کودکان‌ وخطر بیماری تیروئید

کودکان‌ وخطر بیماری تیروئید
بسیاری از افرادی که مبتلا به تیروئید هستند نمی‌دانند که بیماری تیروئید می‌تواند کودکان‌شان را حتی در دوران جنینی و نوزادی نیز تحت تاثیر قرار دهد. همچنین مهم است بدانید که انواع خاصی از بیماری تیروئید که یک مولفه ژنتیکی یا ارثی که می‌تواند کودک را درمعرض بیشتر ابتلا به بیماری تیروئید قرار دهد، وجود دارد.
به عنوان مثال، اگر شما یا یکی از اعضای اقوام درجه یک‌ شما – والدین، برادر یا خواهر و کودکان – به هر نوع بیماری خودایمنی مبتلا باشید، یا به طور خاص مشکلات تیروئیدی خودایمنی مانند بیماری هاشیموتو یا بیماری گریوز داشته باشید- کودک‌تان مثل سایر بیماری‌های خود ایمنی با افزایش خطر ابتلا به بیماری خودایمنی مواجه است.
بیماری خودایمنی تیروئید می‌تواند در هر زمانی در دوران نوزادی یا کودکی خود را نشان دهد، اما آن‌ها معمولا در دوران بلوغ و بزرگسالی ظاهر می‌شوند. احتمال ابتلا به بیماری تیروئید در دختران ده برابر بیش‌تر از پسران است.
علاوه بر خطر خانوادگی مرتبط با بیماری خودایمنی، تعدادی از فاکتورهای تحریکی تیروئید و فاکتورهای خطر بیماری تیروئید برای کودکان وجود دارد.
برای مثال، درصد کمی از نوزادان تازه متولد شده در بدو تولدشان از کم کاری تیروئید مادرزادی رنج می‌برند. کم کاری تیروئید مادرزادی از تشکیل نامناسب غده تیروئید ناشی می‌شود، یا حاصل مصرف داروهای ضد تیروئید توسط مادر در طول مدت بارداری هستند. این نوزادن نیاز به آزمایش اولیه دارند و آزمایش تیروئید اولیه شامل تست استاندارد خونگیری پاشنه پا است که برای مسائل بهداشتی مختلف بیشتر نوزادان تازه متولد شده استفاده می‌شود.
نوزادان مبتلا به کم کاری تیروئید مادرزادی نیازمند درمان به موقع و مناسب به منظور جلوگیری از عوارض مادام العمر و نواقص مادرزادی ناشی ازکم کاری تیروئید و عدم کفایت هورمون تیروئید هستند.
جنین ، نوزاد و کودکان تازه متولد شده‌ی مادرانی که بیماری گریوز و کم کاری تیروئید آن‌ها به طور مطلوب و کافی درمان نشده باشند، در طول مدت بارداری و بعد از تولد با خطر مشکلات تیروئید در حال پیشرفت بیشتری روبه رو هستند. اگر مادری تحت درمان داروهای ضد تیروئید زیادی باشد، کودک می‌تواند با کم کاری تیروئید گذرا متولد شود.
اگر مادر مبتلا به پرکاری تیروئید به میزان کافی معالجه نشده باشد، کودک می‌تواند با پرکاری تیروئید گذرا یا با افزایش سطح آنتی‌بادی متولد شود که پاک‌سازی گردش خون نوزاد تازه متولد شده می‌تواند هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد.
همچنین جنین، نوزادان و کودکان در معرض خطر ابتلا به مشکل‌های تیروئید شامل ندول‌های تیروئید، پرکاری تیروئید و سرطان تیروئید در نتیجه‌ی قرارگرفتن در معرض تشعشعات قرار دارند. به خصوص غده‌های تیروئید کودکان به اثرات زیان‌بار اشعه حساس هستند. این قرارگرفتن در معرض اشعه معمولا نتیجه‌ی اقدامات پزشکی است که با تابش‌های اشعه‌ای زیادی همراه است؛ به طور مثال مادرانی که در زمان بارداری تحت اشعه‌های ایکس یا اسکن‌های کنتراست یا درمعرض تشعشعات محیطی مانند فاجعه هسته‌ای چرنوبیل یا فوکوشیمای سال‌های گذشته قرار گرفتند.
تخمین زده شده است که بیش‌ از 5 الی 10 درصد از سرطان‌های تیروئید ناشی از عوامل ژنتیکی یا ارثی هستند. این بدین معنی است که کودکانی که دارای خواهر و برادر، والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ‌ مبتلا به سرطان تیروئید یا سایر سرطان‌های غدد یا دارای اعضای خانواده‌ با آزمایش مثبت برای جهش‌های ژنتیکی‌ مانند جهش RET هستند، بیشتر در معرض خطر سرطان تیروئید پیشرفته هستند.
همچنین کودکانی که سابقه خانوادگی سرطان غدد درون ریز مختلف دارند، بیشتر در خطر سرطان تیروئید هستند.

علائم

جنین‌ و کودکان دارای بیماری تیروئید ممکن است دارای علائم زیر باشند:

بی قراری
اختلالات خواب
مسائل مربوط به عملکرد مدرسه
کاهش وزن یا اختلال رشد
کاهش اشتها، یا نگرانی مرتبط با بی‌اشتهایی عصبی یا اختلالات در خوردن
عصبانیت
افسردگی
یبوست
مدفوع شل یا اسهال
چشم‌های گشاد و یا چشم برآمده
حس غیر عادی سرما یا گرما
کمبود انرژی
پف آلودگی یا تورم
صدای خشن
موهای شکننده
پوست تیره
بروز کبودی
تاخیر رشد استخوانی بر اثر اشعه ایکس
به تاخیر افتادن بلوغ در نوجوانان
گالاکنوره یا ترشح سینه‌ای سفید
بلوغ زودرس
سردرد
اختلالات بینایی

اطلاعات بیشتر

داشتن سندروم داون همچنین کودک را بیشتر در معرض خطر بیماری تیروئید قرار می‌دهد.
کودکان آسیب‌دیده سانحه فوکوشیما بیشتر با میزان اختلالات تیروئیدی مواجه می‌شوند.
پرکاری تیروئید برای نوزادان تازه متولد شده ناشی از پرکاری تیروئید در دوران بارداری و پرکاری تیروئید دوران نوزادی می‌باشد.
درک و تشخیص کم کاری تیروئید مادرزادی در نوزادان و کودکان
درمان کم کاری تیروئید مادرزادی در نوزادان و کودکان

 

منبع:راسخون