گام های اساسی روز جشن عروسی

گام های اساسی روز جشن عروسی

برنامه ريزي عروسي

روز عروسي يکي از مهمترين روزهاي زندگي است . جشن عروسي در اين روز بايد بدون هيچ کم و کاستي برگزار شود. اقدامات قبل و بعد از عروسي بايد به طور دقيق برنامه ريزي شوند. برنامه ريزي براي برگزاري جشن عروسي ممکن است حتي تا يک ماه به طول انجامد. در اينجا برخي از اساسي ترين گامهايي که مي بايست در برنامه ريزي هاي خود مد نظر قرار دهيد ذکر مي کنيم:

گام اساسي اول : تعيين تاريخ عروسي

 بديهي است که همه برنامه ريزي هاي شما به اين تاريخ بستگي دارد. بنابراين ابتدا متناسب با آداب و رسوم خودتان نسبت به تعيين اين تاريخ اقدام کنيد. فراموش نکنيد که در تعيين روز عروسي مسايل زير را در نظر بگيريد:

 – تاريخ عروسي روي هزينه هاي شما تاثير مي گذارد. بعنوان مثال هزينه هاي اجاره تالار در روزهاي خاص و اعياد و تعطيلات با روزهاي عادي متفاوت است. حتي فصل برگزاري عروسي شما مي تواند تاثير زيادي در هزينه هاي شما داشته باشد.

 –  مهمانان را در نظر بگيريد. اگر مهمانهايي از راه دور داريد بهتر است روزهاي تعطيل را براي جشن خود انتخاب کنيد.

 – اگر در شهرهاي پرترافيک زندگي مي کنيد، در نظر داشته باشيد که معمولا ترافيک خيابان ها در تاريخ هاي خاص مثل: روز مادر، روز پدر و ساير اعياد به مراتب بيشتر از روزهاي عادي است و ممکن است روي برنامه ريزي شما تاثير بگذارد.

 –  در تعيين تاريخ  عروسي خود،‌تداخل با برنامه ها و مراسم دوستان، آشنايان و نزديکان را مد نظر داشته باشيد. بهتر است قبل از نهايي کردن تاريخ عروسي ،‌يک بار آن را در بين نزديکان و بزرگترهاي فاميل عنوان کنيد تا مطمئن شويد با مراسم ديگري تداخل ندارد.

 گام اساسي دوم: تهيه ليست ميهمانان

 اهميت اين گام کمتر از تعيين تاريخ عروسي نيست. بسياري از خانواده ها تصوري که  از تعداد مهمانان خود دارند با واقعيت منطبق نيست. بنابراين هرگز به حدس و گمان و تخمين اکتفا نکنيد. خواهيد ديد وقتي ليست ميهمانان خود را روي کاغذ بياوريد، با آنچه در ذهن داشتيد تفاوت زيادي دارد. نکته ديگر اين است که تهيه اين ليست شايد تا يک هفته به طول انجامد. چراکه برخي از مهمانان در ابتدا از قلم مي افتند. بنابراين هرچه سريع تر ليستي کامل و شسته و رفته از مهمانان خود و همسرتان با ذکر نام  و تعداد افراد خانواده مدعو، تهيه کنيد.

 گام اساسي سوم : تعيين بودجه عروسي

 بعد از تعيين تاريخ عروسي و تعداد مهمانان، بايد نسبت به بودجه اي که قصد داريد براي عروسي خود خرج کنيد، تصميم گيري کنيد. بهتر است قبل از هرچيز در اين مورد با دوستان و نزديکاني که اخيرا مراسم عروسي خود را برگزار کرده اند مشورت کنيد. هزينه ها را به صورت تفکيک شده ( تشریفات عروسي ،‌لباس عروس ، آرايش عروس ،‌ گل ،‌ماشين عروس و … ) روي کاغذ بنويسيد. سپس نسبت به تعديل آنها با توجه به آنچه که در نظر گرفته ايد اقدام کنيد..

 گام اساسي چهارم: تعيين محل برگزاري مراسم عروسي

 باغ يا تالار ، منزل مسکوني و يا ويلاي يکي از نزديکان فرقي نمي کند. آنچه مهم است توافق شما و همسرتان بر سر محل برگزاري و نيز بودجه اي است که براي آن در نظر گرفته ايد. در تعيين محل برگزاري مراسم عروسي علاوه بر اينها، نکات ديگري نظير: تعداد مهمانان، فصل برگزاري عروسي، آب و هواي منطقه، مسافت ، فرهنگ و آداب و رسوم خانواده ها مي تواند در تصميم گيري شما درباره محل برگزاري مراسم تاثير گذار باشد.

 اگر تاريخ عروسي شما ، يکي از اعياد و يا روزهاي خاص است، هرچه سريع تر نسبت به رزور تالار و يا باغ اقدام کنيد. چراکه ممکن است در تاريخ مورد نظر شما ، تالار ها و باغ هاي مناسب رزرو شده باشند.

