۱۰ باور غلط اما رایج در مورد سیگار

۱۰ باور غلط اما رایج در مورد سیگار

سیگار

صحبت از مضرات سیگار حرف تازه‌ای نیست. حتی خود سیگاری‌ها هم به خوبی می‌دانند که با هر پکی که به آن می‌زنند تا چه حد سلامتی خود را به خطر می‌اندازند.

۱۰ باور غلط اما رایج درمورد سیگار

طبق آخرین اخبار از سایت جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، حدود ۱۵ درصد ایرانی‌ها سیگاری هستند. آن‌ها سالانه ۶۴ میلیارد نخ سیگار مصرف می‌کنند که این میزان معادل ۵. ۲ تریلیون تومان هزینه به خانواده‌های ایرانی تحمیل می‌کند.

بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی سرانه مصرف دخانیات در ایران به‌طور متوسط ۱۱۵ هزار تومان است. مقایسه این رقم با سایر هزینه‌های خانوار نشان می‌دهد که ایرانی‌ها برای خرید حبوب، تعمیر مسکن و اقامت در هتل و مسافرخانه‌ها پول کمتری نسبت به سیگار مصرف می‌کنند.

گزارش‌های بانک مرکزی همچنین نشان می‌دهد که از سال ۸۵ تاکنون هزینه دخانیات در سبد خانوار ایرانی ۳. ۷ برابر شده است. یکی از علت‌های مهم این موضوع افزایش قابل توجه تورم در طول این مدت است که باعث شده هزینه مصرف دخانیات در سبد هزینه‌های خانوار ایرانی حدود چهار برابر شود.

من تفننی سیگار می‌کشم و خطری برایم ندارد

این باور کاملا نادرست است. نتایج بررسی‌های متعدد علمی نشان داده است که حتی یک نخ سیگار در روز نیز خطرات جدی برای سلامتی دارد که می‌توان به تحریک انتهای نای به واسطه دود سیگار تا بروز تومور‌ها در طولانی مدت اشاره کرد.

یادتان باشد که مصرف ۵ تا ۷ نخ سیگار در روز به مدت چندین سال نیز همین اثرات را دارد، یعنی فرقی نمی‌کند شما تفننی و در روز یک نخ سیگار بکشید یا ۷ نخ! در هر حال آسیب می‌بینید.

سیگار اراده را سلب می‌کند

این باور نیز اشتباه است. در خصوص سیگاری‌ها مسئله اراده مطرح نیست، بلکه مسئله مربوط به عادت می‌شود. اعتیاد به نیکوتین در همان بخشی از مغز قرار دارد که اعتیاد به حشیش واقع است. در واقع نیکوتین باعث ایجاد نوعی شادمانی و آرامش می‌شود و ضدافسردگی است.

سیگار نیز اعتیادآور است، اما بر خلاف مواد مخدر دیگر یا الکل فرد را از نظر اجتماعی منفور نمی‌کند؛ بنابراین هر فرد سیگاری می‌تواند اراده کرده و سیگار را ترک کند.

سیگارهای لایت آسیب کمتری دارند

خیر. کاملا غلط است. استفاده از واژه «لایت» صرفا باعث فریب مصرف کننده می‌شود. در واقع سیگارهای لایت عاری از قیر هستند و این مسئله آن‌ها را بی مزه می‌کند.

با این حال تولیدکنندگان طعم دهنده هایی به آن‌ها اضافه می‌کنند که اثرات جانبی نامطلوبی روی ریه‌ها و مثانه و … دارد. به همین دلیل سیگارهای لایت بی خطر و بی ضرر نیستند و فقط از نظر شیمیایی ترکیب آن‌ها متفاوت است.

توتون سیگار پیچ طبیعی‌تر است

خودتان را فریب ندهید. این باور غلط است. مزیت توتون سیگار پیچ این است که زمان زیادی برای آماده کردن و درآوردن سیگار می‌گیرد؛ بنابراین آتش زدن آن به سادگی و سرعت سیگارهای صنعتی نیست. در هر حال هیچ فرقی بین مضرات آن با سیگارهای معمولی نیست.

