چه پارچه ای برای تهیه پوشاک مناسب است

چه پارچه ای برای تهیه پوشاک مناسب است

راهنمای خرید پارچه برای تولید پوشاک

از کجا پارچه برای تولید تهیه کنیم؟
این سوال اکثرا برای تولید کنندگانی که تازه وارد این صنعت شده اند پیش می آید که از کجا می توان پارچه ای تهیه کرد که از لحاظ قیمت و کیفیت ،مناسب تولیدی لباسشان باشد. جواب این سوال وابسته به مواردی از جمله نوع و گستردگی کار می باشد . به هر حال برخی از نکات مشترک که می تواند به این امر کمک نماید را تشریح می کنیم .

صنف فروش پارچه

معمولا بازار هایی در برخی از نقاط شهر به وجود آمده که دارای تجمع مناسبی از فروشندگان کالا از جمله پارچه می باشد که به صورت عامیانه برای این نواحی از اصطلاح ( صنف ) نیز استفاده می شود . از خصوصیات این بازار ها ، رقابت میان فروشندگان و وجود افراد پر تجربه و منصف در بین این اجتماع است که در صنف پارچه برای تولید کنندگان پوشاک بسیار مفید می باشد. البته نا گفته نماند که اتکا به این مورد به تنهایی اثر بخش نیست .

معمولا تولیدی های پوشاکی که گستردگی زیادی در حجم تولید خود دارند ، کمی فراتر رفته و سورس های قوی تری را برای تامین پارچه های خود انتخاب می نمایند . ممکن است این منبع ، یک تولیدی ، بخش کننده یا واردکننده در زمینه نخ و پارچه باشد .معمولا این انتخاب ها در جهت کاهش قیمت و کنترل بیشتر روی کیفیت و نوع پارچه بسیار موثر واقع می گردد.

پارچه مناسب برای تولید لباس و راه کار

اکثر خصوصیات پارچه ی مناسب ، در هر نوعی از تولید لباس متفاوت است ، ممکن است یک شاخصه در نوعی تولید مفید باشد و در نوع دیگر ، یک ایراد به شمار بیاید . ولی به طور کلی شاخصه ها و راهکار هایی وجود دارد که می توان در موارد زیادی از تولید لباس کاربرد دارد .

آبرفت ، ثبات رنگ و اندازه و تول

در اکثر تولیدات پوشاک ، وجود آبرفت زیاد ، تول روی سطح پارچه و رنگ پس دادن آن ، ایراد محسوب می شود و مطمئنا این موارد بر روی فروش و اطمینان مشتری تاثیر بسیاری خواهند گذاشت . به طور معمول ، آبرفت پارچه با تغییر اندازه لباس پس از استفاده مرتبط است و این مسئله بیشتر در پارچه های تریکو و کشباف (به غیر تارو پودی ) رخ می دهد که در پارچه های پنبه ای (مورد استفاده در ایران )رایج تر است . حال چه راه کار هایی جهت تهیه پارچه برای تولید و تشخیص کیفیت آن وجود دارد؟

برخی نکات خرید پارچه برای تولید پوشاک

به دنبال فروشنده ی خوش نام پارچه

مطمئنا یک فروشنده ی خوش نام پارچه ، بی دلیل اعتبار کسب نکرده و حتما کیفیت کاری یکی از پشتوانه های اعتبارش می باشد. پس یافتن این فروشندگان مطمئنا بدون فایده هم نیست و می توان با پرس و جو به این سورس های تامین پارچه دست یافت . برای خرید ، نباید فقط میان فروشگاه ها به دنبال فروشنده گشت ، گاهی تامین کنندگان خوب پارچه دارای مکانی به غیر از فروشگاه هستند .

آزمایش قبل از خرید پارچه برای تولید

اولین راهی که برای تشخیص مرغوبیت پارچه وجود دارد ، انجام آزمایش هایی خاص و تست گرفتن برای شاخصه های مهم قبل از تهیه ی عمده پارچه می باشد حتی افرادی که خود پارچه تولید می کنند ، روی پارچه ی نمونه و قبل از تولید انبوه این کار را انجام میدهند. یک راه کار پیشنهادی :

تولید کننده بهتر است قبل از خرید پارچه ، قواره هایی به اندازه ی دوخت یک یا چند لباس را به عنوان نمونه از فروشندگان مختلف دریافت کرده و نمونه لباس هایی کامل از این پارچه ها بدوزد و این لباس ها را در شرایط مختلف امتحان کند. .

برای آبرفت ، ثبات رنگ و تول می توان لباس ها را برای مدتی بشور و بپوش کرد ، برای تشخیص اولبه قبل از بشور و بپوش کردن ، توصیه می شود که به روش های متفاوت ، لباس شسته شود و تا میزان ثبات رنگ و آبرفت مشخص شود . برخی از معایب پارچه پس از مرور زمان خود را نشان می دهد ، به عنوان مثال گوله شدن (تول) ممکن از زمان بیشتری را برای تشخیص لازم داشته باشد .

رنگ و طرح پارچه برای تولید لباس

قبل از خرید پارچه ، حتما راجب به رنگ ها و طرح های مناسب (برای هر نوع تولید لباس) تحقیق کنید. رنگ و طرحی که عرف بازار باشد می تواند روی فروش و سفارشات یک کارگاه لباس ، تاثیر خوبی داشته باشد ، به عنوان مثال دانستن پایه ی رنگ ها و طرح ها ، ترکیبات رنگی مناسب لباس ، رنگ های رایج هر فصل ، رنگ غالب بر سلیقه جمعی و مواردی از این دست . در مطالب روچی ، از این دست مطالب برای مطالعه موجود است .

توجه به بافت و کیفیت بافت پارچه

در زمان خرید ، توجه به بافت پارچه و کیفیت آن بسیار ضروری و مفید است . توجه به تراکم و ضخامت مناسب بافت پارچه ، خط صاف و منظم در یک ردیف بافت (مخصوصا پارچه های راه راه ) ، پرز ها و زدگی ها ، حالت کششی و استقامت ( نسبت به تولید ) و موارد مشابه دیگر اهمیت زیادی دارد.

عرض مناسب پارچه برای تولید بهینه ی لباس

برای اینکه تولیدات لباس پرتی و دم قیچی کمتری داشته باشد و هزینه تولید لباس بهینه سازی شود ، بهتر است عرض پارچه ای را که مناسب با الگوی دوخت و برش می باشد انتخاب نمود . قبل از تهیه پارچه ، حتما حالت های مختلف الگو را بر روی صفحه ای امتحان کنید و بهترین عرض هایی که در برش پارچه دارای دور ریز کمتری هستند بیابید و به خاطر بسپارید .

جنس مواد و نخ در پارچه و تشخیص

پنبه ای بودن یا نبودن ، لزوما شاخص کیفیت پارچه برای تولید یا مناسب بودن آن نیست . چه بسا در برخی موارد همانطور که در ابتدا گفتیم پنبه و پارچه های پنبه ای یا طبیعی معایبی دارند که استفاده از موادی همچون پلی استر در ترکیبات پارچه ، باعث بهبود کیفیت آن می شود . در این لینک به معایب و خواص انواع جنس پارچه اشاره کرده ایم که به نسبت نوع تولید لباس ، می توان مورد بررسی قرار داد. یک راه کاربردی برای تشخیص نوع جنس پارچه ، سوزاندن تکه نخ از آن می باشد ، که اگر پودر شود یعنی از الیافی بر پایه ی طبیعی تشکیل شده و اگر گوله شود یعنی دارای مواد نفتی است.

 

منبع: rochi