کدام اجاق براي آشپزخانه مناسب است ؟

کدام اجاق براي آشپزخانه مناسب است ؟

آشپزخانه بدون اجاق معنا و مفهومي ندارد. اجاق‌گاز مهم‌ترين وسيله در آشپزخانه به شمار مي‌رود و بايد بيش از بقيه وسايل در انتخاب آن دقت داشته باشيد تا مطابق شرايط آشپزخانه‌تان مناسب‌ترين را برگزينيد. اجاق‌هاي گازي، الكتريكي، اجاق‌هاي بزرگ و قديمي يا اجاق‌هاي توكار با شعله‌هاي مجزا، انواع انتخاب‌هايي هستند که پيش روي شما قرار دارند.
البته بودجه، فضا و ترجيحات شخصي شما تا حد زيادي در انتخابتان تاثيرگذار خواهد بود؛ با اين حال بهتر است كاتالوگ‌هاي مربوط به اين‌گونه وسايل را مطالعه و مدل‌هاي مختلف اجاق‌، امكانات و پيشرفته‌ترين فناوري‌هاي موجود را بررسي کنيد.

ارزان‌‌ترين انتخاب، خريد يك اجاق ساده فردار با شعله مركزي اما امروزه مدل‌هاي عريض‌تر آن نيز به بازار عرضه شده‌است. قبل از خريد، دقت كنيد كه فر آن مطابق با نياز شما باشد (ظرفيت داخلي آن بايد از بيرون قابل برآورد باشد) و توجه داشته باشيد كه فرهاي خودشوي، عموما فضاي پخت كمتري دارند. در صورت امكان، فري تهيه كنيد كه در‌هاي شيشه‌اي داشته باشد. در شيشه‌اي آسان‌تر شسته مي‌شود و در زمان پخت نيز مي‌توانيد مواد داخل آن را ببينيد.اجاق‌هاي امروزي بسيار متنوع‌تر از انواع قديمي است و داراي كباب‌پزها، شعله‌هايي براي سرخ‌كن‌هاي بزرگ، جايي خاص براي ماهي‌تابه و انواع دو شعله‌اي يا شش شعله‌اي هستند.

اگر شعله‌ها را جداگانه خريداري مي‌كنيد، در انتخاب خود دقت كنيد تا پاسخگوي نياز و آشپزخانه شما باشند (جنس اين شعله‌ها بسيار متنوع است: شيشه، استيل، لعابي) و تصميم بگيريد كه كدام يك از آنها براي شما كارآيي بهتري خواهد داشت.

به عنوان مثال اگر سطح كابينت شما باريك است، اجاق‌هاي خوراك‌پزي چهار شعله كه همه در يك رديف قرار دارند را انتخاب كنيد؛ اگر چپ دست هستيد، اجاق‌هايي را انتخاب كنيد كه كليدهاي تنظيم آن برخلاف اجاق‌هاي استانداردي كه در سمت راست قرار دارند، در جلوي اجاق‌ قرار گرفته باشند تا براي دسترسي به كليدها مجبور نباشيد دست خود را روي اجاق و گرما بگيريد. همچنين اطمينان حاصل كنيد كه شعله‌هاي كافي در اختيار داريد تا بتوانيد در آن واحد چند ماهي تابه و قابلمه را روي آن قرار دهيد.

ojaghgaz1

اجاق‌هاي قديمي و اشعه‌سوز

اجاق‌هاي قديمي داراي پوشش لعابي بسيار سنگين هستند و بايد كفپوش محكمي داشته باشند. اين اجاق‌ها با گاز، نفت، برق يا سوخت جامد كار كرده و صفحه شعله‌‌ها و فر آنها دائماً داغ مي‌شود. افرادي كه اين نوع اجاق‌ها را ترجيح مي‌دهند، بر اين باورند كه اين اجاق‌ها در مقايسه با مدل‌هاي جديد و مدرن، كارآمدتر است و عملكرد بهتري دارند. اين اجاق‌ها از نظر قيمت ارزان نيستند اما طول عمر آنها زياد است و اين قابليت را دارند كه منازل شما را گرم كنند.

گازي يا برقي؟

هنگامي كه نوبت انتخاب بين اجاق‌هاي گازي و برقي مي‌رسد، تفاوت‌ها بسيار كم و انتخاب بسيار سخت است. با وجود اينكه كنترل چراغ‌هاي گازي آسان‌تر است، اجاق‌هاي هالوژني، خدماتي مانند چراغ‌هاي گازي را ارائه مي‌دهد، گرماي آنها بسيار سريع است و به راحتي نيز خاموش مي‌شوند. اما هر گونه سوختي كه انتخاب كنيد، اكثر غذاهايي كه امروزه ما طبخ مي‌كنيم، سرخ كردني يا بخارپز هستند كه توليد بخار، بو و دود مي‌كنند بنابراين تهويه مناسب به صورت هواكش‌ها يا هود ضروري به نظر مي‌رسد.

اجاق‌هاي پيشرفته و مدل‌هاي فرانسوي

اين وسايل مدرن و پيشرفته، ظرفيت بالايي براي پخت و پز دارند و شامل دو يا چند اجاق چند منظوره، پنج يا شش شعله گازي، گريل‌ها و فرها هستند.حتي ممكن است تسهيلاتي مانند كشوهاي گرم كننده، بخارپز و چرخ‌هاي دوار براي كباب كردن نيز داشته باشند. اجاق‌هاي مجزا بسيار سنگين هستند و نياز به كفپوش‌هاي محكم نيز دارند. اين نوع اجاق‌ها از مدل‌هاي مورد علاقه سرآشپز‌ها و معمولا بسيار گران‌قيمت هستند.

اجاق‌هاي توكار و شعله‌هاي مجزا

يكي ديگر از مدل‌هاي بسيار رايج امروزي، اجاق‌هاي توكاري هستند كه شعله‌هاي مجزا دارند و به شما اجازه مي‌دهند تا دو فضاي مجزاي پخت و پز داشته و فر خود را نيز در محل مناسبي جاي دهيد (به عنوان مثال در ارتفاع كمر يا چشم). اين اجاق‌گاز‌ها بسيار گران‌تر از اجاق‌هاي مجزاي استاندارد، اما در عين حال انعطاف‌پذيرتر و متداول‌تر هستند.

منبع : takmahfel