمک‌حال مرورگر باشد، اما بهترین حرکت حذف کامل آن‌ها است (همیشه می‌توانید افزونه‌ها را دوباره به مرورگر بازگردانید). تسک منیجر یا مدیریت وظیفه کروم را به کمک فشردن دکمه‌های Shift + Esc (در ویندوز) بازکنید تا ببینید چه افزونه‌ها و برنامه‌هایی، سی‌پی‌یو و حافظه‌ی کامپیوتر شما را کار گرفته‌اند.


2) تعدادی افزونه مفید را به کروم اضافه کنید

شاید فکر کنید که این مورد با مورد قبلی تناقض دارد، اما اجازه دهید که توضیح بدهیم. اگر تعداد اندکی افزونه واقعاً مفید را به کروم اضافه کنید می‌توانید به سرعت بیشتری برسید. برای مثال افزونه Data Saver از خود گوگل را در نظر بگیرید. این افزونه صفحات درخواستی کاربر را از سرورهای گوگل می‌گذراند و تعداد یک و صفرها را برای رسیدن به مرورگر کاربر فشرده می‌کند، نتیجه این کار بارگذاری سریع‌تر صفحات به‌صورت کلی است.

گروه بعدی افزونه‌های مفید، افزونه‌های واسطی هستند که نحوه مدیریت کروم بر تعداد زیادی از تب‌های باز را بهبود می‌بخشند. افزونه‌هایی نظیر OneTab، Tab Suspender و The Great Suspender می‌توانند استفاده از حافظه و به‌هم‌ریختگی گرافیکی را کاهش دهند. افزونه‌های مفید دیگری هم ازاین‌دست وجود دارند، اما خودتان باید به بررسی و امتحان کردن آن‌ها بپردازید تا مواردی که بهتر از بقیه برای شما کار می‌کنند را پیدا کنید.


3) تعداد پلاگین‌ها را کاهش دهید

این‌یکی اندکی متفاوت است. بااینکه غیرفعال کردن پلاگین‌ها ممکن است کارایی برخی سایت‌ها را خراب کند، درعین‌حال می‌تواند سرعت گشت‌وگذار کاربر در اینترنت را افزایش دهد. بهترین کار این است که پلاگین‌ها را یکی‌یکی غیرفعال کنید و ببینید که آیا تغییر بدی در کروم ایجاد می‌شود یا خیر. توجه کنید که شما نمی‌توانید پلاگین‌های کروم را به‌صورت کامل حذف کنید، فقط می‌توانید از اجراشدن آن‌ها جلوگیری کنید.

برای دیدن اینکه چه پلاگین‌هایی در کروم نصب هستند، chrome://plugins را در مرورگر تایپ کنید. حالا با اندکی کارآگاه بازی، می‌توانید بفهمید که غیرفعال کردن چه پلاگین‌هایی امن خواهد بود؛ مثلاً غیرفعال کردن برخی پلاگین‌ها می‌تواند از پخش خودکار ویدئوها جلوگیری کند. به‌این‌ترتیب تعداد پروسه‌هایی که در پس‌زمینه انجام می‌شوند، کاهش پیدا خواهد کرد.


4) Cache را پاک‌کنید

درباره اینکه آیا پاک کردن Cache به افزایش سرعت مرورگر کمک می‌کند یا خیر، بین علما اختلاف وجود دارد. هدف اصلی استفاده از cache افزایش سرعت بارگذاری سریع‌تر صفحات و عناصر آن‌ها است؛ اما مثل دیگر قسمت‌های سیستم می‌تواند به‌مرورزمان بیش‌ازحد پر و سنگین شود. به این معنی که کروم برای به دست آوردن فایل‌های cache موردنظرش باید به جست‌وجوی بیشتر و عمیق‌تری بپردازد.

از قسمت تنظیمات کروم به ترتیب Show advanced settings و بعد Clear browsing data را انتخاب کنید. در پنجره باز شده جدید Cookies، Cached files و هر مورد دیگری که مایل به پاک کردن آن هستید را انتخاب کنید. بعد از انجام این کار ممکن است برخی سایت‌ها برای بار اول اندکی کندتر بارگذاری شوند، اما به‌طورکلی cache ذخیره‌شده در سیستم شما مرتب‌تر خواهد بود.