۵ مهارت مصاحبه که به استخدام کمک می کند

۵ مهارت مصاحبه که به استخدام کمک می کند

مصاحبه های شغلی یقینا یکی از مهم ترین دیدارهایی است که شما در طول زندگی تان باید انجام دهید. نتیجه مصاحبه می تواند اثری عمده بر مسیر حرفه ای شما داشته باشد، چه در مصاحبه پذیرفته شوید و مسیری را که برای آینده شغلی تان دارید، ادامه دهید، یا مسیر جدیدی را در پیش بگیرید تا حرفه ای رضایت بخش تر پیدا کنید.

بدون توجه به اینکه چه پستی را می خواهید بگیرید، مهم است که خودتان را کاملا برای مصاحبه آماده کنید. علاوه بر دانستن اینکه چرا برای این شغل مناسب هستنید، آگاهی از مهارت های پایه ای مصاحبه کمک زیادی به شما می کند. کارشناسان؛ تسلط بر این ۵ مهارت مهم را برای افزایش بخت تان برای گرفتن شغلی که می خواهید، را توصیه می کنند:

۱ توضیح خواستن درباره پرسش های مصاحبه

اغلب افراد از این که از مصاحبه گر بخواهد پرسش هایش را روشن تر بیان کند، می هراسند. ممکن است نگران باشید که مصاحبه گر تصور کند که شما به او توجه کافی ندارید، اما اطمینان از اینکه شما سوال را به طور کامل فهمیده اید، می تواند به شما کمک کند که پاسخی کامل و متناسب به او بدهید. در مواردی که سوال را درست نفهمیده اید، برداشت خود از پرسش را برای مصاحبه گر بیان کنید و از او بپرسید آیا منظورش همین است یا نه.

۲ با صدای بلند فکر کنید

یک اشتباه که بسیاری از مصاحبه شوندگان مرتکب می شوند این است که هنگامی که پاسخی آماده برای پرسش مصاحبه کننده ندارند، ساکت می مانند یا می گویند: «نمی دانم.» در این مورد به اصطلاح با صدای بلند فکر کردن راهکار خوبی است. بهترین رویکرد در این موارد این است که از خود اطمینان خاطری همراه با فروتنی نشان دهید. پرسش مصاحبه گر را تکرار کنید، و در این حال روی فرآیند فکری تان کار کنید. اگر به جای خاموش ماندن با صدای بلند فکرتان را به زبان بیاورید، ممکن است مصاحبه گر اشاره ای کند که به پاسخ دادن شما کمک کند.

۳ به طور غیرکلامی ارتباط برقرار کنید

هنگامی دارید مصاحبه می کنید، و به پرسش ها پاسخ می دهید آیا بی تاب هستنید و به زمین یا میز خیره شده اید؟ اگر اینگونه است حتی اگر کاملا شرایط گرفتن آن شغل را داشته باشید، ممکن است بخت خود در این مورد از دست بدهید. ارتباط درست غیرکلامی تاثیر بسیار زیادی بر مصاحبه گر خواهد داشت. اغلب افراد بر روی ارتباط غیرکلامی تمرین نمی کنند، اما هنگامی که عصبی هستید، میزان مهارت شما در این مورد خودش را نشان می دهد. توصیه ای که در این باره می توان کرد این است که مصاحبه های فرضی با یک دوست یا در جلوی آینه انجام دهید تا بتوانید بر روی تماس چشمی ، وضعیت قامت و سایر شاخص های زبان بدن تان که بیانگر میزان اعتماد به نفس شماست، تمرین کنید. دست دادن محکم با مصاحبه گر و برقراری تماس چشمی با او امکان موفقیت شما در مصاحبه را بالا خواهد برد.

۴ بر سابقه کاری تان مسلط باشید

شاید این موضوع بدیهی به نظر برسد، اما به یاد داشتن سابقه کاری تان و جزییات آن مانند زمان شروع و اتمام یک دوره کاری برای موفقیت در مصاحبه شغلی ضروری است. اگر مانند بسیاری از جویندگان کار در حال حاضرِ سابقه کاری تان را طوری تنظیم کرده اید که با این شرکت یا پست خاص متناسب باشد، برای به یاد سپردن این نسخه خاص از سابقه کاری تان وقت بگذارید تا برای پاسخ دادن به هر پرسشی که استخدام کننده درباره آن از شما می کند، آماده باشید. اگر مصاحبه گر درباره موردی درباره شغلی در هشت سال پیش در سابقه کاری تان سوال کند، باید آن را بدانید، چرا که در سابقه کاری تان آن را نوشته اید.

۵ درباره شرکت و مصاحبه گر اطلاعات جمع کنید

هر جویای کاری می داند که باید تحقیق کاملی درباره شرکت و پستی که برای گرفتن آن مورد مصاحبه قرار می گیرد، انجام دهد، اما کار شما به اینجا ختم نمی شود. موضوعی که همین اندازه مهم این است که بدانید چگونه از این اطلاعات به نفع خودتان استفاده کنید. بنابراین نه تنها باید درباره خصوصیات شغل و سازمان عرضه کننده آن تحقیق کنید، بلکه باید درباره اجتماعی که این سازمان در آن قرار دارد، نیز اطلاع کسب کنید. اگر شما به عنوان نامزد یک پست سازمانی علاوه بر عللی خود را برای این پست مناسب می دانید، صحبت می کنید چیزهایی درباره اجتماعی که این شرکت در آن قرار دارد بگویید، این امر می تواند تاثیر مثبتی بر مصاحبه گر ایجاد کنید. استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین (Linkedin) که افراد حرفه ای را به هم ارتباط می دهد، نیز برای تحقیق درباره مدیری که می خواهد شما را استخدام کند و هر کسی دیگری که پیش از مصاحبه باید او صحبت کنید به شما کمک می کند تا با این ترتیب شناختی از سابقه هر یک از این افراد به دست آورید و احتمالا زمینه های مشترکی را پیدا کنید تا بحث با آنان را تسهیل کند.

منبع : سایت آفتاب