کناف چیست و مزایا و معایب آن کدامند؟

کناف چیست و مزایا و معایب آن کدامند؟

شرکت کناف يکی از بزرگترين توليد کنندگان سيستمهای ساخت و ساز خشک در جهان می باشد. اين شرکت در سال ١٩٣٢ در آلمان تأسيس شد. شرکت کناف گچ شاخه تولیدی شرکت کناف در زمینه مواد پودری و مواد و مصالح ساختمانی با پایه سیمانی در ایران است.

همانطور که میدانید در ساختمان سازی سنتی از آجر + سیمان + کچ و خاک و گچ سفید برای ساخت یک دیوار ساده استفاده میشود. معایب این روش وزن بسیار زیاد سازه است همچنین در صورت وقوع زلزله اینگونه دیوار ها در مقابل لرزش ها فوق العاده ضعیف بوده و بعد از ترک خوردن به صورت اوار خراب میشود و باعث صدمه به ساکنین میشود. همچنین اینگونه دیوار ها فضای بسیار زیادی را اشغال میکند و هیچ گونه انعطافی برای طراحی از نظر زیبایی ندارد.
ولی استفاده از دیوار های کناف با وزن بسیار سبک تر برای ساختمان از نظر مقاومت در برابر زلزله و عدم صدمه به ساکنین در صورت خراب شدن به دلیل وزن سبک برتری چشم گیری نسبت به دیگر روش های دیوار کشی دارد.همچنین دیوار های کناف با عایق بودن بسیار بالا مانع از ورود و خروج گرما و یا صدا میشود.
دیوار های کناف با داشتن فضای خالی جهت عبور تاسیسات ساختمانی فوق العاده ایده ال است. به علاوه در دیوار های کناف میتوان از انواع طرح های هندسی جهت زیبا سازی ساختمان بهره برد. همچنین سرعت اجرای دیوار های کناف چندین برابر اجرای دیوار های سنتی است.در پایان اگر تمامی هزینه های آجر + سیمان + گچ و خاک و گچ سفید و کارگر جهت نصب یک دیوار را محاسبه کنید و با دیوار های کناف مقایسه کنید متوجه صرفه جویی در هزینه تا 50% خواهید شد.
روش اجرای دیوار های کناف بسیار ساده و سریع است. ابتدا رانر فولادی سبک 7 سانتی یا 10 سانتی را به زمین و سقف روبروی هم محکم میشود (توسط میخ یا پیچ و رویل پلاک). سپس استاد های فولادی سبک بین رانر های فولادی سبک پیچ میشوند و یک وجه دیوار را توسط پنل های گچی با ضمامت بالا و مناسب به استاد ها پیچ میشود.سپس در صورت نیاز از عایق (که میتواند انواع مختلفی باشد مثل عایق صوت,گرما,اتش و یا …) بین دو وجه دیوار استفاده میشود و در نهایت وجه دیگر دیوار توسط پنل تکمیل میشود.

بررسی مزایای سقف کاذب ( ساخت و ساز خشک )

مزایای سیستم سقف کاذب ( سقف کناف ) سیستم های ساخت و ساز خشک ( کناف ) بسیار قابل توجه بوده و باعث رشد روز افزون این سیستم در صنعت ساختمان امروزی دنیا گشته است در این جا به تعدادی از این موارد اشاره می کنیم :

۱- سرعت اجرایی بالا

۲- کاهش تعداد نیروی کار در پروژه

۳- هزینه پایین نسبت به دیگر سقف های کاذب ( گچ ورابیتس ، چوب و … )

۴- دقت بالا

۵- کاهش مصرف انرژی در ساختمان

۶- مقاوم دربرابر زلزله به دلیل ساختار مفصلی

۷- پوشش تأسیسات زیر سقف اصلی ساختمان

۸- دسترسی آسان به تأسیسات در مواقع نیاز به تعمیر و باز سازی

۹- سبک سازی در ساختمان بخصوص در برج ها

۱۰- قابلیت اجرای انواع پوشش روی سقف تمام شده ( بلکا ، رنگ ، کاغذ دیواری و … )

۱۱- امکان اجرا بصورت دکوراتیو ( اشکال دایره ، منحنی و غیره )

۱۲- قابل استفاده بودن فضا بلافاصله پس از اتمام اجرا

معایب سقف کناف:

1- در ابتدای ورود کناف به ایران ، به علت نا آشنایی نصاب ها و عدم رعایت ضوابط نصب کناف و زیر سازی کناف،پس از مدتی شاهد ول کردن سقف کاذب و یا ترک برداشتن سقف بودیم،که هر چند دیگر شاهد آن مشکلات نیستیم،ولی خاطره آن مشکلات در ذهن مصرف کننده ها و کارفرمایان باقی مانده و هنوز در ایران مخالفان زیادی در بین کارفرمایان و صاحب کاران وجود دارد.

2-در سقفهای دکورایتو ،چنانچه نصاب دقت لازم را نداشته باشدو پس از اتمام کار ایرادی وجود داشته باشد باز وبست کردن سقف باعث به هم ریختن قسمتهای از سقف خواهد بود،و نیاز یه دوباره کاری فراوان خواهد بود.

منبع: novintarrah.com