۷ دلیل برای خستگی تان که نمی دانستید!

۷ دلیل برای خستگی تان که نمی دانستید!

۷ دلیل برای خستگی تان که نمی دانستید!

«خیلی خسته ام»! جمله ای آشنا و البته آزاردهنده است که در طول روز بارها و بارها تکرارش می کنید و احتمالا دنبال باعث و بانی اش می گردید. البته همیشه کاسه و کوزه ها سر کوتاهی شب ها، استرس های کاری، دشواری کارهای خانه، بی خوابی و درگیری های روزمره شکسته می شود اما خستگی زیاد همیشه از بی خوابی ناشی نمی شود بلکه عوامل دیگری هم هستند که ناگهان باک انرژی تان را به صفر می رسانند. اینگونه می شود که همیشه از خستگی و بیحالی گله می کنید بدون اینکه دلیل واقعی آن را بدانید. با اینحال نگران نباشید، ما به شما کمک می کنیم تا ۷ عامل خستگی را بهتر بشناسید.

۱. بریده بریده نفس می کشید

همین حالا به تنفس تان دقت کنید؛ منقطع ودم و بازدم تان کوتاه و سطحی است؟ معمولا بیشتر افراد اینگونه نفس می کشند اما بدن از این نوع نفس کشیدن ناراضی است چون به میزان کافی اکسیژن دریافت نمی کند. در نتیجه مونواکسید کربن موجود در خون بسیار بیشتر شده و احساسا خستگی می کنید. برای اکسیژن رسانی به بدن باید یاد بگیرید با شکم تان نفس گیری کنید. همین حالا دست تان را روی دیافراگم تان بگذارید، با بالا آوردن شکم، عمیق نفس بکشید و سپس رها کنید و هوا را با خالی کردن شکم بیرون دهید. البته این یک تمرین اغراق شده است تا شیوه نفس عمیق کشیدن را یاد بگیرید. به هر حال، روی تنفس تان تمرکز داشته باشید و نفس عمیق بکشید.

۲ .خواب و بیداری تان معلوم نیست

ساعت بیولوژیکی بدن نیاز به برنامخه ثابتی دارد. اگر خواب و بیداری تان زمان مشخصی ندارد، دچار حالتی می شود که انگار در ابرها راه می روید و کاملا منگ و خسته اید، در این صورت کارایی تان را نیز از دست می دهید.

درست است که آخر هفته ها و روزهای تعطیل برنامه خواب همه به هم می ریزد اما با اینحال باید سعی کنید زمان خواب و بیداری تان را تنظیم کنید. نتایج پژوهش های اخیر نشان می دهند افرادی که ساعت مشخصی برای خواب و بیداری ندارند حتی اگر به میزان کافی هم خوابیده باشند، باز هم احساس خستگی می کنند.

۳ .هیچ برنامه تلویزیونی را از دست نمی دهید

اگر وقتی به خانه برمی گردید جلوی تلویزیون ولو می شوید و حجتی سر شام هم چشم از این صفحه برنمیدارید، بهترین روش را انتخاب کرده اید تا حسابی خسته شوید چون بدن بی تحرک، نشستن را به منزله آماده شدن برای خواب تلقی می کند؛ در نتیجه احساس کسالت همه وجودتان را می گیرد. از این گذشته، وقتی چشم هایتان را به صفحه تلویزیون یا رایانه می دوزید کمتر پلک می زنید. این کار هم نتیجه ای جز خشکی چشم ها ندارد که بطور مستقیم به خستگی چشم منجر می شود، به همین دلیل خیلی زود خسته می شوید و دلتان می خواهد بخوابید.

برای جلوگیری از این مشکلات فقط کافی است تکانی به خودتان بدهید و حتی هنگام تماشا کردن تلویزیون ورزش کنید. منظورمان همان حرکت های کششی ساده است که در هر حالی می توانید انجام دهید. هنگام پخش آگهی ها چشم از صفحه تلویزیون بردارید، بلند شوید و بدنتان را کش و قوسی دهید، کمی راه بروید، پنجره را باز کنید و نفسی عمیق بکشید. در این صورت احساس بهتری می کنید و خستگی از تنتان می رود.

۴ .بدنتان با کویر فرقی ندارد

خیلی از ما حتی متوجه نمی شویم که در طول روز چقدر کم آب می خوریم، به همین دلیل بدنمان بیشتر اوقات در حالت کم آبی جزیی قرار دارد. هیچ وقت منتظر نمانید تا تشنه تان شود و بعد سراغ نوشیدن آب بروید چون احساس تشنگی یعنی بدن دو تا سه درصد مایعات خود را از دست داده است، در نتیجه دچار منگی و بیحالی می شوید.

احتمالا اگر بگوییم روزانه باید هشت لیوان آب میل کنید وحشت زده می شوید اما نگران نباشید لازم نیست همه این مقدار ترا یکجا سر بکشید. همیشه یک بطری یا یک لیوان آب دم دست تان باشد و در طول روز جرعه جرعه میل کنید. فراموش نکنید که مصرف سوپ، آبمیوه ها یا سبزیجات نیز برای تامین آب بدن مفیدند.

۵ .مثل خانم هایوشام زندگی می کنید!

اگر عادت دارید همیشه پرده ها را بکشید و محیط اطرافتان را تاریک کنید، انتظار شادابی زیادی نداشته باشید. خورشید فقط برای جذب ویتامین D نیست. اگر به اندازه کافی در معرض نور طبیعی نباشید، بدنتان دچار خستگی، خواب آلودگی و کسالت می شود. مغز ما وقتی در وضعیت تاریک و روشن قرار می گیرد سیگنال هایی به بدن ارسال می کند و آن را به حالت خواب می رساند. به همین دلیل وقتی چند روز متوالی هوا گرفته و ابری است، احساس افسردگی و خستگی زیاد می کنید. حتما هر روز از منزل خارج شده و پیباده روی کنید چون ۱۰ دقیقه راه رفتن در روشنایی بیرون از منزل برای کسب انرژی و خلاص شدن از خستگی کافی است.

۶ .صبح ها ناشتا می زنید بیرون

اگر روزتان را بدون خوردن صبحانه یا فقط با یک فنجان چای یا قهوه، مشتی مولتی ویتامین رنگ و وارنگ یا کیک و کلوچه و شیرکاکائو آغاز می کنید، خیلی زود باک انرژی تان خالی می شودو تمام روز احساس خستگی می کنید. عادت کنید هر روز صبحانه کامل حاوی پروتئین و کربوهیدرات و یک واحد میوه تازه میل کنید تا خستگی از شما دور شود.

۷ .این چراغ خواب است یا خورشید؟

اگر شب ها مقابل تلویزیون روشن بخوابید یا نور چراخ خوابتان خیلی زیاد باشد، در طول روز احساس خستگی می کندی چون دراین وضعیت مغز روز و شب را اشتباه می گیرد و به میزان کافی ملاتونین ترشح نمی کند. این هورمون برای خواب خوب و با کیفیت ضروری است. اگر نیازی به چراغ خواب ندارید آن را خاموش یا نور آن را کم کنید. همچنین باید محیط اطرافتان به اندازه کافی تاریک باشد تا طی روز احساس نشاط بیشتری کنید.

منبع : سایت آفتاب