کارجویان بخوانند: پنج شرط برای خاص شدن

کارجویان بخوانند: پنج شرط برای خاص شدن

اگر بخواهم تجربه شانزده هفده ساله استخدام کردن و استخدام شدن را برای کارجویان در یک درس کاربردی خلاصه کنم این است که “خاص باشید”
بازار کار ایران یا هر کجای دیگر دنیا، پر است از افراد متفاضی استخدام. حداقل در زمینه نرم افزار زمان آن گذشته است که شرکتها برای یک پست حق انتخابی حداقل بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر را نداشته باشند. اگر می خواهید در این وضعیت رقابتی، کار مناسب با حقوق مناسب را پیدا کنید باید خاص باشید، این خاص بودن می تواند در پروفایلتان در شبکه های اجتماعی تخصصی باشد تا دیده شوید، می تواند در رزومه شما باشد تا دعوت شوید و می تواند آن را در مصاحبه هم نشان دهید تا استخدام شوید.

کارجویان بخوانند: پنج شرط برای خاص شدن

اما چگونه خاص شوید، ساده است، کافی است حداقل یکی پنج شرط زیر را داشته باشید (ترتیب مهم نیست)، اگر ترکیب چند شرط را داشته باشید که شانس خاص شدنتان باز هم افزایش پیدا می کند:

۱- در یک مهارت قوی تر از مهارت های دیگر باشید

آدمهای معمولی که رزومه ای شبیه هم داشته باشند زیاد هستند، شما باید در یک زمینه مشخص قوی تر از دیگران باشید تا متمایز شوید. مثلا اگر برنامه نویس هستید در یک زبان، محیط و نوع خاص توسعه، اگر طراح پایگاه داده اید با یک پایگاه و نسخه خاص، اگر مدیر پروژه هستید با یک متدولوژی یا ابزار مشخص و … بیشتر از دیگران آشنا باشید و اصطلاحا تا آخر خطش را رفته باشید. ممکن است این مهارت در یک صنعت خاص باشد، مثلا اگر ده سال در زمینه بیمه تجربه داشته باشید، شانس اینکه در یک شرکت بیمه ای جدید از دیگران جدا شوید بیشتر می شود. این مهارت ها الزاما فنی نیست، بسته به نوع شغل اگر نسبت به دیگران اخلاق و مهارتهای ارتباطی بهتری داشته باشید، اگر ظاهر معقول و پسندیده ای داشته باشید یا اگر نظم و انضباط بالاتری داشته باشید هم می تواند باعث شود از دیگران یک سر و گردن بالاتر متفاوت شوید.

۲- ارتباطتان با مصاحبه کننده بیشتر و شخصی تر باشد

باید شبکه سازی کنید، هر چقدر ارتباطتان با آن طرف میز بیشتر باشد راحتر تر در یاد طرف مقابل خواهید ماند. این شبکه می تواند از نوع سنتی و غیر عادلانه “پارتی” باشد تا دوستی ها و معرفی های تلفنی یا دوستانه و همسایگی تا نوع مدرن تر و عادلانه تر ارتباط در شبکه های تخصصی و انجمن های حرفه ای. مهم آن است که شبکه محکم تر باشد و از بیشتر از یک کانال بتوانید با طرف مقابل رابطه برقرار کنید.

۳-مدارک و تاییدیه های بیشتری داشته باشید

الان دیگر داشتن مدرک دانشگاهی کافی نیست، همه شکر خدا دکتر و مهندسند، اما اگر مدارک (Certification) داخلی و بین المللی بیشتری داشته باشید مهارتهایتان راحتر تر قابل ردگیری می شود و این کار استخدام کننده را در این که رزومه شما را از دیگران جدا کند و برای مصاحبه دعوت کند راحت تر می کند.

۴- انطباق پذیریتان بیشتر باشد

هر چند تواناییتان در منطبق شدن با صنایع مختلف، از طریق کسب تجربه و کارآموزی، با پست های مختلف ، از طریق تجربه کار در سمت های مختلف و با آدمهای مختلف از طریق گسترش و تقویت شبکه حرفه ای بیشتر باشد این حق انتخاب را به شرکتها می دهید تا شما را در سمت ها، زمینه ها و تیم های مختلف استفاده کننده و این شما را از یک آدم تک بعدی متمایز می کند. فراموش نکنید اکثر شرکتها الان دنبال کسانی هستند که با توجه به شرایط مختلف بتوانند به کسب و کارشان در جایگاه های مختلف کمک کنند. شاید این اتفاق هیچ وقت نیافتد اما همین که به مدیر این اطمینان قلبی را می دهید کافی است.

۵- به مساله استخدام متفاوت نگاه کنید

اگر در رزومه تان دقت بخرج دهید و آن را همگون تر با نیاز هر شرکت آماده کنید، اگر ارزش افزوده بیشتری برای شرکت داشته باشید و آن را در رزومه یا مصاحبه نشان دهید، اگر به جای تکیه بر صرفا گزارش کردن گذشته خود ، این را ثابت کنید که چه نقشی در آینده یک شرکت خواهید داشت راحت تر دیده می شوید و این به نفع شماست.
خلاصه که به قول عزیزی: مهم نیست به چه کاری مشغولید مهم آن است که در آن کار بهترین باشید.
همین!