گردو و خواص آن

گردو و خواص آن

خواص داروئی گردو :

گردو از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است .

گردو؛ غذای مغز

گردو را به نام “غذای مغز” نیز می شناسند و این فقط به خاطر شباهت آن به مغز نیست، بلکه به خاطر وجود امگا ۳ فراوان آن می باشد. برای درست عمل کردن مغز، به امگا ۳ نیاز داریم.

گردو دوستدار قلب

طبق تحقیقات تازه خوردن گردو بعد از غذا ممکن است باعث کاهش آسیب هایی شود که غذاهای چرب به سرخرگ ها وارد می کنند.گردو غنی از ترکیباتی است که تا حدودی از سفت شدن سرخرگ ها جلوگیری و به حفظ انعطاف پذیری آنها کمک می نماید .

گردو حاوی آرژینین، یک آمینو اسید است که بدن از آن برای تولید اکسید نیتریک استفاده می کند. وجود این ماده برا ی حفظ خاصیت انعطاف پذیری قلب لازم است .

گردو همچنین حاوی آنتی اکسیدان ها و اسید آلفا-لینولئیک (ala)- یک نوع اسید چربی امگا۳ نباتی با خواص بهداشتی است. به گفته محققان و کارشناسان تغذیه مصرف بالای این اسید چرب فرد را در برابر حمله قلبی محافظت می‌کند.
به گزارش هلث سنترز، محققان دانشگاه لومالیندا دریافته‌اندکه با افزودن چند گردو به رژیم غذایی روزانه می‌توان از خطر بیماری قلبی کاست.

گردو، داروی ضد سرطان

تحقیقات نشان می دهد اکسیداسیون چربی‌ها در جریان خون به سلامت فرد آسیب می‌زند و منجر به آترواسکلروزیس (‌تصلب شرائین) می‌شود و رژیم حاوی گردو اکسیداسیون لیپیدهای­خون را کاهش می‌دهد. به علاوه گردو حاوی فلاونوئیدی بنام اسید الاژیک است که این ماده می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را مسدود کند.

یک مطالعه جدید از محققان در دانشگاه کالیفرنیا دیویس نشان می دهد رژیم غذایی غنی از گردو یا روغن گردو می تواند رشد سرطان پروستات را کند نماید.

آقایان با مصرف روزانه چند عدد گردو می توانند از این سرطان پیشگیری کنند.

همچنین گردو در کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان مفید است. وجود آنتی اکسیدان‌ها و فیتوسترولها در گردو در کاهش ابتلا به این بیماری مفید است.

مصرف گردو در کاهش وزن

هر اونس گردو شامل سه واحد چربی، چهار گرم پروتئین و دو گرم فیبر است کهکنترل‌ کننده خوبی برای وزن افراد است.

اگر تصمیم گرفته‌اید چند کیلویی لاغر شوید بدانید گردو می‌تواند همیار خوبی برای رسیدن به خوش اندامی باشد. به خاطر این که اگر قبل از غذا یک مشت گردو (۳۰ گرم) میل کنید بدون شک اشتهایی برای پرخوری و به خصوص صرف دسرهای خامه‌ای و غیره نخواهید داشت. در این صورت نه تنها پرخوری نمی‌کنید بلکه کلی فیبر هم نصیبتان می‌شود. به خاطر این که گردو سرشار از فیبر است برای همین سیری طولانی مدتی ایجاد می‌کند. زمانی که فیبرها وارد معده می‌شوند آب را به خود جذب می‌کنند و حجیم می‌شوند. برای همین به این زودی‌ها گرسنه‌تان نمی‌شود.

در یکی از مطالعات در مورد تاثیر گردو بر کاهش وزن به مقایسه دو گروه افراد شرکت‌کننده، یک گروه دریافت‌کننده گردو و گروه دوم بدون مصرف گردو پرداخته است. هر دو گروه رژیم کم چربی داشتند و روزانه کالری یکسانی دریافت می‌کردند. در ۶ شش ماه اول پیگیری مطالعه هر دو گروه میزان مشابهی وزن کم کردند اما با طولانی شدن پیگیری در شش ماه دوم مطالعه شرکت‌کنندگان مصرف‌کننده گردو در ادامه کاهش وزن و چربی بدن خود موفق‌تر بودند در حالی که گروه دوم با اینکه رژیم‌شان را ادامه می‌دادند، به ایست وزنی رسیده بودند.

مصرف گردو در یبوست

گردو سرشار از فیبر است. فیبرهای غذایی تأثیر بسیار خوبی روی عملکرد روده‌ها می‌گذارد. در واقع باعث می‌شوند روده ها کار دفع را راحت‌تر انجام دهند.

مصرف گردو در کلسترول بالا

گردو سرشار از «استرول‌های گیاهی» است و برای همین می‌تواند میزان کلسترول بد خون را کاهش دهد. استرول‌های گیاهی دارای یک بافت شیمیایی هستند که به کلسترول نزدیک است. برای همین می‌توانند در روده‌ها کلسترول بد را به خود جذب کنند و میزان آن را کاهش دهند. زمانی که کلسترول بد خون کاهش پیدا می‌کند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مانند مشکلات عروق کرونری نیز کاهش می‌یابد.

