کاهش فشار خون، بدون دارو

کاهش فشار خون، بدون دارو

کاهش فشار خون، بدون دارو

فشار خون ، يکي از بيماري هايي به حساب مي آيد که قابل پيش گيري است اين بيماري اگرچه علايمي ندارد اما در صورت کنترل نشدن خطر بروز بيماري هاي کشنده اي مانند حمله قلبي، سکته و از کارافتادگي کليه را افزايش مي دهد.

بسياري از افراد مبتلا به فشار خون بالا، از بيماري خود بي خبرند، بنابراين بهتر است به پزشک مراجعه کنيد.

خوشبختانه در بيشتر موارد مي توان بدون استفاده از دارو فشار خون را کاهش داد.

البته ابتدا لازم است خود را به وزن سالم برسانيد و سپس راهکارهاي عنوان شده در اين مطلب را از «Readers digest» در برنامه روزانه خود بگنجانيد.

*پياده روي تند

بيماران فشار خون بالا که پياده روي تند مي کنند موفق مي شوند فشار خون خود را کاهش دهند. ورزش به قلب کمک مي کند تا از اکسيژن به طور موثري استفاده کند بدون اين که به پمپاژ شديد خون نياز باشد. ورزش هاي سنگين حداقل روزي ۳۰ دقيقه در روز که ضربان قلب را بالا ببرد انجام دهيد. سعي کنيد به سرعت و يا مسافت پياده روي خود اضافه کنيد تا از قلب تان کار بکشيد.

*تنفس عميق

در تکنيک« تنفس آرام »هورمون هاي استرس کاهش مي يابد.هورمون هاي استرس نوعي آنزيم به نام «رنين» موجود در کليه ها را که باعث بالا رفتن فشار خون مي شود ، افزايش مي دهد.سعي کنيد به مدت ۵ دقيقه در اول صبح و آخر شب نفس عميق بکشيد و سپس با خارج کردن نفس تمامي تنش ها را از بدن خارج کنيد.

*مواد غذايي غني از پتاسيم انتخاب کنيد

گنجاندن ميوه و سبزي غني از پتاسيم نقش مهمي در کاهش فشار خون دارد. سعي کنيد روزي ۲ تا ۴ هزار ميلي گرم پتاسيم مصرف کنيد. منابع عالي پتاسيم شامل گوجه فرنگي، آب پرتقال، سيب زميني، موز، لوبيا قرمز، نخودسبز، طالبي، ميوه هاي خشک مانند کشمش و  آلو است.

* مراقب مصرف ميزان سديم باشيد

افراد مسن و کساني که سابقه بيماري فشار خون بالا در خانواده دارند نسبت به بقيه بيشتر در معرض خطر فشار خون بالا مرتبط با نمک قرار دارند.و از آن جا که تشخيص و ارتباط فشار خون بالا با نمک امري ناممکن است، بهتر است همه افراد خانواده در مصرف نمک احتياط کنند. مصرف حدود نصف قاشق مرباخوري نمک در روز مجاز است.

* شکلات تلخ مصرف کنيد

اين نوع شکلات حاي فلاوونو ئيداست که باعث انعطاف پذيري بيشتر رگ هاي خوني مي شود. در بررسي انجام گرفته، مشخص شد ۱۸ درصد بيماراني که به طور روزانه شکلات تلخ مصرف مي کردند، شاهد کاهش فشار خون خود بودند. مصرف ۱۲ گرم شکلات حاوي ۷۰ درصد کاکائو توصيه شده است.

* چاي مصرف کنيد

داوطلباني که روزي ۳ فنجان چاي گل باميه مي خوردند طي ۶ هفته نسبت به ديگران کاهش فشار خون پيدا کردند. مواد شيميايي موجود در اين گل نقش زيادي در کاهش فشار خون دارد.

* حجم کارتان را پايين بياوريد

ساعت کاري بيش از ۴۱ ساعت در هفته خطر فشار خون را ۱۵ درصد افزايش مي دهد. اضافه کاري هم چنين ورزش کردن و سالم خوردن را نيز سخت مي کند. اگر صبح زود منزل را ترک مي کنيد، سعي کنيد به موقع به منزل برگرديد تا فرصتي براي ورزش و تهيه غذايي سالم داشته باشيد.

* به موسيقي آرام گوش دهيد

علاوه بر مصرف دارو و تغيير دادن شيوه زندگي، گوش دادن موسيقي در کاهش فشار خون نقش دارد. محققان از ۲۸ داوطلب بزرگسال که داروي فشار خون مصرف مي کردند خواستند به مدت ۳۰ دقيقه به شنيدن موسيقي آرام در حالي که به آرامي نفس مي کشند بپردازند. پس از گذشت يک هفته فشار خون داوطلبان کاهش يافت.

* خروپف را درمان کنيد

خروپف هاي بلند و پيوسته يکي از عمده ترين علايم آپنه (اختلال خواب به علت قطع شدن تنفس) است. محققان آمريکايي دريافتند که اغلب مبتلايان به آپنه داراي الدوسترون (Aldosterone) نوعي هورمون که فشار خون را افزايش مي دهد هستند در واقع نيمي از بيماران مبتلا به آپنه از فشار خون رنج مي برند. علاوه بر آپنه، خستگي مفرط طي طول روز و سردرد صبحگاهي نيز مي تواند از علايمفشار خون بالا باشد.

منبع:سلامت