اگر مدت زمان طولانی سیگاری بوده اید، ترک کردن آن به هیچ دردی نمی‌خورد
حتی اگر بیش از پنجاه سال از سیگاری شدن تان می‌گذرد نیز می‌توانید از فواید ترک سیگار بهره ببرید. این باور اشتباه است. یادتان باشد که بعد از ۴۸ ساعت که سیگاری آتش نزده اید، حفره‌های ریه شروع به خلاص کردن خود کرده و بدن نیکوتین را دفع می‌کند.

رنگ پوست بهتر می‌شود و بوی دهان از بین می‌رود. قدرت بویایی و چشایی تقویت می‌شود؛ بنابراین گوش تان به این حرف‌ها بدهکار نباشد. حتی اگر ۹۰ سال دارید، بدانید که ترک سیگار برایتان مفید است.

من ورزش می‌کنم، در نتیجه با مضرات سیگار مقابله می‌شود

خیر. ورزش کردن خوب است، اما تاثیری در برطرف کردن مضرات سیگار ندارد. یادتان باشد سیگار کشیدن باعث ایجاد جهش ژنتیکی در سطح سلول‌ها می‌شود و ورزش هیچ تاثیری بر روی این مکانیسم ندارد. اما اگر سیگار را ترک کنید، ورزش کردن باعث بهبود سلامتی تان خواهد شد.

نیکوتین مسموم کننده است

به عقیده متخصصان، نیکوتین اعتیاد آور و ماده مخدر است. نیکوتین سرطان زا نیست، اما باعث افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب و آزاد شدن آدرنالین می‌شود. به خاطر وجود همین نیکوتین است که اعتیاد به دخانیات بروز می‌کند که ناشی از ترشح دوپامین در مغز و ایجاد نشاط است.

اگر سیگار را ترک کنم چاق می‌شوم

خیر. درست است که در حالت کلی سیگاری‌ها حدود دو کیلوگرم لاغرتر هستند، اما یادتان باشد که ترک سیگار باعث چاقی نمی‌شود، بلکه روش‌های جایگزین سیگار روی وزن تاثیر می‌گذارد. در واقع افرادی که بعد از ترک سیگار ۱۰ کیلوگرم چاق می‌شوند، افرادی هستند که سیگار را با چیزهای دیگری جایگزین کرده اند که چاق کننده هستند.

در واقع این افراد به دنبال راهی برای مقابله با میل به سیگار هستند. یادتان باشد که نیکوتین مانع از جذب مواد مغذی می‌شود.

سیگار افسردگی را کاهش می‌دهد

اشتباه نکنید. سیگار کشیدن راه مناسبی برای فرار از غم و غصه نیست. سیگار باعث خستگی کبد و کلیه‌ها شده و ضربان قلب را بالا می‌برد. تمیز کردن سموم حاصل از سیگار باعث ایجاد استرس فیزیولوژیکی می‌شود.

اما زمانی که برای برطرف کردن احساسات منفی که باعث استرس تان می‌شود سیگار می‌کشید، فقط استرسی را با استرس دیگر جایگزین کرده اید. سیگار، افسردگی و اضطراب‌های شما را از بین نمی‌برد، بلکه بدن را دچار استرس‌های دیگری می‌کند.

من جوان هستم و چند سال بعد، سیگار را ترک می‌کنم

کار سختی است که یک جوان را قانع کرد تا سیگارش را ترک کند، چون قدرت و نیروی جوانی در آن‌ها باعث می‌شود باوری به مضرات آن نداشته باشند. اما متاسفانه ۴۰ درصد سیگاری‌های جوان در معرض انواع بیماری‌های مربوط به دخانیات قرار دارند.

به همین دلیل هر چه زودتر اقدام به ترک سیگار کنید به میزان بیشتری آسیب‌ها و خطرات آن را خنثی کرده اید. یادتان باشد که ترک سیگار قبل از ۳۵ سالگی باعث افزایش امید به زندگی می‌شود.