خواص و مضرات گردو

مصرف گردو در بارداری و شیردهی

مصرف گردودر دوران بارداری برای سلامت اعصاب جنین لازم است.

اگر زن حامله روزی یک عدد گردو بخورد پس از زایمان پوست شکمش زیبایی خود را حفظ خواهد کرد.

مادران شیرده در برنامه غذایی خود حتما از گردو استفاده کنند.

فواید گردو برای پوست

ویتامین B موجود در آن، کاهش دهنده استرس است که در شادابی و حفظ سلامت پوست نقش مهمی دارد. استرس بالا منجر به چین و چروک زود رس می شود. ویتامین های B و E موجود در گردو با رادیکال های آزاد مقابله می کند.
روغن گردو باعث رطوبت پوست می شود. با تغذیه پوست، سلول های سالم تر و باطراوت تر تشکیل می شود.
استفاده منظم از روغن گردوی کمی ولرم برای دور چشم، سیاهی دور چشم را کاهش می دهد. عصاره این روغن، کاهش دهنده پف و آرامش دهنده چشم است.
روغن گردو نیز برای محافظت از پوست و خشکی آن توصیه می‌شود.

فواید گردو برای مو

منبع عالی پتاسیم، اسیدهای چرب امگا ۳، ۶ و ۹ است که همه این مواد، تقویت کننده فولیک های مو است.
مصرف منظم روغن گردو از طاسی پیشگیری می کند.
خاصیت مرطوب کننده دارد و در نتیجه ضدشوره است.
از بروز عفونت بر اثر کچلی پیشگیری می کند.

مصرف گردو در دیابت

یک رژیم غذایی روزانه نسبتا کم چرب (یا کمتر از ۳۰ درصد کالری به صورت چربی) که شامل ۳۰ گرم گردو باشد ، منحنی لیپیدی بیماران دیابت تیپ دو را بهبود می بخشد. گردو حاوی مقادیر قابل ملاحظه ای اسیدهای چرب اشباع نشده (اسیدهای چرب امگا – سه) است که مسوول این تاثیرات سودمندند. اسیدهای چرب امگا – سه مقاومت به انسولین را که یکی از علایم اولیه دیابت تیپ دو است ، بهبود می بخشد.

مفید در درمان ریفلاکس معده

مصرف روزانه ۲ عدد گردو می‌تواند تاثیر زیادی در تسکین و درمان ریفلاکس معده داشته باشد.

فواید گردو برای کودکان

مصرف گردو را در رشد فیزیکی کودکان بسیار مفید است.والدین سفره غذایی کودکان را با این ماده غذایی غنی کرده تا مقدار انرژی روزانه‌ لازم بدن کودک خود را فراهم کنند.

سایر فواید گردو:

گردو خون ساز و تصفیه کننده خون است.
گردو درمان کننده بیماریهای ریوی است.
گردو مسکن دل پیچه است.
اگر از گردو و عسل و مربا درست کنید برای اشخاص لاغر وتقویت و تحریک نیروی جنسی مفید است.
مربای گردو ملین بوده و آپاندیس را تقویت می کند.
خوردن گردو از تشکیل سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا جلوگیری می کند.
خوردن گردو برای تقویت جنسی مفید است.
گردو را با انجیر و موز بخورید مقوی حواس و مغز است.
۵۰گرم برگ گردو را در یک لیتر آبجوش ریخته و بمدت چند دققیه بجوشانید این جوشانده برای شست و شوی زخم ها و التیام انها بسیار مفید است .
چون گردو دارای مس می باشد بنابراین به جذب آهن در بدن کمک می کند.
از دیگر مزایای گردو کمک به بهبود خواب در افراد است، زیرا این ماده غذایی حاوی ملاتونین هورمونی است که باعث تنظیم.

هشدارها و مضرات :

به هیچ وجه نباید در خوردن گردو افراط و از پنج عدد در روز بیشتر مصرف بشود زیرا برای سلامتی زیان آور است .
با وجود این که چربی‌های موجود در گردو جزو چربی‌های مفید محسوب می‌شوند اما در هر حال این ماده‌ی غذایی چرب است و باید در مصرف آن دچار افراط نشوید.
زیاده روی در مصرف گردو ، باعث ورم لوزه و زخم دهان می شود. مخصوصا گردو برای گرم مزاج ها خوب نیست و معمولا بهتر است اینگونه افراد بعد از خوردن گردو دهان خود را بشویند و یا انار ترش و یا کمی سکنجبین یا سرکه بخورند.
کسانی‌که ناراحتی معده و کبد دارند نباید گردو بخورند .
کسانی که دچار حساسیت هستند گردو کمتر مصرف کنند.
خوابیدن در زیر درخت گردو به علت صدور فراوان گاز کربنیک در شب خطرناک است.
مغز گردو لطیف است و در اثر ماندن کهنه می شود و رنگ آن زرد یا قهو ه ای و طعمش تند می شود و باعث مسمومیت خواهد شد و نباید از آن استفاده شود .

منبع: 7ganj.ir