ساير اقدامات :

چهار گامي که در بالا ذکر شد در واقع گامهاي اصلي برنامه ريزي عروسي هستند که حداقل شش ماه قبل از تاريخ برگزاري عروسي بايد انجام شده باشند. بعد از تعيين تاريخ، تعداد مهمانان ، بودجه و محل برگزاري مراسم عروسي‌، بايد نسبت به برنامه ريزي موارد زير اقدام کنيد:

انتخاب دفتر ثبت ازدواج : در صورتي که قبلا به صورت رسمي ازدواج خود را ثبت نکرده ايد مي بايست نسبت به هماهنگي و رزرو قرار ملاقات با دفتر ثبت ازدواج، اقدام کنيد. سعي کنيد مسافت دفتر ثبت ازدواج با محل مراسم را درنظر بگيريد.

عکاس و فيلم بردار عروسي:

با توجه به تنوع زيادي که در اين قسمت هست، ممکن است انتخاب عکاس و فيلم بردار متناسب با سليقه شما گاه حتي تا يک ماه به طول انجامد. شما مشغله هاي ديگري هم داريد پس اين مورد را نيز در اولويت قرار دهيد. حداقل تا ۴ ماه قبل از عروسي بايد قرارداد عکس و فيلم عروسي خود را تنظيم کرده باشيد.

آرايشگاه عروس :

اين مورد نيز مي بايست حداقل چهارماه قبل از عروسي رزرو شده باشد. بنابراين قبل از اينکه دير شود و استرس آن دامنگير شما شود،‌ در آرامش و با فراق بال اقدام به انتخاب آرايشگاه عروس کنيد. در اين مورد نزديکي محل آرايشگاه به آتليه عکاسي و گل فروشي را فراموش نکنيد.

لباس عروس و کت و شلوار داماد:

يکي از مهم ترين برنامه هاي شما انتخاب لباس است. شما بايد زمان و انرژي زيادي را صرف کنيد تا بتوانيد لباس عروس و کت و شلوار داماد را انتخاب کنيد. پس هرگز اين موارد را به روزهاي آخر موکول نکنيد. سعي کنيد حداقل تا دو ماه قبل از عروسي، اين موارد را نهايي کرده باشيد.

 گل فروشي :

 دسته گل عروس ، تزيين ماشين عروس ، گل آرايي سالن پذيرايي و … همه اينها مستلزم انتخاب و تنظيم وقت با يک گل فروشي مناسب است که مي بايست حداقل يک ماه قبل از عروسي انجام شده باشد.

ماشين عروس:

 چنانچه قصد داريد ماشين عروس را اجاره کنيد و يا از دوستان و آشنايان امانت بگيريد،‌ حداقل يک ماه قبل از عروسي هماهنگي هاي لازم را انجام دهيد. نبايد انجام اين هماهنگي ها را به روزهاي آخر موکول کنيد.

 محل سکونت:

 طوري برنامه ريزي کنيد که حداقل ۱۵ روز قبل از برگزاري مراسم ، منزل مشترک شما آماده زندگي باشد. تميزکاري و نظافت، رنگ و نقاشي ، جهازبرون و چيدن وسايل ، نصب پرده ها و … زمان و انرژي زيادي را از شما خواهند گرفت. هرگز اين موارد را تا روزهاي آخر به تاخير نيندازيد. اگر قصد رهن و  يا اجاره خانه را داريد حداقل دوماه قبل از عروسي بايد اقدام کنيد. قرارداد اجاره شما يک ماه قبل از مراسم بايد امضا شده باشد. پس اگر مي خواهيد استرس نداشته باشيد، عجله کنيد.

 خريد عروس و داماد:

 معمولا در آداب و رسوم اکثر مردم، خريدهايي موسوم به خريد عروس و داماد وجود دارد و اجناسي از قبيل: چمدان ، آينه و شمعدان ، لباس ، ساعت ، لوازم آرايشي و بهداشتي و … وجود دارد. مطابق با آداب ورسوم خود اين خريدها را برنامه ريزي و اجرا کنيد.

 تهيه و توزيع کارت عروسي:

 خيلي از خانواده ها تهيه و توزيع کارتهاي دعوت را جزء آخرين اقدامات  قرار مي دهند و معمولا در روزهاي نزديک به عروسي با عجله اقدام به نوشتن و توزيع کارتها مي کنند. درنتيجه برخي از مهمانان از قلم مي افتند و يا براي رساندن کارت دعوت به دست برخي ازمهمانان فرصتي نمي ماند . متاسفانه اين موارد در جشنهاي عروسي بسياري ديده شده است. توصيه مي کنيم با استفاده از ليست مهمانان که در گام دوم برنامه تهيه کرديد، حداقل يک ماه مانده با تاريخ برگزاري عروسي ، کارتها را سفارش بدهيد و پس از دريافت، اقدام به نوشتن کارتها کرده و به مرور آنها را توزيع کنيد. به اين ترتيب هم احترام مهمانان حفظ شده است و هم مطمئن هستيد که همه کارت دريافت کرده اند.

 چنانچه با استفاده از اين نکات ، جزئيات مراسم عروسي خود را برنامه ريزي کنيد،‌ مي توانيد اطمينان داشته باشيد که عروسي شما بدون هيچ نگراني و استرسي به بهترين نحو ممکن برگزار خواهد شد. بسياري از استرس ها  و نگراني هاي قبل و بعد عروسي ريشه در عدم برنامه ريزي دارد. بنابراين از همين حالا نسبت به برنامه ريزي مراسم عروسي خود اقدام کنيد.

منبع: mizban-wedding.com