۴ تفاوت بزرگ بین بازار اینترنتی و فروشگاه اینترنتی

۴ تفاوت بزرگ بین بازار اینترنتی و فروشگاه اینترنتی

 بازار اینترنتی و فروشگاه اینترنتی

در صنعت وب، یک بازار اینترنتی یا Marketplace، در واقع یک فروشگاه اینترنتی است با چند تفاوت عمده. دانستن این تفاوت ها به شما کمک می کند تا بتوانید انتخاب درستی برای خرید داشته باشید.

در ادامه، ۴ برتری بزرگ یک بازار اینترنتی مثل بامیلو را نسبت به فروشگاه های اینترنتی مطالعه کنید. این مطالب به شما کمک می کند تا در هنگام خرید بتوانید از تمام پتانسیل موجود استفاده کنید و حتی اگر قصد راه اندازی یک کسب و کار آنلاین برای فروش کالا به مشتریان خود را دارید، تصمیم بگیرید که یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید یا یک بازار اینترنتی یا همان Marketplace.

۱- نیاز به سرمایه گزاری کمتر

برای داشتن یک وبسایت فروشگاه اینترنتی، شما می بایست یک سرمایه گزاری نسبتا بزرگ داشته باشید یا اینکه موفق نخواهید شد. این سرمایه گزاری شامل:

هزینه لازم برای تهیه یک انبار.
مبلغ هنگفتی برای خرید اولیه کالاهایی برای فروش به مشتریان.
مبلغ زیادی برای صرف در راستای تولید محتوا، بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ و سئو. سئو در بازار اینترنتی چگونه است؟
و سایر هزینه هایی که شروع کار را برای یک استارت اپ تقریبا غیر ممکن می کند مگر اینکه دارای یک سرمایه گزار بزرگ باشد.

اما یک بازار اینترنتی،

در شروع کار نیازی به انبار ندارد چرا که تامین کننده ها کالا ها را در انبار های خود نگهداری می کنند.
نیازی به صرف هزینه های زیاد برای خرید اولیه محصولات و پر کردن انبار نیست چرا که فروشندگان، کالاهای لازم را دارند.
تولید محتوا، سئو و بازاریابی اینترنتی تا حدودی بر عهده فروشندگان و تامین کنندگان می باشد. فقط باید یک نیروی ناظر و برنامه ریز بر امور جاری نظارت کند و سیاست های کلی را تنظیم کند.
بنابراین می بینید که اگر شما به دنبال راه اندازی یک کسب و کار آنلاین برای فروش محصولات و کالاهای مورد نظر خود هستید، در ابتدای کار و بدون سرمایه گزاری خیلی بزرگ، داشتن یک بازار اینترنتی بسیار به نفعتان خواهد بود.

به این ترتیب می توانید سرع تر رشد کنید و پول خود را برای کارهای بهتری نگه دارید.

۲- مدل کسب و کار قابل توسعه و رشد بدون نیاز به افزایش منابع موجود

در یک کلام، کسب و کاری که می تواند بزرگ شود بدون اینکه کل هزینه لازم برای رشدش را بپردازد، scalable گفته می شود.

یک فروشگاه اینترنتی اگر قصد این را داشته باشد که محصولات جدیدی را موجود کند و برای خرید در اختیار مشتریانش قرار دهد، باید برای آن کالاها فضای انبار، تولید کننده محتوا برای ارائه مشخصات و توضیحات برای محصول، مبلغ هنگفتی برای خرید و به طور کلی، منابع مالی و انسانی بیشتری دارد.

آیا این موضوع که شما بخواهید به کسب و کاری که تا دیروز، دوربین دیجیتال می فروخته، قابلیت و امکان فروش لباس و کالای مد و زیبایی را اضافه کنید و مجبور باشید یک وبسایت دیگر داشته باشید، کارمندان دیگری را استخدام کنید، انبار جدید بگیرید، سرمایه گزاری کنید و یک برند جدید ثبت کنید، به نظر شما ایده آل است؟

مطمئنا پاسخ سوال بالا چندان سخت نیست:

خیر

اما یک بازار اینترنتی به شما این قابلیت را می دهد که بدون نیاز به سرمایه گزاری هنگفت در زمینه مالی و نیروی انسانی، با حداقل میزان تغییرات لازم به هدف جدید خود برسید.

فقط کافیست با فروشندگان جدیدی قرارداد بنویسید، آن ها خودشان بهتر از هر کسی می توانند کالاهای خود را به خریداران معرفی کنند و یک رابطه سه طرفه برد، برد و برد بین مشتری، تامین کننده و کسب و کار بازار اینترنتی ایجاد می شود موفقیتی برای خریدار، فروشنده و صاحب بازار اینترنتی است و همانطور که می توانید حدس بزنید، روز به روز تعداد خریداران شما نسبت به رقبای فروشگاه اینترنتی تان، بیشتر و بیشتر می شود و مهم نیست که شما چه زمانی شروع به کار کرده باشید ! مشتریان و خریداران قدرت تفکر دارند و همیشه بهترین راه را برای خرید خود انتخاب می کنند.

