۶ ماده غذایی ایجادکننده جرم دندان

۶ ماده غذایی ایجادکننده جرم دندان

۶ ماده غذایی ایجادکننده جرم دندان

جرم دندان در نتیجه پلاکی است که از بین نرفته و روی دندان ها باقی مانده است. پلاک نیز لایه نازک و چسبناکی است که روی دندان ها را می پوشاند و حاوی باکتری است.

پلاک ها با مصرف مواد غذایی چسبناک ایجاد می شوند و برطرف نکردن آن ها باعث ایجاد جرم خواهد شد. ۶ ماده غذایی نقش زیادی در ایجاد پلاک و در نهایت جرم دارند که در زیر به آن ها اشاره می شود.

موز

موز یک میوه خمیری و چسبنده است. این حالت چسبندگی باعث تماس طولانی مدت با دندان ها شده و به مرور پوسیدگی ایجاد می کند. بهتر است بعد از مصرف موز برای پیشگیری از ایجاد جرم و پوسیدگی دهانتان را شستشو دهید.

میوه های خشک

میوه های خشکی مانند کشمش، زردآلوی خشک و انجیر حاوی قند هستند. این میوه ها به دندان ها می چسبند و در نتیجه باعث ایجاد پلاک و جرم می شوند. میوه های خشک به طور طبیعی حاوی قند زیادی هستند که به دندان ها آسیب زننده است.

نان شیرمال

شیرمال ها نرم و چسبنده هستند و لابه لای دندان ها گیر می کنند. در نتیجه امکان ایجاد پلاک و جرم را بالا می برند.

نان های شیرمال حاوی میزان زیادی کربوهیدرات هستند که اسید آزاد می کند و باکتری ها را تغذیه می کند. اگر میزان باکتری دهان بالا باشد جرم دندان نیز بیشتر می شود.

چیپس

برای مراقبت از دندان ها عادت مصرف یک پاکت چیپس در مقابل تلویزیون و یا در هر موقعیتی را ترک کنید. چیپس ها حاوی نشاسته و در نتیجه کربوهیدرات زیادی هستند. باکتری ها نیز از این ترکیبات تغذیه و اسید تولید می کنند که باعث پوسیدگی دندان ها می شود.

نوشابه ها

قند غذای مورد علاقه باکتری های ایجاد کننده پلاک و جرم دندان است. اگر قند روی دندان ها بماند باکتری ها شروع به تولید اسید می کنند و خطر دمینرالیزه شدن دندان ها افزایش می یابد.نوشابه ها و همچنین آبمیوه های پاکتی میزان زیادی قند دارند و باعث ایجاد پلاک، جرم و پوسیدگی می شوند.

آبنبات ها و تنقلات

آبنبات ها دشمن دندان ها هستند. چون چسبنده بوده و از طرف دیگر حاوی قند هستند. در نتیجه باعث ایجاد پلاک می شوند و غذای مورد نیاز باکتری ها محسوب می شوند. هر چه میزان باکتری دهان بیشتر شود دندان ها آسیب پذیرتر خواهند شد. به همین دلیل مصرف این تنقلات برای کودکان و همچنین بزرگسالان توصیه نمی شود.

بعد از مصرف چه باید کرد؟

عدم مصرف موز یا میوه های خشک توصیه نمی شود. بهتر است بعد از مصرف آن ها دندان ها را مسواک بزنید و یا یک لیوان آب بخورید تا باقیمانده مواد غذایی را بشوید. برای خوردن نوشیدنی های شیرین از نی استفاده کنید تا تماس آن ها با دندان ها به حداقل برسد. توصیه می کنیم بعد از مصرف مواد غذایی دهان خود را شستشو دهید.

منبع:سلامتی