کمک به حل مشکلات چشم با مصرف قهوه

کمک به حل مشکلات چشم با مصرف قهوه

تیمی از محققان دانشکده شیمی دانشگاه حیدرآباد هند نشان داده اند که یک فنجان قهوه می تواند به حل مشکلات چشم کمک کند. یافته های این پژوهشگران نشان داد که ماده شیمیایی کافئین می تواند به تهیه دارو برای مبارزه عفونتهای چشم کمک کند.

محققان این دارو را با هم بلور کردن (cocrystalize) یک آنتی بیوتیک با کافئین فرمول بندی کردند.

داروی سولفاستامید که معمولا برای درمان عفونتهای چشمی بویژه ورم ملتحمه استفاده می شود، اغلب با پلک زدن بیمار و همچنین با اشک چشم از بین می رود. این امر منجر به ناراحتی و عوارض ناشی از بکارگیری دوزهای بیشتر و فراوانتر این دارو می شود.

طرحهای مختلفی مانند قرار دادن سولفاستامید در ریزکره های زیست تجزیه پذیر برای آزادسازی کندتر دارو و از بین نرفتن آن توسط دانشمندان بررسی شد. اما این روشها یا تاثیر دارو را محدود می کردند و یا برای ورود به بازار مناسب نبودند.

محققان برای حل این مشکل، از هم بلورها استفاده کردند. بلوری کردن یک داروی موجود با ماده ایمن دیگر می تواند ویژگیهای فیزیکی شیمیایی یک دارو را بدون تغییر دادن مولکولهای خود دارو تغییر دهد.

آنها نتیجه گرفتند که جایگزینی پیوندهای ضعیفتر هیدروژن در بلورها با نمونه های قویتر می تواند انحلال پذیری و سرعت انحلال بلور را کاهش دهد. از این رو مجموعه ای از مولکولها با سولفاستامید هم بلور شدند.

شناسایی تعاملات میان مولکولی که با شکل گیری هم بلور قابل تغییر است، این پژوهش را ارزشمند کرده و آن را از میان دیگر استراتژی های طراحی بارز کرده است.

کافئین یکی از موفق ترین ترکیبات نشان داده که دارو را کمتر انحلال پذیر می سازند و همچنین بلور را متراکمتر می کند که به معنی نزدیکتر قرار گرفتن مولکولها در مقایسه با ماده سولفاستامید به تنهایی است.

منبع: گروه بهداشت و سلامت مجله اینترنتی پارسی وان