هر آن چه که باید در باره ضربان قلب ایده آل بدانید

هر آن چه که باید در باره ضربان قلب ایده آل بدانید

هر آن چه که باید در باره ضربان قلب ایده آل بدانید
ضربان قلب به ارزیابی سلامت عمومی یک فرد کمک می کند. ضربان قلب بر اساس سن، جنسیت، فعالیت بدنی، و شیوه زندگی یک فرد متفاوت است. مقاله زیر به گونه ای طراحی شده که برای شما اطلاعات بیشتری را فراهم آورده است. قلب سالم متضمن زندگی فعال و سالم می‌باشد.
تعداد دفعاتی که در هر دقیقه قلب ضربان دارد یا منقبض می شود، به عنوان ضربان قلب یا HR شناخته شده است. همان طور که می دانید، سلامت قلب به عوامل مختلفی مانند سن، جنسیت، سطح فعالیت، سلامت عمومی و غیره بستگی دارد. ضربان ایده آل در مردان، زنان، کودکان و نوزادان متفاوت است. در حالی که بررسی کلی آمادگی جسمانی، یا تشخیص هر گونه مشکل برای سلامتی فرد مورد تأیید قرار می گیرد، پزشکان ابتدا به بررسی ضربان قلب در حال استراحت یا RHR فرد می پردازند. با مراجعه به ضربان توصیه شده برای سن و جنس، تشخیص اینکه آیا نشانه ای غیر طبیعی از پمپاژ خون وجود دارد یا خیر، آسان می گردد.
حداکثر تعداد دفعاتی که در هر دقیقه قلب فردی می تواند بدون هیچ آسیبی منقبض شود، به ضربان قلب حداکثر یا Max HR نامیده می شود. ضربان قلب در حال استراحت یا RHR را وقتی فردی در حال استراحت می باشد، محاسبه می نمایند. ضربان قلب کار یا WHR در حین ورزش یا بلافاصله پس از انجام ورزش سخت، محاسبه می گردد. متوسط ضربان قلب یا HR در زمان های مختلف در طول تمرین اندازه گیری می شود. ضربان قلب ریکاوری یا HR دو دقیقه پس از ورزش اندازه گیری می شود و می تواند برای ارزیابی سطح تناسب اندام مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، ضربان قلب کار شما 155 است و زمانی که ورزش را متوقف می کنید، ضربان قلبتان به 95 کاهش می یابد، پس 95، ضربان قلب ریکاوری نامیده می شود. پزشکان ناظر تأکید می کنند تست برای محاسبه انواع مختلف ضربان ها به شما کمک می کند. ضربان ها معمولاً با کمک ضربان قلب اندازه گیری می شوند.
چگونه ضربان قلب حداکثر را محاسبه کنیم
فرمول زیر به شما اجازه می دهد تا ضربان قلب حداکثر یا MHR خود را پیش بینی کنید. این پیش بینی صرفاً برای بزرگسالان مصداق دارد. از آن جایی که به وجود ویژگی های ارثی یا وضعیت آمادگی جسمانی باید توجه داشت، خطای قابل قبول می تواند چیزی حدود 10 تا 15 ضربان در هر دقیقه متغیر باشد.
زنان: سن شما ـ 226 = سن متناسب با ضربان قلب حداکثر
مردان: سن شما ـ 220 = سن متناسب با ضربان قلب حداکثر
با دانستن ضربان قلب حداکثر، می توانید در موثرترین سطح ورزش کنید

ضربان قلب ایده آل

حسابگر ضربان قلب ایده آل به شما کمک می کند تا ضربان قلب را محاسبه کنید. وقتی که هنگام صبح از خواب بیدار می شوید، به مدت ده دقیقه استراحت کنید سپس ضربان رادیال یعنی ضربانی که از روی مچ دست اندازه گیری می-شود، یا ضربان کاروتید که از روی گردن اندازه گیری می شود را اندازه گیری کنید. می توانید ضربان نبض را به مدت 10 ثانیه اندازه گیری کنید و عدد به دست آمده را در 6 ضرب کنید تا تعداد ضربان قلب را به دست آورید. واحد ضربان قلب، ضربان در هر دقیقه می باشد.
اگر تعداد ضربان قلب طبیعی را بر اساس سن و جنسیت می دانید، می توانید خودتان را با آن مقایسه کنید. ضربان قلب طبیعی برای بزرگسالان می تواند بین 60 تا 70 ضربه در دقیقه باشد. دوچرخه سوار مسابقه، لارنس آرمسترانگ به طور منظم ضربان قلب خیره کننده ای بین 30 تا 35 ضربه در دقیقه را برای خود ثبت کرد. همان گونه که سطح تناسب اندام افزایش می یابد، قلب می تواند خون را به طور مؤثری به تمام بخش های بدن پمپاژ کند. زمانی که در حال استراحت هستید، قلب کارامد، در یک دقیقه به تعداد دفعات کمتری ضربان دارد. سطح بالاتری از ضربان قلب نشان دهنده این است که قلب باید سخت تر کار کند. وضعیتی که در آن ضربان قلب بیشتر از 100 ضربه در دقیقه باشد، تاکی کاردی نامیده می شود.

ضربان قلب عادی

جنین: ضربان قلب عادی برای جنین 110 تا 180 ضربه در دقیقه می باشد، هر چند ممکن است در زمان های مختلفی در طول روز، این ضربان نوسان داشته باشد و ممکن است تا 190 ضربه در دقیقه افزایش پیدا کند. این موضوع مورد توجه قرار گرفته که در طی سه ماهه اول بارداری، جنین دارای ضربان قلب کمتری می باشد.
کودکان: ضربان قلب عادی برای کودکان در سنین بین 1 تا 10 سال بین 70 تا 120 ضربه در دقیقه می باشد. این یک واقعیت است که ضربان قلب با افزایش سن به تدریج کاهش می یابد. ضربان قلب عادی برای کودکان زیر 5 سال بین 95 تا 140 ضربه در دقیقه می باشد، در حالی که در کودکان بالاتر از 5 سال بین 80 تا 120 ضربه در دقیقه می باشد.
مردان: ضربان قلب طبیعی برای یک مرد بالغ حدود 70 ضربه در دقیقه است، اما ضربان قلب بین 60 تا 110 به عنوان ضربان قلب سالم در نظر گرفته شده است. شاید تعجب کنید بدانید که ضربان قلب نرمال برای ورزشکاران حرفه ای بسته به سطح تناسب اندام آنها به 40 تا 60 ضربه در دقیقه می رسد. به طور معمول، مردان نسبت به زنان ضربان قلب آهسته تری دارند.
زنان: ضربان قلب نرمال برای زنان چیزی حدود 70 تا 80 ضربه در دقیقه است، در حالی که ضربان قلب افزایش یافته در مورد یک زن باردار حدود 85 تا 90 ضربه در دقیقه می تواند مورد توجه قرار گیرد. ضربان قلب بین 60 تا 90 ضربه در دقیقه برای زنان، نرمال گفته می شود.
ورزش: در حین ورزش، ضربان قلب باید بین 55 تا 85 % ضربان قلب حداکثر باشد.
ضربان قلب غیرطبیعی نشانه بیماری قلبی زمینه ای می باشد. واضح است که حفظ آن در محدوده طبیعی توصیه شده برای زندگی سالم، بسیار حیاتی است.

منبع: راسخون