کاربرد رنگ های مختلف در منزل

کاربرد رنگ های مختلف در منزل

نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد که رنگ در خانه و در قسمت های مختلف آن کمک می کند تا محیطی سالم تر و شادابتر داشته باشیم . محققان دریافته اند که استفاده از رنگ های مناسب می تواند تأثیر قابل توجهی بر روی کاهش فشار خون ، کاهش استرس و افزایش انرژی داشته باشد.
برای مثال رنگ قرمز موجب انتقال سلول های انرژی زا و افزایش آنها می شود . یکی دیگر از فواید این رنگ افزایش نفس ورزشکاران و دوندگان است . به همین علت در بیشتر پیست های مسابقات دو و میدانی از این رنگ استفاده می شود . اما در مورد رنگ آبی، نتایج تحقیقات نشان می دهد که این رنگ موجب کاهش درد در بیماران می شود . لذا بیشتر از آن در محیطهای درمانی و بیمارستانها استفاده می شود . در زیر توضیحاتی در مورد خواص انواع مختلف رنگها و موارد مختلف کاربرد آنها آورده شده است .

– رنگ های گرم ، رنگ های انرژی زا

در میان رنگهای موجود در رنگین کمان (قرمز، زرد، نارنجی، سبز، آبی، بنفش و نیلی) سه رنگ گرم قرمز، نارنجی و زرد، مملو از انرژی هستند . از این رنگ های گرم می توان در آشپزخانه استفاده کرد . در اتاقهایی که صبح ها و یا هرموقع دیگری در آنها ورزش می کنید ، می توانید از این رنگ ها کمک بگیرید . در بخشهای دیگر خانه نیز که در آن ها فعالیت و رفت و آمد زیاد است ، می توانیم از این رنگ ها استفاده کنیم . به عنوان مثال استفاده از رنگ زرد در آشپزخانه می تواند الهام بخش یک روز آفتابی و پرنور باشد .

– رنگ های خنثی و افزایش قدرت بینایی

رنگ سبز بهترین رنگ برای چشمها است . این رنگ در زمان مطالعه به شما قدرت بیشتری می دهد و باعث می شود به چشمانتان کمتر فشار بیاید . رنگ سبز موجب تمرکز چشم به نقطه مورد دلخواه می شود و این موضوع سبب آرامش و افزایش توانایی چشم شما می شود ، لذا استفاده از این رنگ در اتاق مطالعه توصیه می شود . همچنین به کار گیری این رنگ برای مواردی که در آنها نیاز به تمرکز در جزئیات است ، توصیه می شود .

– رنگ های خنک و احساس آرامش

رنگ های سرد و خنک مثل آبی ، نیلی و بنفش به ایجاد فضای آرام در خانه کمک می کنند . پس از یک روز کاری پرمشغله ، استراحت در قسمتی از خانه که با این رنگ ها تزیین شده است سبب بازگشت احساس آرامش می شود . لذا استفاده از این نوع رنگ ها در اطاق خوابهای خانه توصیه می شود .
کاربرد دیگر این رنگ ها در حمام است ، زیرا باعث ایجاد محیط آرامی شده و خستگی کار روزانه را از بین می برند .