حال چند دلیل برای اینکه خرید از یک بازار اینترنتی برای مشتریان بسیار بهتر و به صرفه تر از خرید از یک فروشگاه اینترنتی خواهد بود.

۳- تنوع کالاها در یک بازار اینترنتی بسیار بیشتر از فروشگاه اینترنتی است

تنوع بیشتر کالا این امکان را به خریدار می دهد تا بتواند از بین مدل های مختلف و به خصوص پیشنهاد های مختلف برای خرید یک محصول که در بر گیرنده قیمت ها و کیفیت های متنوعی هستند، بهترین گزینه مورد نیاز خود را انتخاب کند.

به طور مثال شاید شما بخواهید یک کفش آدیداس بخرید. اگر به یک فروشگاه اینترنتی سر بزنید، خواهید دید که چندین مدل از کفش های آدیداس را برای فروش قرار داده و شما حق انتخاب بالایی دارید.

اما اوضاع در یک بازار اینترنتی کمی متفاوت است. در بازار اینترنتی شما همان تنوع از کالا ها را خواهید دید ( شاید کمی کمتر یا بیشتر ) به علاوه اینکه هر کالا را می توانید با قیمت های مختلفی که فروشندگان مختلف با شرایط مختلف برای فروش قرار می دهند، برای خرید انتخاب کنید.

در همان مثال کفش آدیداس، هر کفش در یک بازار اینترنتی توسط تامین کنندگان مختلفی ارائه شده است. هر یک قیمت خود را دارند و شرایط خودشان را برای فروش در اختیار شما قرار می دهند تا بتوانید انتخاب کنید.

فروشنده شماره ۱ کفش آدیداس مورد نظر را با قیمت a تومان می فروشد.
فروشنده شماره ۲ به دلیل اینکه نقد و بررسی حرفه ای برای محصول خود ارائه داده، کمر گران تر می فروشد.
فروشنده شماره ۳ آتش به مالش زده و با ۳۰ درصد تخفیف می فروشد.
فروشنده شماره ۴ همان کفش را به یک پنجم قیمت می فروشد با این تفاوت که کالا اصل نیست و طرح کفش آدیداس است.
فروشنده شماره ۵ قصد دارد که فروشگاهش را جمع کرده و به خارج از کشور سفر کند، به همین دلیل همان کفش را ( اصلش را ) به نصف قیمت می فروشد.
و من می توانم ده ها مثال مختلف از تامین کنندگانی که در بامیلو فعالیت دارند را برایتان بیاورم و شما متوجه شوید که دستتان برای انتخاب چقدر باز است.

شاید شما به دنبال جنس اصل باشید، شاید کالای طرح را به دلیل قیمت پایین اش بپسندید، شاید دوسا دارید از فروشنده ای خاص که به او اطمینان دارید یا به هر دلیلی از او خوشتان می آید خرید کنید… هر سلیقه و ایده ای که در ذهن دارید را می توانید برایش یک گزینه مناسب بیابید.

آیا نیازی هست که این شرایط را بار دیگر با یک فروشگاه اینترنتی که کالاهایش را فقط خودش می فروشد، به هر قیمتی که دلش بخواهد و با همان شرایطی که او تعیین می کند، مقایسه کنم؟

۴- قیمت تمام شده کمتر برای محصولات

با توجه به تمام توضیحاتی که در بالا درباره تفاوت میزان سرمایه گزاری لازم در یک فروشگاه اینترنتی با یک بازار اینترنتی بیان شد، مشخص است که چرا قیمت ها در یک بازار اینترنتی به مقدار قابل توجهی از یک فروشگاه اینترنتی کمتر هستند.

یک بازار اینترنتی:

هزینه کمتری بابت انبار می پردازد.
کالاهای موجود در بازار را به صورت مافیایی خریداری نمی کند تا موجودی کم شود و بتواند با هر قیمتی که دلش خواست آن ها را به فروش برساند.
هزینه بسیار کمتری برای گسترش کسب و کار خود می پردازد و به همین دلیل مشتری مجبور نیست هزینه رشد فروشگاه اینترنتی را علاوه بر قیمت کالا به او بپردازد.
پس به سادگی مشخص است که در حالت کلی و بدون در نظر گرفتن حالت های استثنا که همیشه وجود دارند، شمای خریدار برایتان بهتر است که قبل از خرید از فروشگاه اینترنتی مورد نظر خود، قیمت ها را در بازار اینترنتی هم بررسی کنید. شاید در آن صورت مجبور نباشید که هزینه گزافی برای کالایی که یک تامین کننده با قیمت مناسب در بازار اینترنتی به شما ارائه می دهد بپردازید

منبع:بامیلو