۸ نکته درباره انتخاب فرش مناسب برای منزلتان

۸ نکته درباره انتخاب فرش مناسب برای منزلتان

۱) برای انتخاب فرش مناسب و ایده‌آل اولین قدم این است که نحوه استفاده از اتاق و نوع کاربرد آن‌ را در نظر داشته ‌باشید. برای مثال، فرشی که در یک اتاق پذیرایی پر رفت و آمد و یا در یک اتاق ناهارخوری شلوغ انداخته می‌شود، حتما باید قابلیت پا خور بودن را داشته باشد و برای استفاده‌های طولانی مدت و مقاوم بودن در برابر گرد و غبار انتخاب شود. ولی برای فضایی مانند اتاق خواب که مکانی برای استراحت است و چندان پر رفت و آمد هم نیست، می‌توانید از فرشی با جنسی لطیف و از طیف رنگ‌های روشن استفاده کنید. با استفاده از این نوع فرش فضای اتاق نیز ملایم تر و لطیف تر نمایان می‌شود.

۲) در دومین قدم بهتر است به سبک زندگی‌تان توجه خاصی داشته ‌باشید. اگر کودک نوپایی دارید، بهتر است از طرح‌ها و نقش‌هایی استفاده کنید که شلوغ و تیره هستند و کثیفی را نمایان نمی‌کنند. اگر از آن دسته افرادی هستید که خانواده کم جمعیت دارید و عادت به رفت و آمد و شلوغی ندارید، بهتر است از فرشی که دارای نقوش کم و به رنگ روشن است، استفاده کنید.

farsh2
۳) توجه داشته باشید که فرش های تک رنگ تیره، مانند آبی نفتی، مشکی یا قهوه‌ای مایل به شکلاتی به سادگی لکه‌های روشن و یا دوده‌ها را نمایان می‌کنند و فرش‌هایی که دارای رنگ‌های بسیار روشن هستند، مانند سفید و یا کرم گرد وغبار و جای پا را نشان می‌دهند. اگر فرش مناسب برای محوطه بیرونی خانه می‌خواهید، بهتر است محیط خارج خانه و میزان آلودگی را در نظر بگیرید تا فرش جلوی در کثیف نمایان نشود.

۴) اگر فضای کوچکی در خانه دارید و می‌خواهید بزرگ‌تر نمایان شود، بهتر است از فرش‌هایی که دارای رنگ‌های روشن هستند، استفاده کنید و بالعکس اگر فضای خانه‌تان بسیار بزرگ و کم اثاثیه جلوه می‌کند، بهتر است که از فرش‌هایی استفاده کنید که دارای رنگ‌های تیره هستند.

۵) آن دسته از فرش‌هایی که دارای چند رنگ مختلف هستند و یا طرح‌هایی تو در تو دارند، ذرات کوچک، غبار و خاک را کمتر از دیگر فرش‌ها نشان می‌دهند. اگر خانه‌ای دارید که در معرض گرد و غبار و دوده قرار دارد، بهتر است یکی از همین انواع فرش‌ها را انتخاب کنید.

۶) به نحوه استفاده و نوع کاربرد فرش‌ها بسیار توجه داشته ‌باشید. به یاد داشته ‌باشید، آن دسته از فرش‌ها که در بافت‌شان نایلون به کار رفته است و به اصطلاح فرش‌های نایلونی نامیده می‌شوند، بسیار با دوام و در برابر تغییر شکل بسیار مقاوم هستند و به نسبت دیگر فرش‌ها قیمت ارزان‌تری هم دارند. تنها ایرادی که این دسته از فرش‌ها دارند این است که گرد و خاک را به سادگی به اطراف منتقل می‌کنند.

farsh3

۷) فرش‌های پشمی دارای ماندگاری زیادی هستند و در برابر عوامل محیطی مقاومت بالایی دارند؛ اما گرد و خاک به سختی از آنها جدا می‌شود.

۸) فرش‌های اکرلیک و پولی استر ممکن است خرده‌هایشان از آنها جدا شود.

منبع: www.aftabir.com